Volledig scherm
De elektrische Hyundai Kona is inmiddels te te bestellen, maar de levering begint na de zomer © Hyundai

Elektrisch rijden: nu instappen of nog even wachten?

De elektrische auto moet het de komende jaren helemaal gaan maken. Maar wanneer wordt het tijd om in te stappen? Wat is het huidige aanbod en wat komt er binnenkort aan?

Volledig scherm
VW e-Up! © Fabrikant

VW e-Up!

Prijs: 26.900 euro
Actieradius: 160 km
Wordt aangedreven door een 82 pk sterke elektromotor, maar gaat niet harder dan 130 km/u. Verrassend ruim en opvallend comfortabel onderstel.
+ Verrassend goed veercomfort en best ruim.
- Topsnelheid en reikwijdte zijn beperkt.

Volledig scherm
BMW i3 © Fabrikant

BMW i3

Prijs: 43.149 euro
Actieradius: 200 km
Opmerkelijk licht door de koolstofvezel carrosserie. Origineel design. Twee varianten, 170 en 184 pk sterk. Instappen achterin is omslachtig door rare deurconstructie.
+ Uitstekende rijeigenschappen.
-Instap achterin omslachtig. Weinig beenruimte.

Volledig scherm
Smart Fortwo en Forfour EQ © Fabrikant

Smart Fortwo en Forfour EQ

Prijs: 23.466 euro
Actieradius: 160 km
De Fortwo is een hippe tweezits stadauto met 82 pk motor. De langere vierpersoons Forfour is slechts 400 euro duurder. De Fortwo bestaat zelfs als cabrio, vanaf 26.807 euro.
+ Zeer wendbaar. Ook als vierpersoons en cabrio.
- Stoterig veerkarakter. Nauwelijks bagageruimte.

Volledig scherm
De Hyundai Ioniq is ook verkrijgbaar als 'gewone' en plug-in hybride. © RV

Hyundai Ioniq

Prijs: 33.990 euro
Actieradius: 280 km
De eerste auto die van begin af aan werd ontworpen voor drie aandrijflijnen: hybride, elektrisch en plug-in hybride. Voorzien van 120 pk sterke motor.
+ Prima gezinsauto. Rijk uitgerust.
- Door zijn starre achteras is hij iets minder comfortabel dan de hybride uitvoering.

Volledig scherm
Renault Zoe © RV

Renault Zoe

Prijs: 22.180 euro
Actieradius (NEDC-norm): 400 kilometer
Volwassen en comfortabele e-auto. Onlangs voorzien van nieuwe, 109 pk sterke motor en uitgebreid infotainmentsysteem. Kan worden gekocht met huuraccu voor 69 euro per maand. Met accu minstens 8.000 euro duurder.
+ Relatief volwassen auto.
- Accu's huren of tegen forse meerprijs te koop.

Volledig scherm
Opel Ampera-e © Fabrikant

Opel Ampera-e

Prijs: 40.995 euro
Actieradius: 520 km
Compacte, elektrische auto die verder komt dan de concurrentie. Rijdt prima. Is merkwaardig genoeg niet met geïntegreerde navigatie leverbaar.
+ Comfortabel en snel.
- Afwerkingsniveau. Geen navigatie.

Volledig scherm
Kia Soul EV © Fabrikant

Kia Soul EV

Prijs: 36.335 euro
Actieradius: 250 km
Cross-over met een 110 pk sterke motor. Net even wat stoerder in vergelijking met de meeste concurrenten.
+ Comfortabel, stil en goed weggedrag.
- Beperkte bagageruimte.

Volledig scherm
Volkswagen e-Golf © Fabrikant

Volkswagen e-Golf

Prijs: 39.450 euro
Actieradius: 300 km
Eigenlijk is het een gewone Golf, maar dan elektrisch. Rijdt vlot, maar sommige concurrenten trekken aanzienlijk sneller op. Ook bij de laadpaal is de snelheid ver te zoeken.
+ Net zo goed en ruim als een gewone Golf.
- Niet erg snel, ook niet met opladen.

Volledig scherm
Nissan Leaf © Fabrikant

Nissan Leaf

Prijs: 33.990 euro
Actieradius: 378 km
Bij de zojuist geïntroduceerde, tweede generatie steeg het motorvermogen van 109 naar 150 pk. Jammer dat hij niet ruimer is geworden. Kan als enige ook energie teruggeven en dat is interessant voor de toekomst.
+ Prettige rijeigenschappen.
- Opladen thuis duurt lang.

Volledig scherm
Citroën C-Zero © Fabrikant

Citroën C-Zero Peugeot Ion Mitsubishi i-MiEV

Prijs: 22.360 euro
Actieradius: 150 km
Deze goedkoopste en oudste elektrische auto's op de markt zijn technisch identiek. De 67 pk elektromotor leidt tot een top van 130 km/u. De reikwijdte beperkt de gebruiksmogelijkheden. Die is volgens de NEDC-norm 150 km, maar dat zal in de praktijk nauwelijks haalbaar zijn.
+ Goedkoopste volledig elektrische auto's.
- Zeer beperkte gebruiksmogelijkheden.

Volledig scherm
Hyundai Kona Electric © Hyundai

Hyundai Kona

Prijs: <50.000 euro

Actieradius: 546 kilometer

Gloednieuwe, compacte elektrische SUV die na de zomer op de markt komt. De motoren zijn 135 en 204 pk sterk. Met snellader is de accu binnen een uur voor 80 procent vol.

+ Snel, praktisch en krachtig.

-Pas na de zomer leverbaar.

Volledig scherm
Tesla Model S © Tesla

Tesla Model S

Prijs: 80.200 euro

Actieradius: 613 kilometer

Extreme, maximale actieradius, maar dat krijg je vanzelf als je maar genoeg dure accukracht in een auto stopt. Software-updates online, zodat je daarvoor niet naar de garage hoeft.

+ Grote actieradius. Supersnel en comfortabel.

- Afwerkingsniveau. Relatief duur.

Volledig scherm
Jaguar I-Pace © Jaguar

Jaguar I-Pace

Prijs: 80.330 euro

Actieradius: 543 kilometer

Tesla mag best een beetje zenuwachtig worden van deze Jaguar. Staat deze zomer in de showroom. Rijdt sportief (0-100 km/u in 4,5 seconden). De elektromotoren leveren 394 pk aan alle vier de wielen.

Volledig scherm
Tesla Model X © Tesla

Tesla Model X

Prijs: 92.850 euro

Actieradius: 542 kilometer

De snelste SUV ter wereld, met opvallende vleugeldeuren. Software-updates online, zodat je daarvoor niet naar de garage hoeft. Kan als een van de weinige elektrische auto’s ook een flinke aanhanger trekken.

+ Eigenzinnig design. Kan ook een flinke aanhanger trekken.

- Afwerkingsniveau. Erg duur.

En welke elektrische auto's komen er nog aan?

Volkswagen I.D (vanaf 2019), circa 35.000 euro

Mercedes EQC Mercedes EQC (vanaf 2019), circa 70.000 euro

Audi e-tron Sportback (vanaf 2019), circa 85.000 euro

Porsche Mission E (vanaf 2019), circa 150.000 euro

Audi e-tron Quattro (eind dit jaar), circa 80.000 euro

Tesla Model 3 (levering vanaf 2019), circa 40.000 euro

Kia Niro EV (later dit jaar), circa 45.000 euro

BMW iX3 (2020), nog geen prijsindicatie