Dit kost het onderhoud van een Bugatti Veyron
Een Bugatti is een echte supersportwagen met veel dure onderdelen. Maar even de olie vervangen kan toch nooit echt duur zijn? Mis: alleen een oliebeurtje kost bij Bugatti al 25.000 dollar, omgerekend een kleine 23.000 euro.
Delen per e-mail
Bugatti beveelt overigens aan om alle vloeistoffen van de 1001 pk sterke Veyron jaarlijks te verversen. Dan komt er nog eens 4000 euro bij. Iets wat niet ieder jaar vervangen hoeft te worden als je weinig rijdt, zijn de banden. Maar goed ook, gezien de prijs. Want vier nieuwe banden kosten samen om en nabij de 35.000 euro.
Helaas adviseert Bugatti wel om ze iedere 4000 kilometer te vervangen. Ook wanneer er sneller is gereden dan 400 km/u moet er nieuw rubber onder. Helemaal bizar wordt het als het gaat om de velgen. Bugatti adviseert namelijk om deze iedere 12.000 kilometer te vervangen. Kosten? 35.000 euro.
En dan maar hopen dat er niets stuk gaat. Want het vervangen van een van de twee luchtkoelers kost 11.000 euro, waarvan 9000 voor het onderdeel zelf en 2000 aan arbeidsloon. Een turbo vervangen kost ruim tien mille en als je een probleem hebt met je nokkenassen ben je per nokkenas die wordt vervangen 20.000 euro armer.
Dat laatste is vooral zo duur omdat er veel arbeidsuren bij komen kijken. Het is bijvoorbeeld te hopen voor Bugatti-rijders dat ze nooit een lek ontdekken aan hun brandstoftank, want een nieuwe tank kost maar liefst 22.000 euro. Niet zo vreemd dus dat sommige eigenaren ervoor kiezen om zelf de olie te vervangen. Daarmee bespaar je toch weer een dik aangeklede VW Polo aan onderhoudskosten.
Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Ochtend- en avondspits vrijwel volledig opgelost’
Door de uitbraak van het coronavirus zijn de ochtendspits en de avondspits bijna helemaal verdwenen van de wegen. Dat meldt navigatiemaker TomTom in zijn jaaroverzicht. Op zichzelf is dit natuurlijk slecht nieuws voor een bedrijf dat groot is geworden met slimme software om files te vermijden. -
Formule 1-team en ‘sportieve’ e-auto’s: Alpine wordt nu een écht automerk
De Franse autobouwer Alpine draait nu alleen nog op de A110, een moderne versie van een klassieke sportcoupé. Maar als het aan moederbedrijf Renault ligt, groeit Alpine de komende jaren uit tot een ‘volwaardig merk’ met sportief getinte, volledig elektrische auto’s én een eigen F1-team. -
video Wereldrecord! Deze Bugatti rijdt 490 kilometer per uur
Bugatti is officieel de eerste fabrikant geworden die met een straatauto de magische grens van 300 mijl per uur doorbreekt. Een aangepaste Chiron reed vandaag precies 304.77 mph (490.47 km/u). Dat is maar liefst 43,3 km/u sneller dan het vorige record. -
Amerikaanse verkeersautoriteit dreigt Tesla met terugroepactie
De Amerikaanse autoriteit voor de verkeersveiligheid (NHTSA) heeft autofabrikant Tesla gevraagd om 158.000 auto’s van de Model S en Model X terug te roepen. Mankementen in de boordcomputer kunnen tot onveilige situaties leiden. -
‘Vernieuwende’ pechhulpverlener Route Mobiel geeft het op
Route Mobiel, dat zich begin deze eeuw presenteerde als alternatief voor de Wegenwacht van de ANWB, stopt ermee. Dat maakt de pechhulpverlener bekend op zijn website.
-
Ford Escort opnieuw in productie
De Ford Escort MK2 wordt opnieuw geproduceerd. Een Brits bedrijf fabriceert de auto's compleet nieuw en maakt zelfs gebruik van een gloednieuwe carrosserie. -
Franse steden doen onderling wedstrijdje waar de meeste auto's in brand worden gestoken
Frankrijk juicht omdat er tijdens de afgelopen oudjaarsnacht ‘slechts’ 861 auto's in brand zijn gestoken. Het blijkt te gaan om een traditie waarbij rivaliserende vandalen uit verschillende Franse steden strijden om wie de meeste auto’s kan laten uitbranden. -
Dit zijn de populairste autokleuren van 2020
Het is nog niet zo simpel om de perfecte uitvoering van je nieuwe auto te bepalen. Een van de moeilijkste keuzes is vaak de kleur. Deze autokleuren kozen mensen afgelopen jaar het meest.