Extra pit voor Nissan Micra
Rij-impressieNissan is tevreden over de Micra: in de twee jaar dat hij op de markt is, verkoopt hij veel beter dan zijn kleurloze voorganger. Nu is het tijd voor extra pit met een gloednieuwe 1,0-liter turbomotor, die we ook in de nieuwe Renault Clio terug gaan zien.
Nissan is een merk met veel gezichten: het bouwt supersportwagens als de GT-R, maar ook bread-and-butter-auto’s als de Micra. Beide worden gekoesterd. Nissan meldt trots dat in Nederland al meer dan 150.000 Micra’s verkocht zijn en dat het bij ons de best verkochte Nissan aller tijden is. De Micra is bovendien de eerste Japanse auto die het in 1993 tot Auto van het Jaar schopte.
Automaat
Twee jaar geleden verscheen de nieuwe Nissan Micra, die liefst 17 centimeter langer was dan zijn voorganger. Dat was een beetje een muurbloempje en populair was-ie ook niet in Nederland – wat je ook terugziet aan het aantal Nissan Micra occasions uit die generatie. Jaarlijks kochten nog geen duizend mensen een Micra en dat is heel weinig voor een betaalbare, compacte auto. De nieuwe Micra is een stuk populairder en wist al aardig wat mensen te verleiden: vorig jaar meer dan 4000.
Deze kopers kregen van Nissan een enquêteformulier onder hun leesbril geschoven. Hen werd gevraagd of ze nog iets misten aan hun nieuwe auto. Er kwamen drie opmerkelijke zaken uit. Zo kon de Micra niet worden geleverd met elektrische achterramen. Ten tweede misten de kopers – toch wel van een zekere leeftijd – de mogelijkheid om een automaat te bestellen. Vlak mensen van een zekere leeftijd echter niet uit: met hun derde opmerking lieten ze zien dat ze met hun tijd meegaan. De kopers vonden de multimedia-mogelijkheden wat beperkt.
Nissan is de beroerdste niet en ging aan de slag. Je kunt de Micra nu met elektrische achterramen bestellen én met een automaat én met Apple CarPlay of Android Auto. Maar het grootste nieuws is de nieuwe 1,0-liter benzinemotor, die goed is voor een vermogen van 100 pk.
Sneller en zuiniger
De nieuwe motor vervangt de twee benzinemotoren die tot nu toe in de prijslijst stonden: een 1,0-liter motor met 70 pk en een 90 pk sterke 0,9-liter driecilinder. De 1,0-liter turbomotor is helemaal nieuw en werd samen met Renault ontwikkeld. De Micra kreeg de primeur, ook de nieuwe Renault Clio wordt leverbaar met deze motor. Het is in Nederland nu de enig leverbare motorvariant. In België kun je de Micra ook bestellen met een 90 pk sterke dieselmotor.
De IG-T-turbomotor is leverbaar in combinatie met handgeschakelde vijfbak of een CVT-transmissie. Wie nog een Micra heeft met 90 pk, zal de stoplichtsprint verliezen. Niet alleen nam het vermogen toe met 10 pk, ook het koppel steeg met 20 Nm (160 Nm). De sprint van 0 naar 100 km/h is voorbij in 10,9 seconden, met de 90 pk-versie doe je er 12,1 seconden over. Het verbruik blijft beperkt tot 4,5 l/100 km (1 op 22,2). Dat lijkt minder zuinig dan de oude motor, die goed was voor 4,4 l/100 km. Maar die Micra is nog getest volgens de oude NEDC-testmethode. Zou je beide motoren volgens dezelfde methode testen, dan is de nieuwe driecilinder 0,6 liter zuiniger dan zijn voorganger.
Heerlijk onderstel
Over de Micra met de nieuwe motor kunnen we nauwelijks iets negatiefs schrijven. Nooit zit je om extra vermogen verlegen in het dagelijks verkeer. Niet bij het invoegen, niet bij een snelle inhaalmanoeuvre en ook niet als het heuvelop gaat.
Het onderstel heeft een uitstekende afstemming. De nadruk ligt op comfort, zonder dat de Micra zompig wordt. Verder wordt het motorgeluid uitstekend gedempt. Dat valt vooral op als we een rondje rijden met de CVT-transmissie. Deze staat bekend om zijn weinig fijnzinnige lawaai bij inhaalacties, wanneer de bak automatisch het ideale (hoge) toerental kiest om vaart te maken. Dat geloei valt veel minder op dankzij de goede geluidsisolatie.
Interieur
De uitstekende interieurafwerking is verbazingwekkend. Het tweekleurige interieur ziet er chic uit en kan worden opgesierd met fijne opties als stoelverwarming, een Bose-geluidsinstallatie met luidsprekers in de hoofdsteunen, een achteruitrijcamera en leren bekleding. Wie echt los wil gaan, kan de nieuwe N-Sport-uitvoering kiezen. Dan krijg je een Micra met onder meer privacy glass, spiegelkappen en wielen van koolstofvezel, alcantara stoelbekleding en sleutelloze toegang. De nieuwe Micra 1.0 IG-T is leverbaar vanaf 18.990 euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Terwijl auto’s gewoon voortrazen, wordt een nieuwe snelweg over het Terbregseplein getrokken
Rij over het Terbregseplein in Rotterdam en het kan je onmogelijk ontgaan: de verlengde A16 komt eraan. Terwijl auto’s gewoon voortrazen, wordt de nieuwe snelweg er in delen gebouwd en langzaam over het verkeersknooppunt heen getrokken. We namen een kijkje in deze bijzondere bouwput. -
vraag 't vtwonen
Zo wordt je huis een oase van rust: ‘Dat is echt een basisbehoefte’
In een rustig huis is het fijn thuiskomen na een lange werkdag. Hoe maak je van je huis zo’n serene plek? We vragen het Liza Wassenaar, stylist bij vtwonen. -
Fietstest
Dit zijn de beste elektrische fatbikes
Wat te vertellen over onze nieuwe testcategorie ‘fatbike’? Zien is geloven! De wielen zijn ‘oversized’, geschikt voor het rijden op een zachte ondergrond als sneeuw, zand, moeras of modder. Er wordt op geracet, maar wij gebruiken ze ook voor de goede sier in de stad. Relaxed, laag, krachtig en gemakzuchtig kunnen ze zijn. Als het rijden op een Harley-Davidson, maar dan een van het geslacht e-bike. -
‘Binnenkort vrachtwagenrijbewijs nodig voor loeizware elektrische auto’s’
Bentley probeert de rijbewijswetten in Europa te veranderen, omdat elektrische auto’s van het Britse luxemerk zo zwaar worden dat je een vrachtwagenrijbewijs nodig hebt om ze te mogen besturen. -
PREMIUMmet video
Dit Nederlandse automerk was ooit wereldnieuws, maar dat duurde maar heel even
De Shelter is de enige auto die ooit in de Achterhoek is gebouwd. De bedenker, ontwerper én bouwer ervan, ingenieur Arnold van der Goot, is op 98-jarige leeftijd overleden.
-
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen. -
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim. -
Waarom deze tweedehands Ford Escort 176.000 euro opbracht
Een Ford Escort uit 1996 heeft in Engeland 149.995 pond (ruim 176.000 euro) opgebracht. De tweedehands auto is een niet eens zo heel zeldzame Ford Escort RS Cosworth, maar zijn geringe kilometerstand maakt 'm toch erg bijzonder.