Volledig scherm
Het aantal klachten over autohuur in het buitenland neemt toe, constateert de Consumentenbond. © Shutterstock

Ernstige klachten over huurauto’s buitenland

‘Agressieve verkoop van onnodige verzekeringen’ is de meest genoemde klacht over huurauto’s in het buitenland. De Consumentenbond krijgt jaarlijks meer klachten over misstanden bij verhuurbedrijven. Reden voor de bond om nadrukkelijker te waarschuwen voor trucs en misleiding.

De Consumentenbond krijgt jaarlijks honderden klachten over autohuur in het buitenland. Daarbij valt op dat het steeds vaker om ernstige misstanden gaat. Grootste ergernis bij huurders is de ‘overvaltactiek’ die verhuurbedrijven op de afhaallocatie toepassen om klanten te bewegen extra dure verzekeringen af te sluiten. Daarbij wordt meestal – onterecht – glashard beweerd dat de klant niet voldoende geld op zijn creditcard heeft staan voor de borg en daarom een dure extra verzekering moet afsluiten.

Schadedekking

Daarnaast zijn er veel klachten over de schadedekking. Met termen als ‘standaard all-risk verzekering’ of ‘super damage waiver’ lijkt alle schade gedekt. Maar regelmatig zijn er uitzonderingen voor schade aan ruiten, banden, wielen, spiegels, onderkant sleutels en dak. De naam van deze verzekeringen is dus misleidend, vindt de Consumentenbond.

Spookafschrijvingen

Verder zijn er klachten over torenhoge brandstofrekeningen en ‘servicekosten’. Ook laten autoverhuurders hun klanten vaak opdraaien voor al bestaande schade aan de auto. En veel consumenten worden achteraf geconfronteerd met spookafschrijvingen van hun creditcard. Eerder dit jaar constateerde prijsvergelijker Tix.nl al in deze krant  dat veel verhuurders buitensporige bedragen rekenen voor ‘extra’s’, zoals een verplichte stoelverhoger of kinderzitje.

De Consumentenbond start een online campagne en geeft tips om problemen met huurauto’s te voorkomen.