Europese dieselauto’s stoten te veel stikstof uit
Veel dieselauto’s in Europa stoten te hoge hoeveelheden stikstof uit. Dat blijkt uit een overkoepelende beoordeling van testen en onderzoeken van de afgelopen jaren, die is uitgevoerd door de Amerikaanse ngo International Council on Clean Transportation (ICCT).
De beoordeling komt nadat het Hof van Justitie van de Europese Unie de definitie van een verboden manipulatie-instrument verduidelijkte, en zo de deur opende voor het vermoeden dat veel meer voertuigen zo’n instrument aan boord hebben.
Volgens de studie werden in zeker 77 procent van de tests op dieselauto’s in Europa verdachte niveaus van stikstofuitstoot vastgesteld, ,,wat wijst op het waarschijnlijke gebruik van een verboden manipulatie-instrument”.
Extreme uitstoot
Van de 1.400 tests die in gecontroleerde omgevingen werden uitgevoerd onder overheidstoezicht overschreed 85 procent van de tests op Euro 5-voertuigen en 77 procent van de tests op Euro 6-voertuigen de drempel voor verdachte emissies, aldus het ICCT. In overheidsproeven die in werkelijke omstandigheden werden uitgevoerd, lagen de percentages ongeveer even hoog.
Extreme uitstoot van stikstofoxide werd vastgesteld bij 40 procent van de tests, ,,wat aangeeft dat een verboden manipulatie-intrument bijna zeker aanwezig is”.
In enkele recente uitspraken verduidelijkte de EU-rechtbank de definitie van zo'n instrument. Het gebruik ervan wordt beperkt tot ,,alleen wanneer er onmiddellijk gevaar voor schade” is.
Recht op schadevergoeding
In een arrest van dinsdag oordeelde het Hof dat wie een voertuig heeft gekocht dat is uitgerust met verboden manipulatiesoftware, het recht heeft op schadevergoeding van de autofabrikant wanneer hij of zij hierdoor schade heeft geleden. Volgens het Hof zijn voertuigfabrikanten de koper verplicht een certificaat van overeenstemming af te geven. Dat document geeft de koper zekerheid dat het voertuig op het moment van fabricage voldeed aan alle regels. Het biedt de koper dus bescherming tegen een fabrikant die zijn verplichting niet nakomt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
auto-expert
Breeduit parkeren buiten het vak: mag dat?
-
Pas op voor deze vijf oplichtingstrucs langs de Franse en Spaanse snelweg
De Franse politie waarschuwt jaarlijks automobilisten op de Autoroute om op te letten voor dieven die trucs gebruiken om onwetende vakantiegangers te beroven, of geld af te troggelen. -
Goedkoop, klein en elektrisch: dit is de Volvo EX30
Volvo’s nieuwste SUV krijgt een voor dit merk verrassend lage prijs. De volledig elektrische EX30 wordt begin volgend jaar leverbaar vanaf 36.795 euro, waarmee hij betaalbaarder is dan een beoogde concurrent zoals de Peugeot e-2008. Hoe kan dat? -
auto-expert
Verlaging maximumsnelheid veroorzaakt meer luchtverontreiniging
In steeds meer steden wordt de snelheid voor het autoverkeer verlaagd naar 30 kilometer per uur. Ook in Amsterdam heeft het gemeentebestuur dit besloten. ‘Maar langzamer rijden betekent toch ook meer vervuilend uitlaatgas?’, vraagt G.J. Roomer zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
PREMIUMDe erfenis
‘Wij dachten altijd dat oom Henk glazenwasser was, maar dat bleek niet zo te zijn’
Carla (59) en twee andere familieleden bleken de enige bloedverwanten en erfgenamen te zijn van oom Henk. Een erfenis kan je leven veranderen. In deze serie deelt elke week iemand zijn of haar verhaal.
-
auto-expert
Een reservebril in je auto: is dat verplicht?
-
-
-
6 tips
Ga schulden gelijk te lijf: ‘Oogkleppen ophouden en post niet openmaken is geen goed idee’
Voor het eerst sinds 2013 maken we ons méér zorgen over onze financiële situatie. Dat maakte het CBS vanochtend bekend. Met de hard stijgende prijzen voor het levensonderhoud kun je gemakkelijk in financiële nood raken. ,,Ongemerkt wordt alles duurder en opeens is het geld op.’’ Zes tips om schulden het hoofd te bieden. -
Op deze plekken kun je een elektrische auto beter niet opladen
Het scheelt flink in de portemonnee waar je in ons land je auto oplaadt. In ondergrondse parkeerplaatsen is het altijd duur. Daar ben je gemiddeld 16,8 procent duurder uit dan elders in de gemeente.