Dure benzine? Wen er maar aan
analyseDe olie was zes jaar geleden voor het laatst net zo duur als nu. Nu de vraag stijgt, ruziën de olieproducenten over wie er meer olie mag leveren, maar er gebeurt niets. Voorlopig lijkt een prijsdaling niet aan de orde.
Automobilisten merkten het al langer. De benzineprijs bereikte onlangs een nieuw record. De reden is eenvoudig: de vraag trekt aan nu de economie wereldwijd herstelt van de coronapandemie, maar het aanbod van olie blijft achter. Vorige week nog mislukten de onderhandelingen tussen Opec-leden en Rusland, de zogenoemde Opec+, voor een hoger productieplafond.
De Verenigde Arabische Emiraten wilden, samen met Kazachstan en Irak, een andere verdeelsleutel voor de olieproductie. Ze vinden dat ze recht hebben op een grotere productie dan de huidige regels hun toestaan. Met name Saoedi-Arabië voelde daar niets voor. De gesprekken werden afgebroken zonder akkoord, waardoor ook de verhoging van de olieproductie waarop werd gehoopt, niet doorging.
Toen de coronapandemie vorig jaar wereldwijd toesloeg en de vraag naar olie inzakte, besloot de Opec+ om zes miljoen vaten olie per dag minder te gaan oppompen. De ruzie vorige week ging over het terugdraaien van een deel van die productieverlaging.
Waar tank je het goedkoopst bij jou in deze buurt? Check het met deze handige tool van Independer.
Inflatie
Extra vaten olie komen er voorlopig niet, terwijl de vraag wel aantrekt. Dat zorgt voor stijgende prijzen, tot ongenoegen van olie-importerende landen als India, China en de VS. Die riepen al op tot extra productie, omdat de hoge olieprijzen een van de oorzaken zijn van de oplopende inflatie. En inflatie kan zomaar een spelbreker zijn bij het economisch herstel.
Dat de VS zich aansluit bij de klagers, is opmerkelijk. Het land produceert zelf ook volop olie. Zeker sinds de productie van schalieolie hoort de VS tot een van de grootste olieproducenten ter wereld.
En de productie van schalieolie kan heel snel worden uitgebreid als de olieprijzen stijgen. De afgelopen jaren gebeurde het meermaals dat pogingen van de Opec om de olieprijs omhoog te krijgen met productiebeperkingen werden gedwarsboomd door de schalieolie-producenten die meer gingen produceren als de prijzen stegen.
Strengere milieueisen
Dat de schalieolie-producenten nu niet in het gat springen, heeft verschillende redenen. Vorig jaar kampte de sector met heel lage olieprijzen, zelfs kortstondig met negatieve prijzen. Om het zekere voor het onzekere te nemen, sprak een grote groep producenten af de olie dit jaar voor 55 dollar per vat te verkopen. Nu de prijs op de markt 75 dollar is, kunnen ze daar niet van profiteren. Extra produceren levert hun niets extra op.
Daarnaast zijn hun kosten omhooggegaan doordat ze onder president Joe Biden aan veel strengere milieu-eisen moeten voldoen dan onder president Donald Trump. En ze hebben minder gemakkelijk toegang tot financiering.
,,De totale productie van schalieolie ligt nu op 11 miljoen vaten per dag’’, zegt Hans van Cleef, energiedeskundige bij ABN Amro. ,,Voor de crisis was dat 13 miljoen vaten per dag.’’ Dat betekent dat er in combinatie met de productieverlaging van de Opec+ in totaal 8 miljoen vaten olie per dag minder worden geproduceerd dan voor de coronapandemie.
Toch verwacht Van Cleef dat de olieprijs nog dit jaar zal zakken tot 60 à 65 dollar per vat. De onderhandelingen in de Opec + zijn nog niet definitief mislukt. ,,De overeenkomst loopt in augustus af. Ze hebben dus nog even tijd om nieuwe afspraken te maken’’, zegt Van Cleef. Daarnaast zal de vraag naar olie waarschijnlijk teruglopen nu de besmettelijke Delta-variant van het coronavirus zich razendsnel verspreidt. Dat zorgt op tal van plekken tot nieuwe restricties en dat leidt tot minder groei. En minder groei betekent minder vraag naar olie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Elektrische vrachtwagens zijn in opkomst, maar langs de snelweg kunnen ze niet laden
-
Delftse studenten verbreken record van Toyota: 1196 kilometer lang rijden op waterstof
Studenten van de TU Delft hebben 1196 kilometer afgelegd in een waterstof-elektrische auto op één tanklading. Daarmee is een eerder record van autofabrikant Toyota verbroken. De rit duurde 36 uur lang. -
Autorijden op lucht? ‘Spotgoedkoop, brandschoon en tanken duurt maar vier minuten’
Een Nederlands bedrijf heeft een bestelbus ontwikkeld die op lucht rijdt. De techniek staat nog in de kinderschoenen, maar de schone ‘persluchtmotor’ kan het definitieve einde betekenen van verbrandingsmotoren. ,,Lang laden aan een stroompaal is ook niet nodig: binnen vier minuten ‘tank’ je genoeg lucht voor de volgende 600 kilometer’’, beweert het bedrijf. -
PREMIUM
Hoeveel zoet eet jij? Een week geen toegevoegde suiker kan wel 99 suikerklontjes schelen
In koekjes, chocolade en frisdrank, maar ook in pastasaus: toegevoegde suiker zit in meer producten dan je zou verwachten. Zo eten we onbewust (veel) meer suiker dan we zelf inschatten. Met de Nationale Suiker Challenge (5 t/m 11 juni) daagt het Diabetes Fonds alle Nederlanders uit om een week lang geen toegevoegde suikers te eten. Hoe pak je dat aan, en hoe houd je dat als echte zoetekauw vol? -
Snelle afschrijving van je auto voorkomen? Let dan hierop
Sommige nieuwe auto’s zijn na drie jaar minder dan 30 procent waard van wat je ervoor hebt betaald. Andere zullen hun waarde vasthouden en kunnen na drie jaar nog 70 procent van die nieuwprijs waard zijn. Hoe kun je zorgen dat jouw auto tot die laatste categorie behoort?
-
Dit betaal je aan tol voor een autovakantie naar Kroatië
-
-
-
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Geen van Wims (78) auto’s verdween ooit geruisloos: ‘Ik weet niet of dat woord toen al bestond, maar: shit’
Het begon met een lening van 600 gulden bij zijn verloofde voor zijn eerste bromfiets. Inmiddels is Wim Schreuder 78 jaar en staat er een Mercedes voor de deur. Alles wat er in de tussentijd gebeurde, is meer dan noemenswaardig. Zoals die ene keer dat hij ‘s nachts in Duitsland stond met een lege tank. En zijn vrouw. En drie kinderen. ,,En toen scheurde ik ook nog uit mijn broek.’’Dordrecht -
PREMIUM
'Hoewel ik duizend keer mijn excuses heb gemaakt voor mijn slippertje, blijft mijn vrouw boos’
Vreemdgaan gebeurt overal. Maar sommigen komen sneller in de verleiding dan anderen. Als artiest heb je het vaker voor het uitkiezen. Maar ook en vooral juist dan geldt: bezint eer ge begint, zegt Debby Gerritsen deze week tegen Teun.