Elektrische auto's zijn relatief snel total loss en dit is waarom
Elektrische auto's zijn gevoelig voor kleine aanrijdingen. Een beschadigde accu is moeilijk te repareren en moet vaak in zijn geheel worden vervangen. Dat betekent een enorme kostenpost voor kopers.
Elektrische auto's worden vaak geprezen om hun betrouwbaarheid, omdat er weinig bewegende delen in zitten. Maar als er iets kapot gaat, is het vaak ook meteen duur. Zeker als het gaat om het accupakket. Vervanging is enorm kostbaar, daardoor kunnen elektrische auto's bij een kleine aanrijding al vrij snel total loss worden verklaard.
Dat probleem wordt volgens een nieuw rapport van Reuters verholpen doordat fabrikanten de accu's steeds verder onderin de auto's wegstoppen. Daardoor kunnen grotere accu's worden gebruikt of blijft er meer plek over voor bagage. Ook maken accu’s steeds vaker deel uit van het chassis. Dat zorgt voor meer stijfheid en minder gewicht omdat er kan worden bespaard op staalconstructies. Keerzijde is echter wel dat de accu's hierdoor moeilijker te repareren zijn.
Een andere reden is dat veel schuim en andere beschermende middelen worden gebruikt om het accupakket stijver te maken. Dat is goed voor de structuur van de auto, maar het betekent ook dat in veel gevallen al bij een relatief kleine aanrijding meteen een compleet accupakket moet worden vervangen - iets wat bij de meeste merken al snel 15.000 euro kost. En dat terwijl een deelreparatie van één of enkele cellen wellicht ook mogelijk was.
Volgens experts is bijvoorbeeld de Tesla Model Y vrijwel niet te repareren vanwege onder andere voorgenoemd schuim. Aan de accupakketten van de Model S, X, en 3 zijn veel makkelijker deelreparaties uit te voeren. Ook andere merken zijn voorzichtig met het doen van deelreparaties. Elektrische Mercedes-modellen hebben bijvoorbeeld een sensor aan boord die de kracht van een botsing meet. Wanneer deze boven een bepaalde grenswaarde komt, treedt een beveiliging in die het accupakket onklaar maakt. Vervangen van het gehele pakket is dan de enige optie.
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST
Test Nio ET7: in zes minuten wissel je een lege batterij om voor een volle
-
PREMIUMGeldvraag
Banken vragen geld voor betaalrekening, maar bieden nauwelijks spaarrente: zo zit het
Elke maand gaan er een paar euro’s naar je bank voor het gebruik van een betaalrekening. Op jaarbasis kan dat best aantikken. ‘Waarom zijn de kosten van mijn bankrekening zo hoog’, vraagt lezer Jos Couwenberg zich af. In deze rubriek leggen we elke week een lezersvraag over geld voor aan een deskundige. -
PREMIUMEnergierekening
Hans woont op 28 vierkante meter en heeft laag gasverbruik: ‘Merk wel dat alles duurder is’
Hans de Vries (40) uit Amsterdam woont in een studio en is op sommige vlakken afhankelijk van zijn VvE. Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
Deze elektrische caravan doet geen afbreuk aan je actieradius
Dankzij zonnecellen, een zeer aerodynamische vormgeving en een elektromotor doet deze caravan geen enkele afbreuk aan de actieradius van je elektrische auto. Dat beweren althans Ben Parker en Toby Kraus, twee ex-Tesla-medewerkers over de nieuwe caravan Lightship L1. -
Fietstest 2023
Dit zijn de beste vouwfietsen
Ingenieus in te klappen, en vaak rijden ze nog soepel ook: e-vouwfietsen. Fabrikanten proberen ze steeds lichter te maken, want je moet ze de auto of de trein in kunnen tillen. Lastige taak, want een accu alleen al is best zwaar. Soms zijn deze fietsen dan ook nog niet geschikt voor intensief - bijvoorbeeld dagelijks - gebruik. Maar vaak ook wel. Hieronder introduceren we ook dé onafhankelijke autoriteit op het gebied van e-bikes: Kees Bakker, alias TestKees, consumentenvoorlichter van de Fietserbond. Zijn reviews staan bij de keurmerken Best getest en Beste Koop. Tester Arjen van Stel, die jaarlijks op de hoogte probeert te blijven van de ontwikkelingen, probeerde eens zo’n vouwfiets.
-
PREMIUM
Filosoof over de kunst van het uitstellen: ‘Doe nooit een taak die morgen verdwenen kan zijn’
-
-
-
‘Lijkenpikker’ wil 75.000 dollar voor delen van auto waarin acteur Paul Walker omkwam
Op het Amerikaanse equivalent van Marktplaats worden onderdelen te koop aangeboden van de auto waarin acteur Paul Walker van de filmserie Fast and Furious verongelukte. -
PREMIUMAutotest
Nissan X-Trail: soepele elektrische auto op benzine
De Nissan X-Trail is een modern uitziende auto die ook als zevenzitter beschikbaar is. De bijzondere hybridetechniek maakt ‘m snel, stil en relatief zuinig, maar gaat wel ten koste van de bagageruimte.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer