Een klassieke auto rijden zonder sleutelen? Deze tien modellen zijn betaalbaar én betrouwbaar
De schoonheid van een klassieke auto is verleidelijk, maar de keerzijde is dat je óf zelf handig moet zijn, óf vaak bij de garage staat voor onderhoud. Gelukkig zijn er ook betaalbare klassieke auto’s waar je nauwelijks omkijken naar hebt.
Autoliefhebbers met twee linkerhanden doen er goed aan om hun keuze voor een klassieke auto af te laten hangen van de storingsgevoeligheid. Auto’s als een klassieke Ferrari, Lamborghini, Lancia of Citroën SM zijn zo onbetrouwbaar dat je om de haverklap bij een auto-expert staat voor reparaties. Dat laatste is niet alleen duur, maar ook logistiek onhandig. Zeker wanneer de auto afgesleept moet worden.
Andere automerken staan al decennia bekend om hun degelijkheid. Mercedes-Benz heeft een bijna spreekwoordelijke bouwkwaliteit en er zijn ook heel weinig storingsgevoelige Porsches gebouwd. Het Duitse AutoBild maakte een lijst van 15 klassieke auto’s die je niet snel in de steek zullen laten. Het onderhoud is bovendien nauwelijks gecompliceerder dan dat van een moderne auto.
Omdat er in de Duitse lijst ook auto’s staan die hier nog vooral worden gezien als oude auto’s, zoals de Mazda 626 en Fiat Panda, of omdat het gaat om een auto uit de jaren 90 zoals de Honda S2000, beperken we ons in deze lijst tot deze tien ‘echte’ klassiekers. Ben je op zoek naar meer specifieke informatie over klassieke auto's per model, kijk dan hier bij Autoweek Klassiek.
MGB
De MGB is dé auto waarmee je zonder al teveel zorgen met plezier rijdt. De zelfdragende carrosserieën zijn licht en solide. De links-gestuurde voertuigen zijn in de regel minder duur.
Mercedes-Benz S-Klasse
De Mercedes S-klasse uit de W126-serie is zeer geschikt voor dagelijks gebruik. Volgens AutoBild kun je het beste kiezen voor een model met een grote zescilinder of een kleine achtcilinder motor. De auto is solide gebouwd en zeer betrouwbaar.
BMW Baur cabriolet
De BMW 3 Serie uit de jaren tachtig is een echte klassieker. Deze zogeheten E30-serie begint al aardig in prijs te stijgen. De E30 Baur cabriolet (dus de tweede serie) is gebouwd met ondersteuning van de fabriek - in tegenstelling tot de eerste generatie (E21). Toch zijn ze nog relatief betaalbaar.
Volkswagen Kever
De VW Kever, gebouwd tussen 1949 en 1964, is het toonbeeld van degelijkheid en vakmanschap. Ze waren ook leverbaar als cabriolet en met vouwdak en het onderhoud is relatief simpel. Ook zijn ze betaalbaar, vooral doordat de auto in grote aantallen is gebouwd.
Porsche 944
De Porsche 944 is een stuk betaalbaarder dan de Porsche 911 en is met zijn goede gewichtsverdeling en comfortabele onderstel bovendien een echte reiswagen. Ga niet voor een koopje, want onderdelen zijn duur en achterstallig onderhoud zorgt uiteindelijk voor hoge kosten.
Volkswagen Golf Mk1
De latere versies van de Golf 1 zijn op het gebied van roestbescherming en technologie vergelijkbaar met de Golf 2. De 1.8-motoren met katalysator zijn volgens AutoBild goed voor meer dan 200.000 kilometer. De dakconstructie is goed en zelfs voorzien van een echte ruit.
Peugeot 404
De Peugeot 404 is hét alternatief voor klassiekerliefhebbers die geen standaard Duitse auto zoekt. De techniek is eenvoudig en robuust en reserve-onderdelen zijn gemakkelijk te verkrijgen. De Coupés, cabrio’s en stationwagons zijn relatief duur, maar de sedans niet.
Morris Minor
De Morris Minor werd ook wel de Britse Volkswagen genoemd. De auto heeft nagenoeg dezelfde betrouwbaarheid en was leverbaar als cabrio, stationwagen en pick-up. De auto werd gebouwd tussen 1956 en 1971. Kies bij voorkeur voor een van de latere modellen met de iets krachtigere 1100-motor.
Opel Rekord
De motor van een Opel Rekord gaat volgens het Duitse AutoBild drie carrosserieën mee. De Opel Rekord had in de jaren zestig en zeventig al een zeer betrouwbare reputatie. Vierdeurs sedans zijn nog steeds betaalbaar en beschikbaar, ook al zijn ze redelijk gevoelig voor roest.
Saab 900
De Saab 900 is altijd een auto geweest die ‘anders’ was. De berijders waren ook vaak eigenzinnige mensen. Veel dingen zijn in een Saab net even anders en dat maakt 'm leuk. Nog leuker is het feit dat de motor en het chassis gemaakt lijken voor de eeuwigheid.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Goedkoop tanken? Volgende week loont het zelfs om 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zo hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro per liter, minimaal 40 cent minder dan in Nederland. Loont het om daarom naar Duitsland te rijden voor een tankbeurt? -
PREMIUM
Jordi moest al meerdere keren springen voor zijn leven: ‘We zijn knettergek dat we dit werk doen’
Hij zet zich met gevaar voor eigen leven in voor anderen en moest al meermaals achter de vangrails springen om niet aangereden te worden. Tóch blijft Jordi van de Vis op meldingen afgaan als de snelweg afgesloten moet worden. ,,Van mij mogen ze rijbewijzen afpakken van mensen die het rode kruis negeren.” -
Werk jij liever thuis omdat je daar productiever bent? ‘Gaat om meer dan je to-dolijst afstrepen’
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: een intern netwerk. -
Einde van het gezinsbusje: waarom de nieuwe Renault Scenic totaal anders wordt
Ook Renault stopt met het maken van gezinsbusjes. De komende generatie van de Scenic, waarvan het merk vandaag een voorbode heeft onthuld, wordt niet langer een zogenoemde MPV (Multi Purpose Vehicle) met bovengemiddeld veel ruimte. De opvolger gooit het over een heel andere boeg, en daar heeft het Franse merk goede redenen voor. -
In dit Duitse hotel rijd je met de auto tot aan de deur van je kamer, ook op de verdiepingen
In een hotel in Frankfurt kunnen gasten met de auto naar hun kamer rijden. Een woongebouw in Berlijn diende als voorbeeld. Een tweede autohotel is in aanbouw in Düsseldorf.
-
PREMIUM
Run op oldtimers door lenteweer, liefst met open dak: ‘Het is een goede belegging’
Autoliefhebbers met gevoel voor nostalgie krijgen de kriebels van het lenteweer. Juist door alle ellende in de wereld is het verleidelijk een oldtimer te kopen en dan het liefst een exemplaar waarvan het dak open kan. Oldtimerfenomeen Joop Stolze (76) merkt de groeiende belangstelling. ,,Het is een goede belegging. Maar je moet een auto kopen omdat je hem leuk vindt. Dat heb ik ook altijd gedaan.” -
Dragen van helm op motor en scooter niet populair: aantal boetes neemt flink toe
Rijden zonder helm kan tot een fikse boete leiden, dat geldt voor zowel bestuurders van motoren, brommers, scooters maar ook personen die een speed-pedelec gebruiken. Vorig jaar werden er bijna 17.000 boetes voor uitgeschreven, 6 procent meer dan twee jaar geleden. Vooral in Den Haag nam het aantal prenten flink toe tot een aantal van 1093. -
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda.