Volledig scherm
Nederlander Bram Schot (rechts op de foto) is binnen de raad van bestuur van Audi verantwoordelijk voor de wereldwijde verkoop en marketing. © Audi

‘Elke Audi biedt straks hetzelfde’

InterviewNog even en autokopers hoeven niet meer te kiezen welke motor of accessoires ze in hun auto willen hebben, voorspelt Audi-topman Bram Schot. ,,Per gebruik bepaal je wat de auto je moet leveren.’’

Audi wil in twee jaar tijd maar liefst twintig nieuwe auto’s presenteren. Zo’n product­offensief is in de geschiedenis van het merk nooit eerder vertoond.

Volgens Nederlander Bram Schot, sinds kort wereldwijd verantwoordelijk voor de verkoop en marketing, zal Audi met de nieuwe modellen ook zijn aloude belofte waarmaken: voorsprong door techniek.

Afgelopen jaren kreeg het merk veel kritiek dat juist vernieuwingen ver te zoeken waren. De spraakmakendste innovatie waar Audi als onderdeel van de Volkswagen Groep ongewild mee voor de dag kwam, was de sjoemelsoftware. Niet iets waar je trots op kunt zijn.

Inmiddels heeft de Volkswagen Groep rigoureus ingegrepen, ook bij dochter Audi. Van de zeven leden van de raad van bestuur zijn er vier vervangen en Bram Schot is een van de nieuwkomers. ,,Ik kan en wil natuurlijk niets zeggen over het beleid van mijn voorgangers, maar ik weet inmiddels wel alles over de toekomst van Audi en die is indrukwekkend. Over twee jaar herken je ons merk niet meer’’, zegt hij.

,,Onze auto’s ondergaan komende jaren duizelingwekkende ontwikkelingen. Neem de nieuwe A6. In de sleutel daarvan kun je nu al de voorkeuren van zeven chauffeurs programmeren, aan de hand van maar liefst vierhonderd parameters. Elke chauffeur wordt bij het instappen verwend met zijn favoriete vorm­geving van de instrumenten in het dashboard, de instelling van het klimaat, de stand van de stoel, het stuur en de buitenspiegels, de muziekkeuze, het infotainment, de kleur van de interieurverlichting– noem maar op.’’

Volledig scherm
Bram Schot: ,,Het autonome rijden krijgt een enorm impact op ons leven.’’ © Audi

Autonoom

De digitale wereld maakt veel mogelijk, beseft Schot. ,,Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en eigenlijk wil je als je in de auto stapt niet met een tweede digitale wereld worden geconfronteerd. Ze moeten eigenlijk naadloos in elkaar overgaan. Daar werken we hard aan. Als je straks een nieuwe auto koopt, hoef je niet meer alles opnieuw in te stellen. Audi kent jouw persoonlijke profiel en past jouw auto daar meteen op aan.’’

En het gaat nog veel verder, voorspelt Schot: ,,Het autonome rijden krijgt een enorme impact op ons leven, nog veel meer dan het elektrisch rijden. Onze auto’s hebben straks geen stuur en pedalen meer en we hoeven niets meer zelf te doen. De auto wordt daardoor op een heel andere manier gebruikt. Mensen gaan film kijken, of werken.

Tegelijkertijd komt er een nieuwe generatie automobilisten aan die veel minder denkt aan het bezit en meer aan het gebruik van een auto. En die ook bewuster met energie omgaat. Daar houden we rekening mee.’’

Oppikken

De auto kan zich straks zelf vervoeren naar een andere plek, schetst Schot het toekomstbeeld. ,,Tijdens het hardlopen spreek ik met mijn auto af dat hij mij daarna ergens oppikt. En op het moment dat hij mij thuis afzet, stappen mijn twee kinderen in de auto. Hij brengt ze naar school, zonder mij. En zodra hij ze bij school heeft afgezet, stuurt hij mij een appje dat ze veilig zijn aangekomen. Daarna rijdt hij door naar de garage, voor onderhoud. Of hij rijdt naar mijn moeder, die hij vervolgens ook weer ergens naartoe brengt. De automatisering maakt het straks heel eenvoudig om een auto voor meer doeleinden met elkaar te delen.

Quote

Over tien jaar is er misschien nog maar één aandrijf­lijn per automodel over

Bram Schot

Dat klinkt misschien nu nog als een utopie, maar ik zie geen enkele reden waarom het niet gaat gebeuren. We kunnen er lang over discussiëren dat de wet dit nog niet toestaat en dat het nog maar de vraag is of mensen dit überhaupt willen, maar er is eigenlijk maar één vraag: wanneer is het zover? Want dat het gaat gebeuren, daar twijfel ik geen moment aan.’’

Ook de aanschaf van een auto gaat straks anders, verwacht Schot. ,,Vroeger konden mensen heel lang bezig zijn met hun keuze voor een bepaalde auto: wordt het een dure of goedkope, hoe groot moet de motor zijn, wordt het wel of geen automaat? Dat doet er straks niet meer toe. Over tien jaar is er misschien nog maar één aandrijflijn per automodel over.

Want als je zelf niet meer hoeft te rijden, wat maakt het dan nog uit wat voor motor of versnellingsbak een auto heeft? Je bepaalt niet eens zelf meer of de auto sneller of langzamer rijdt. We gaan toe naar standaard rijsnelheden voor elke auto. Automerken zullen zich steeds minder kunnen onderscheiden met de aandrijflijn.’’

Elektrisch

In 2025 zal een derde van alle Audi’s geëlektrificeerd zijn, stelt de Audi-topman. ,,De techniek wordt uiteindelijk volstrekt oninteressant. Sterker nog, in zo’n elektrische auto kun je straks op elk gewenst moment extra aandrijfkracht en reikwijdte bijkopen. Je bestelt die online en voor een periode van bijvoorbeeld twee weken. Omdat je op vakantie gaat, bijvoorbeeld.

Volledig scherm
De A6 kan zich al op 400 punten aan zeven verschillende rijders aan­passen. © Audi

Al binnen jaar of vijf zijn dit soort on-demand oplossingen de gewoonste zaak van de wereld. Je betaalt alleen nog voor iets wat je daadwerkelijk op een bepaald moment nodig hebt. Bijvoorbeeld het videosysteem op de achterbank, dat pas geactiveerd wordt op het moment dat je met je kinderen aan de lange vakantierit gaat beginnen.

Het bijzondere is dat straks elk automodel met precies dezelfde specificaties de fabriek verlaat. Alle opties zitten er al in, als het gaat om elektronica en elektrische aandrijving. Maar ze worden pas geactiveerd op het moment dat de gebruiker ervoor kiest en ervoor wil betalen.’’

Volledig scherm
Audi A6 © Audi
Volledig scherm
Audi A6 © Audi
Volledig scherm
Audi A6 © Audi
Volledig scherm
Audi A6 © Audi AG
  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk
  2. Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer Nederlanders voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. ,,E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”