Dit eenvoudig ogende autootje is straks waarschijnlijk de duurste 911 aller tijden
Bij Porsche zijn er twee zaken die een auto begeerlijk maken: zeldzaamheid en een link met de motorsport. Deze Porsche 911 R heeft het allebei. Het is namelijk de stamvader van lichter gemaakte sportwagenmodellen als de 911 GT3 RS.
Aan de buitenkant is het niet te zien. De 911 uit de jaren 60 oogt juist uiterst bescheiden, want: geen spoilers, luchthappers, dikke banden of enorme uitlaatpijpen. Toch was het een zeer bijzonder model, aangezien er maar 24 exemplaren zijn gebouwd.
De 911 R stond aan de basis van vele autosportsuccessen voor de Porsche 911 en de vele RS-varianten die daarna geproduceerd zouden worden. De auto was ontwikkeld als een pure raceversie van de 911 om mee te kunnen racen in de GT-sportwagenklasse. In 1967 werden de 911’s zorgvuldig gestript en elk onderdeel werd gewogen en lichter gemaakt of vervangen door een gewicht besparende oplossing.
De asbak, sigarettenaansteker en zonneklep voor de bijrijder moesten het veld ruimen. Zelfs het aantal klokken in het dashboard werd gereduceerd. De portieren werden vervangen door polyester exemplaren, net als de bagageklep, motorkap, voorschermen en voor- en achterbumper. Scharnieren werden van aluminium gemaakt en het staal werd vervangen door dunner plaatwerk. De voorruit werd vervangen door een dunner exemplaar en de zijruiten werden gemaakt van plexiglas.
Gijs van Lennep
Het gevolg was een 911 die amper 820 kg woog. Dankzij het lage gewicht, gecombineerd met een 210 pk sterke 2.0 liter zescilinder boxermotor, bleek de 911 R een echte racer te zijn. De Nederlander Gijs van Lennep werd er ooit nog eens derde mee tijdens een race in Italië. Later kwamen meer modellen die volgens dezelfde strategie sneller werden gemaakt, zoals de Carrera 2.7 RS, de 964 RS en de GT3 RS. Maar zo zeldzaam als de 911 R zijn ze niet en dat betekent dat verzamelaars zo'n 911 R graag in hun verzameling willen hebben.
De auto wordt volgende week geveild in de Verenigde Staten door veilinghuis RM Sotheby's. De duurste 911 tot nu toe is een GT1 die voor 5,6 miljoen dollar werd geveild. Deze 911 R gaat naar verwachting tussen de 4,5 en 5,5 miljoen dollar kosten. Wanneer de auto voor meer dan 5 miljoen wordt geveild, overstijgt de totaalprijs - inclusief veilingkosten - dat bedrag ruimschoots.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema. -
Eén stoel, geen interieur maar wel airco in € 459.000 kostende Porsche
Op basis van de niet zo lang geleden voorgestelde Porsche 911 GT3 RS introduceert Porsche nu de 911R, een circuitversie van deze sportwagen. Met zijn prijs van 459.000 euro is het geen koopje. -
Dit zijn de vijf duurste Porsches aller tijden
De Porsche 911 is dé sportwagen van het Duitse merk. Dit iconische model is de afgelopen jaren enorm in waarde gestegen. Maar in de top 5 van duurste Porsches is geen enkele 911 te vinden, hoewel de GT1 er wel van is afgeleid. -
PREMIUM
Kunnen we straks toch blijven rijden in benzineauto’s? Duits verzet zaait verwarring
Het late Duitse verzet tegen de uitfasering van de brandstofmotor zorgt voor groeiende onzekerheid in Brussel en ook in de autobranche zelf. -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging
-
VRAAG & ANTWOORD4
Waarom staan verkeerslichten niet aan de overkant van een kruising?
‘Zou het niet fijn zijn als verkeerslichten aan de overkant van de kruising opgesteld staan, zoals in de Verenigde Staten?’ vraagt lezer Frans Falize in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Dat zou veel ergernis wegnemen, zoals het in de auto naar voren moeten leunen om omhoog te kijken.’ -
-
-
PREMIUMEnergie
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
met video
Jakkes! De eigenaar van deze beschimmelde spookauto moet snel poetsen of betalen
Wie er de komende weken nog langsloopt kan beter geen blik werpen in de oude Opel op een parkeerterreintje in Zoetermeer: overal zit schimmel. De eigenaar moet nu poetsen of betalen.Zoetermeer