Dit is de Aston Martin die het merk moet redden
Bij Aston Martin hadden ze meer verwacht van hun beursgang. De koers van de Britse autofabrikant kleurde de laatste maanden echter flink rood. Gelukkig voor het merk komt er een model aan dat mogelijk het tij kan keren: de allereerste SUV.
Delen per e-mail
Want SUV’s zijn nu eenmaal razend populair, ook in het hoogste segment van de markt. Merken als Porsche, Mercedes en BMW verdienen er goed geld mee. De nieuwe DBX moet voor Aston Martin dan ook worden wat de Cayenne voor Porsche heeft betekend: een moneymaker. Bovendien gingen ook andere luxe topmerken als Bentley en Rolls-Royce Aston Martin al voor.
De DBX staat op een nieuw aluminium platform en hij wordt gebouwd in een gloednieuwe fabriek op het terrein van een voormalige luchtmachtbasis. Onder de motorkap ligt een bekende krachtbron van AMG. Aston Martin paste deze 4.0 liter grote V8 eerder toe in de Vantage en DB11. In de DBX is deze motor goed voor 550 pk en 700 Nm: ruim voldoende om deze 2.245 kilo zware SUV in 4,5 seconden naar de 100 km/u te laten sprinten. De topsnelheid is 291 km/u.
Driften
Via een negentraps automaat wordt het vermogen naar de vier wielen overgebracht. Desgewenst kan de DBX ook al zijn kracht richting de achterwielen sturen, voor de liefhebbers van ‘driften’. Luchtvering is standaard en de auto kan 45 millimeter omhoog voor terreinwerk of 15 millimeter omlaag voor sportief bochtenwerk. Bij het in- en uitstappen zakt de DBX sowieso 50 millimeter, voor het gemak. De bagageruimte is heel groot: 825 liter. En je kan het reservewiel vervangen door een waterdichte zak voor bijvoorbeeld modderlaarzen of wetsuits. Het is duidelijk: de nieuwe Aston Martin bedoeld voor het avontuur. Nederlandse prijzen zijn nog niet bekendgemaakt, maar reken al gauw op een ton of twee.
Verder in het nieuws
-
Nieuw fenomeen: file bij de snellader
De overstap naar elektrische auto's brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Dat werd vorige week zaterdag pijnlijk duidelijk in Los Angeles, waar een lange file met meer dan 50 auto's ontstond bij de snelladers van Tesla. -
Oude diesels volgend jaar weer welkom in Rotterdam
Eigenaren van een oudere dieselauto zijn flink de pineut vanwege het toenemend aantal milieumaatregelen. Vreemd genoeg mogen ze vanaf 1 januari wel weer Rotterdam in, evenals oude benzineauto's. -
Europa ondersteunt met 3,2 miljard euro batterijproductie elektrische auto’s
De Europese Commissie geeft groen licht voor 3,2 miljard euro overheidssteun in een samenwerkingsproject voor de productie van batterijen voor elektrische auto's. Zeven landen willen er de komende jaren zo'n 3,2 miljard euro in steken en verwachten dat er nog eens 5 miljard euro aan particuliere investeringen kan worden aangetrokken. -
Klassieke Aston Martin DB5, gepantserd en met machinegeweren in de koplampen, keert terug in nieuw James Bond-avontuur
De makers van de nieuwste James Bond-film No Time To Die hebben een officiële trailer gepubliceerd die verraadt dat 007 hierin inderdaad in zijn oude dienstauto terugkeert: de Aston Martin DB5. -
PREMIUM
Winterbanden, geldklopperij of noodzaak?
Zijn winterbanden geldklopperij van de autobranche, of bieden ze ’s winters extra veiligheid op de weg? De discussie laait hoog op door een Britse bandentest waaruit blijkt dat ze in ons klimaat niet zo veel nut hebben, tenminste als het niet sneeuwt.
-
Elektrische bestelbus uit China komt naar Nederland. Dit is de Maxus
Het Chinese automerk Maxus komt naar Nederland. De fabrikant uit Shanghai brengt een elektrische bestelbus op de markt, de EV80, die later in 2020 gezelschap krijgt van een groter én een kleiner model. -
Nederland grootste afzetmarkt voor Tesla in Europa
Noorwegen was traditioneel gezien de beste Europese afzetmarkt voor Tesla, maar door een eindsprint haalt Nederland het Scandinavische land op de valreep in. -
‘Narcisten en perfectionisten rijden graag in een dikke bak’
Wanneer je denkt dat hard rijdende dikke Audi's, BMW's en Mercedessen vooral worden bestuurd door narcistische idioten, heb je gelijk, zo blijkt uit een Finse studie. Maar dat is niet het hele verhaal.