Kia e-Niro
Volledig scherm
Kia e-Niro © Kia

‘Elektrische auto komt tot drie keer verder voor hetzelfde geld’

De zuinigste elektrische auto’s komen voor hetzelfde geld tot drie keer verder dan exemplaren op benzine of diesel. Dat blijkt uit een Britse studie waarin wordt uitgerekend hoe ver je auto komt voor één Britse pond.

De Britse autosite Parkers hanteert in het onderzoek de zogeheten Miles per Pound (MPP)-aanduiding, zodat direct duidelijk wordt hoever je kunt rijden op één Britse pond. Hierdoor kunnen brandstoffen als benzine en diesel gemakkelijker vergeleken worden met elektriciteit. Parkers baseerde de kosten van het rijden met een elektrische auto op het thuis opladen, omdat er bij snelladers onderweg zeer uiteenlopende bedragen worden gehanteerd.

Uit het onderzoek blijkt dat de Kia e-Niro maar liefst 33,1 mijl ver komt per pond opgeladen elektriciteit. Dat is drie keer verder dan het bereik van het goedkoopste voertuig met verbrandingsmotor. De standaardversie van de Tesla Model 3 eindigde op de tweede plaats met 32,3 mijl per pond. Ter vergelijking: de meest zuinige dieselvariant van een auto als de Ford Fiesta bleek slechts 9,3 MPP te doen, waardoor het potentieel bijna vier keer duurder is om met deze auto te rijden.

Opgemerkt moet worden dat elektrische auto’s nog altijd aanzienlijk duurder in aanschaf zijn dan hun benzine- of dieselrivalen. Daar staat tegenover dat ze in de regel langer meegaan en minder aan onderhoud en wegenbelasting kosten dan modellen met een verbrandingsmotor.

Hoewel in Nederland andere benzine- en stroomtarieven gelden dan in Engeland, geven de Britse cijfers wel een aardige indicatie. Het zou voor de Nederlandse consument handig zijn wanneer ook hier een dergelijke standaard van bijvoorbeeld Kilometers per Euro ingevoerd zou worden.

Top tien zuinigste elektrische auto’s in Groot-Brittannië op basis van Mijl per Pond (MPP)

1. Kia e-Niro First Edition – 33.1mpp
2. Tesla Model 3 Standard Range – 32.3mpp
3. Volkswagen e-Golf – 30.8mpp
4. BMW i3 – 30.0mpp
5. Tesla Model S Long Range – 30.0mpp
6. Tesla Model 3 Long Range – 30.0mpp
7. Tesla Model S Performance – 29.2mpp
8. Nissan Leaf 62kWh – 26.9mpp
9. Tesla Model X Long Range – 24.6mpp
10. Tesla Model X Performance Ludicrous – 23.9mpp

Top tien bestverkopende auto's in Groot-Brittannië (benzine en diesel) met Mijl per Pond (MPP)-vermelding

1. Ford Fiesta – 6.9mpp - 10.1mpp
2. Volkswagen Golf – 5.6mpp - 9.9mpp
3. Ford Focus – 5.9mpp - 10.8mpp
4. Opel Corsa – 6.5mpp - 7.7mpp
5. Nissan Qashqai – 6.7mpp - 9.0mpp
6. Mercedes-Benz A-Class – 5.8mpp - 10.8mpp
7. Volkswagen Polo – 6.7mpp - 9.3mpp
8. Ford Kuga – 4.9mpp - 7.8mpp
9. MINI – 6.7mpp - 8.5mpp
10. Kia Sportage – 5.4mpp - 8.5mpp

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.