Door deze vijf fouten sloop je binnen een paar winters je accu
In de winter is de autoaccu dé oorzaak van problemen. De reden: de prestaties van je accu verminderen door de lage temperaturen. Maar ook het gedrag van de bestuurder kan bijdragen aan een vroegtijdig overlijden van je accu.
Vooral in de winter is de autoaccu vaak de belangrijkste oorzaak van een auto die niet meer wil starten. De kou vermindert de prestaties van een accu, terwijl stroomverbruikers, zoals stoelverwarming en kachel, juist vaker worden gebruikt. Wanneer je onderstaande fouten voorkomt, is de kans een stuk kleiner dat je accu je op korte termijn in de steek laat.
1. Korte ritjes
Veel korte ritjes zijn niet alleen slecht voor de auto zelf, maar ook voor de accu. Dat komt doordat de accu veel kracht moet gebruiken om de motor te starten, terwijl er weinig tijd is om de accu op te laden tijdens het rijden. Als dan ook andere stroomverbruikers worden gebruikt, zoals de autoradio of de stoelverwarming, loopt de accu leeg. Op een gegeven moment houdt hij er dan mee op. Kortom: rijd je veel korte afstanden, gebruik dan regelmatig een acculader om 'm op adem te laten komen.
2. Vergeten stroomverbruikers
Externe stroomverbruikers kunnen gevaarlijk zijn voor de accu. Zo zijn er 12 volt-stekkers die de stroomvoorziening van diverse apparaten in stand houden, ook als de motor uitstaat. Als hier accessoires aan hangen zoals bijvoorbeeld een verwarmd zitkussen of een dashcam, wordt er continu stroom afgetapt, ook als de motor is uitgeschakeld. Dit geldt eveneens voor accessoires die direct op de accu zijn aangesloten, zoals marterafschrikmiddelen. Zelfs als het slechts om een klein beetje elektriciteit gaat, kan de batterij uiteindelijk leeg zijn als de auto lange tijd niet wordt gebruikt. Denk er daarom altijd aan om de accessoires tijdens het parkeren los te koppelen.
3. Vuile accu
Als de accu niet wordt verzorgd, bestaat het risico dat hij vroeg of laat niet meer werkt. Bij een vuile accu kunnen er zogeheten lekstromen door het vochtige vuil stromen, waardoor de batterij geleidelijk ontlaadt. Vooral de plus- en minpool en de aansluitingen moeten altijd schoon worden gehouden, anders kan de accu ontladen. Controleer daarom regelmatig de accu van de auto en reinig hem indien nodig.
4. Stilstand
Als de auto enkele weken niet wordt gestart, beschadigt dit ook de accu van de auto. Want zelfs als alle verbruikers zijn uitgeschakeld, verliest de accu na verloop van tijd spanning - hij ontlaadt zichzelf. Het is daarom aan te raden om de accu aan te sluiten op een autoacculader met druppelfunctie als hij lange tijd niet gebruikt gaat worden.
5. Waarschuwingssignalen
Wanneer de batterij de geest geeft, is dat vaak al lang van tevoren duidelijk. Typische signalen zijn flikkerende koplampen bij het starten of een langzamer draaiende of moeilijker startende motor. Je kunt eenvoudig controleren of de accu zwak is door het dimlicht in te schakelen met het contact aan. Als de lichtintensiteit na verloop van tijd iets afneemt, is de accu in slechte staat. Daarom is het belangrijk om de accu aan te sluiten op een oplader zodra je deze signalen opmerkt.
Tips voor het beter omgaan met de accu
- Spanning controleren: De resterende spanning kan eenvoudig worden gemeten met een batterijtester. Als de spanning lager is dan 12,3 volt, moet de accu zo snel mogelijk worden opgeladen.
- Verminder accuverbruikers: Vooral bij het rijden van korte afstanden in de winter, moet je zo min mogelijk verbruikers inschakelen om de accu te beschermen.
- Regelmatig opladen: als je je accu in leven wil houden, moet je, vooral in de winter, regelmatig de spanning controleren en de accu indien nodig opladen.
- Verwarm de accu: Er zijn speciale isolerende hoezen voor de winter die de autoaccu beschermen tegen de kou. Belangrijk: in het voorjaar weer verwijderen.
• Desulfatering: Als de accu diep ontladen is of de spanning blijvend te laag is, begint de zogenaamde sulfatering. Dit proces vermindert de prestaties van de batterij. Je kunt de accu desulfateren met een ‘accupulsapparaatje’ of een speciale oplader.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Hoe weet je of jij hoogbegaafd bent? Een expert legt uit wat de kenmerken zijn
Twee à drie procent van de bevolking is hoogbegaafd. Zij hebben een sterk ontwikkeld brein met een IQ van 130 of meer. Maar volgens specialisten ligt het werkelijke percentage nog veel hoger. Alleen: hoe weet je of je hoogbegaafd bent? Wij vroegen expert Tessa Kieboom om raad. -
fietstest
Dit zijn de beste elektrische lifestylefietsen
Een blikvanger. Dat is de felgekleurde lifestylefiets die Marja Verharen (55) probeerde op de testdag in Utrecht. Mooi om te zien. ‘Maar niet om zelf mee te rijden, dat is iets voor iemand van 30.’ -
Voor werk verhuizen naar Curaçao of Aruba: ‘Onthoud dat het er op een eiland anders aan toe gaat’
Na je werkdag op het strand liggen met een cocktail in je hand. Het lijkt een droom, maar op bijvoorbeeld Bonaire, Curaçao en Sint Maarten kan het gewoon. Ook Nederlanders kunnen hier werken. Docent Daniël van der Bilt en accountmanager Kim Lameris van detacheringsbureau TMI leggen uit wat je van tevoren moet regelen. -
PREMIUM
Hoe gevaarlijk is het om je batterijen niet op tijd weg te gooien?
Het komt steeds vaker voor: een brand die ontstaat door een batterij. Gooi je een boormachine of een ander elektrisch apparaat weg bij het restafval, dan kan die zomaar vlam vatten. -
PREMIUM
Dit zijn alle elf vrouwen van de Wegenwacht: ‘Pas had ik twee huilende mannen in één week’
Ze zijn de heldinnen van de weg, de elf vrouwen van de Wegenwacht. Ook hun negenhonderd mannelijke collega’s dragen hen op handen. Speciaal voor dit magazine kwam het dameselftal bijeen. ,,Iemand vroeg eens: ben jij echt wegenwacht? Nee, ik ben banketbakker, nou goed?!’’
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom hebben auto’s geen zonnepanelen?’
‘Steeds meer elektrische auto’s en oplaadpunten, maar de stroom komt nog steeds uit milieubelastende centrales. Daarom vind ik het vreemd dat niet elke elektrische auto volgepakt zit met zonnepanelen om zichzelf op te laden. Ik dacht dat mensen een elektrische auto kochten om het milieu te ontlasten?’, vraagt lezer F. Suykerbuyk in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
Dit is de beste elektrische fiets volgens de Consumentenbond
Wat is de beste elektrische fiets? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond zegt het antwoord te weten, na een uitgebreide test. -
PREMIUM
Staat je auto al dagen stil? ‘Gebruik 'm één keer per week even’
Nu veel Nederlanders noodgedwongen thuiswerken en er nauwelijks meer op uit trekken, staat de auto dagenlang, misschien zelfs wekenlang stil. Weg zijn de files. Goed voor het milieu en voor de portemonnee. Maar kan die auto het wel hebben?