‘Doek valt voor de Renault Scénic, Espace en Talisman’
Renault trekt de stekker uit de modellen Scénic, Espace en Talisman. Dat meldt vakblad Automotive News. Voor Renault-fans is dit een pijnlijke bezuinigingsmaatregel: de Espace bestaat al sinds 1984 en de Scénic was jarenlang een veelgevraagde gezinsauto. Bovendien betekent de bezuiniging dat het merk geen echt topmodel meer heeft.
Renault wil zich voornamelijk richten op SUV's en neemt afscheid van de MPV's en sedans, waar de afgelopen jaren steeds minder vraag naar was. Het doorgaans goed geïnformeerde Automotive News baseert zich op bronnen in de industrie en dichtbij de autofabrikant. Hoewel het definitieve besluit nog niet is genomen, ‘is het vrijwel vanzelfsprekend dat met deze modellen wordt gestopt’, aldus een van de bronnen.
Renault heeft met zijn dochtermerken Dacia, Samsung, Lada en Alpine nu nog bijna 50 modellen en daar moet het mes in worden gezet. De grote concurrent PSA (Peugeot, Citroën, Opel) nam zes jaar geleden een soortgelijke beslissing. Die fabrikant bracht het aantal modellen toen terug van 45 naar 26, om zodoende 300 miljoen euro per jaar te besparen. Renault heeft officieel nog niet op de berichtgeving willen reageren.
Hoogstwaarschijnlijk zal de ooit zo innovatieve Espace als eerste sneuvelen. Van deze grote MPV zijn sinds 1984 meer dan 1,3 miljoen exemplaren verkocht. Maar de huidige generatie, uit 2015, heeft moeite op te boksen tegen de razend populaire SUV's. Renault schijnt dan ook meer toekomst te zien in een nieuwe generatie van de Kadjar, een SUV die in Spanje moet worden gebouwd als vijf- en zevenzitter.
De Espace, Scénic en Talisman worden gebouwd in de Renault-fabriek in het Noord-Franse Douai. Hun productielijnen zouden plaats moeten maken voor twee nieuwe elektrische modellen van Renault en alliantiepartner Nissan. De Scénic was jarenlang, ook in Nederland, een veel verkochte gezinsauto. Maar vorig jaar lieten de verkopen een daling van 16 procent zien. Topmodel Talisman moest toen zelfs 20 procent inleveren.
Vorig jaar meldde Renault zijn eerst verlies in tien jaar en net als andere fabrikanten wordt Renault dit jaar hard geraakt door de coronacrisis. De Franse staat bezit nog altijd 15 procent van de aandelen van Renault. Op dit moment onderhandelt de autofabrikant met de Franse regering over 4 tot 5 miljard staatssteun om de pandemie te kunnen overleven.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Nissan trekt zich grotendeels terug uit Europa’
Autofabrikant Nissan wil zich grotendeels terugtrekken uit Europa. Dat meldt persbureau Reuters. Het bedrijf zou zich meer willen richten op de VS, China en Japan. In Europa wil het merk eigenlijk alleen verder met de Qashqai en de Juke. Elektrische auto’s, zoals de Nissan Leaf, laat het merk voortaan over aan partner Renault en partner Mitsubishi krijgt de plug-in hybrides toebedeeld. -
Tesla aangeklaagd door voormalige werknemers wegens ‘massaontslag’
Twee ontslagen Tesla-medewerkers hebben een rechtszaak aangespannen tegen de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s. Volgens de twee maakt hun ontslag deel uit van een massaontslag van zeker 500 werknemers in de fabriek in Sparks, in de staat Nevada. En dat zou onwettig zijn, omdat het bedrijf de reorganisatie niet van te voren aankondigde. -
Waarom je auto langzamer is op hete dagen en meer verbruikt
Verbrandingsmotoren presteren minder als de temperatuur stijgt en komen - net als elektrische auto’s - minder ver. Alle auto's kunnen kortom slecht tegen de hitte, maar de oorzaken zijn verschillend. -
Verbod op geheime ruimte in auto's om vervoer van drugs en wapens tegen te gaan
Het wordt illegaal om in een vervoermiddel, zoals een auto of vrachtwagen, een geheime ruimte te maken die is bestemd voor opslag of vervoer van wapens en drugs. Dat blijkt uit een geplande wijziging van het Wetboek van Strafrecht, die vandaag openbaar is gemaakt. -
Kan 't goedkoper?
We betalen minder voor een fles allesreiniger, maar het kan nóg goedkoper
De prijzen stijgen, ook die van onze boodschappen. Elke week bekijken we één product. Betaal je er meer voor en is er een manier om te besparen? Vandaag: allesreiniger.
-
INTERVIEW
‘De tijd van lollige autootjes is voorbij’, aldus de topman van PSA
Na de overname van Opel en de aanstaande fusie met Fiat Chrysler Automobiles (FCA) wordt het Franse PSA het op drie na grootste autoconcern van de wereld. Het moederbedrijf van onder meer Peugeot en Citroën heeft grootse plannen, maar volgens Executive Vice President Maxime Picat staan de komende jaren vooral in het teken van overleven. ‘Er komen voorlopig geen modellen meer als de sportcoupé Peugeot RCZ. We maken alleen nog auto’s waar de mensen om vragen.’ -
Energierekening
Valentijn (38): ‘Een groot deel van mijn energiekosten wordt vergoed door mijn werkgever’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Valentijn (38) uit Leeuwarden. -
PREMIUMKoken & Eten
Granola supergezond? Als je dit erin doet, krijg je alsnog een suikerpiek (en dip)
Granola is een van de populairste ingrediënten bij het ontbijt. Wie granola kiest, denkt ook automatisch gezond bezig te zijn, maar klopt dat wel? Alles hangt af van de mix van de ingrediënten in de granola en hoe je die klaarmaakt, vindt chef en voedingsdeskundige Sandra Bekkari.