'Elektrische auto's onderdompelen na brand'
De brandweer gaat elektrische auto’s die in brand hebben gestaan na een ongeluk onderdompelen in een bak water om zeker te zijn dat de accu niet weer in brand vliegt.
Brandweerregio Haaglanden ontwikkelt momenteel een rijdende ‘blusbak’ waar elektrische auto’s in worden getakeld nadat de brand is geblust. De verwachting is dat andere brandweerkorpsen de dompeltechniek volgen.
In de Verenigde Staten wordt onderzocht hoe elektrische auto’s het best geblust kunnen worden nadat bij twee ongevallen Tesla’s ná het blussen weer vlam vatten. In een geval zelfs na vijf dagen.
Veenbrand
De incidenten verbazen brandweerman René Verboom van de veiligheidsregio Haaglanden niets. Hij was al eens bij Tesla om te horen hoe de chemie in de accu’s werkt en hoe gevaarlijk die kan zijn. Een brand in een accu kan als een veenbrand sluimeren om opeens weer uit te barsten. ,,Je hebt heel veel water nodig, wel 10.000 liter,’’ weet brandweerman René Verboom van de brandweer Haaglanden.
De Mitsubishi Outlander moet na een brand drie dagen in een bak water van 50 centimeter
Want de batterijen zitten zo goed ingepakt dat het lastig is om te koelen. Net als bij een brandwond moet de auto onder koud stromend water worden gehouden. ,,We ontwikkelen nu een blusbak, dan heb je ook al dat water niet op de weg. Na het blussen wordt de auto daar in getakeld en naar een veilige locatie gereden. Er komen steeds meer elektrische auto’s en hybrides, dus dit hebben we echt nodig.’’
Langdurig koelen is het devies van de autofabrikanten. ,,Mitsubishi adviseert hun Outlander, een plug-in hybride, na een brand drie dagen in een bak water van 50 centimeter te zetten. Ja, dan is een auto total-loss maar dat is ie toch al na een ongeluk en brand.’’
Volgens Verboom is de kans klein dat de batterij van een elektrische auto in brand vliegt. Maar het kan wel. Twee jaar geleden zat de brandweer in Baarn met de handen in het haar na een crash met een Tesla. Er ontstond een brand en de brandweerlui waren bang dat de auto onder spanning stond.
Zet de beschadigde auto niet binnen, de batterij kan wéér gaan branden
Water en elektriciteit gaan doorgaans niet samen, maar de kans op een schok bij het blussen is volgens Verboom minimaal. ,,Zeker als ie nog op zijn vier banden staat. We adviseren wel om bij het aanraken en uitzetten van de auto de 1000 Volt handschoenen te dragen.’’ Het elektrische autowrak mag ook niet gesleept worden want dan draaien de wielen en kan de accu weer opgeladen worden.
Als de auto eenmaal is afgevoerd, moet ook de autosloper of schadehersteller voorzorgsmaatregelen nemen. ,,Zet de beschadigde auto niet binnen, maar buiten met vijftien meter tussenruimte en houd hem drie weken in de gaten. Je weet nooit of de accu niet weer gaat branden. Of alle autobedrijven dat weten? Ik durf mijn handen er niet voor in het vuur te steken.’’
Haaglanden ontwikkelt de blusbak en andere brandweerregio’s volgen dat initiatief waarschijnlijk. Ook de kennis wordt gedeeld’’, zegt Nils Rosmuller van het Instituut Fysieke Veiligheid. ,,De brandweer bestaat voor circa 80 procent uit vrijwilligers. Niet iedere brandweerman zal weten wat te doen. Maar we zorgen ervoor dat in ieder geval de officieren, specialisten, bevelvoerders en instructeurs het wel weten. Je moet ook weten dat bij een brandende batterij het toxische waterstoffluoride vrij kan komen.’’
De fabrikanten van elektrische auto’s pakken de batterijen heel goed in om te voorkomen dat ze beschadigen bij een ongeluk en in brand vliegen. Daardoor wordt ook het blussen bemoeilijkt als het toch verkeerd gaat. Rosmuller pleit ervoor dat autofabrikanten voorzieningen in de auto’s bouwen waardoor de batterijen langdurig gekoeld kunnen worden met water dat daadwerkelijk bij de batterij kan komen. ,,Dat is nu het probleem: het is heel moeilijk om te kunnen koelen waardoor de chemische reactie maar door blijft gaan.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo kun je goedkoper tanken tijdens een lange rit
Ook al probeer je nog zo goed om brandstof te besparen, tijdens een langere rit is het onvermijdelijk dat je een keer moet tanken, en de prijzen van benzine en diesel liegen er niet om. Zo kun je goedkoper tanken. -
Ik ga op fietsvakantie en neem mee: een lege fietstas
We zijn een fietsminnend volk, logisch dat ‘we’ massaal op fietsvakantie gaan. Maar hoe pak je dat het beste aan? Wat moet er mee, en wat vooral niet? Fietsvakantie-autoriteit Eric Schuijt pleit vooral voor een ontspannen voorbereiding. ‘Neem ook eens een lege fietstas mee.’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Kan ik mijn autoverzekering beter wijzigen?’
‘Ik heb bij aanschaf van mijn nieuwe auto een ‘volledig cascoverzekering’ afgesloten. Ik krijg het advies om nu, na zes jaar, over te stappen op een beperkt cascoverzekering. Is dat verstandig?’, vraagt lezer Marianne Crul in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
Werk jij liever thuis omdat je daar productiever bent? ‘Gaat om meer dan je to-dolijst afstrepen’
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: een intern netwerk. -
Gaat deze guitige brommobiel onze steden veroveren?
De Opel Rocks-e is Nederlands voordeligste elektrische auto. Wat kun je ermee, en voor wie is deze tweezitter bedoeld? Een dagje sturen in Amsterdam maakt veel duidelijk.
-
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda. -
PREMIUMRECONSTRUCTIE
Na het tweede telefoontje heeft Rijkswaterstaat een levensgroot probleem: afsluiten die tunnel!
Twee late ziekmeldingen en de hele ochtendspits in de Rotterdamse regio liep in de soep. De urenlange afsluiting van de Ketheltunnel veroorzaakte flinke files in de regio. Overmacht, zegt Rijkswaterstaat. Amateurisme, zeggen critici. -
Zo zet je gezichtsherkenning en vingerafdrukscanner van je telefoon snel uit
Je smartphone ontgrendelen met je gezicht of vingerafdruk klinkt veilig, maar in geval van nood kan het juist een beveiligingsrisico zijn. Iemand kan onder dwang je gezicht scannen of onopgemerkt je vingerafdruk bemachtigen. Gelukkig kun je dit voorkomen.