Elon Musks ruimte-Tesla is een mogelijke bacteriebom

VIDEOElon Musk heeft met de lancering van zijn Tesla Roadster richting Mars niet alleen een gigantische marketingtruc uitgehaald, maar tevens de grootste lading bacteriën ooit de ruimte in geschoten. Genoeg in ieder geval om eventueel leven op Mars uit te roeien.

Dat klinkt nogal sciencefictionachtig, maar NASA heeft niet voor niets een complete afdeling opgericht die ervoor zorgt dat alles wat de ruimte in gaat compleet steriel is. Zo wordt voorkomen dat bacteriën op de maan of een ander hemellichaam onbeperkt voortwoekeren en zich ontwikkelen tot plaag. De regels gelden echter niet wanneer een ruimtevaartuig in een baan rond een bepaalde planeet wordt gebracht. Zoals bijvoorbeeld de Tesla van Musk, die hoogstwaarschijnlijk nog altijd het nummer Space Oddity van David Bowie afspeelt via de autoradio.

Sluimerstand

Nou is het heelal geen prettige omgeving, ook niet voor hardnekkige bacteriën en dus is de kans groot dat de meeste daarvan de reis niet zullen overleven. Maar volgens Alina Alexeenko, onderzoeker aan Purdue University, is dat niet altijd het geval. ,,Sommige bacteriën gaan in een soort sluimerstand, om weer te ontwaken als de omstandigheden gunstiger worden.'' En al heeft Musk zijn Roadster ongetwijfeld gepoetst voor de foto's voordat deze de lucht in ging, het is onmogelijk dat hij alle onderdelen heeft laten steriliseren.

Major Tom

Op dit moment pendelt de Tesla heen en weer tussen de baan van de aarde en Mars. In het doemscenario van Jay Melosh, eveneens verbonden aan Purdue University, landt de Tesla op Mars en worden eventuele marsmannetjes – in wat voor vorm dan ook – besmet en vernietigd door aardse organismen. Toch is die kans klein. Het is volgens onderzoekers aannemelijker dat de Tesla – over miljoenen jaren – op ramkoers komt te liggen met de aarde en daarbij in de aardse atmosfeer verbrandt, terwijl voor de laatste keer de afscheidsgroet van ‘Major Tom’ weerklinkt.

Volledig scherm
© SpaceX
  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.