Gaat deze guitige brommobiel onze steden veroveren?
De Opel Rocks-e is Nederlands voordeligste elektrische auto. Wat kun je ermee, en voor wie is deze tweezitter bedoeld? Een dagje sturen in Amsterdam maakt veel duidelijk.
Een beetje elektrische auto komt al gauw zo’n 300 kilometer ver op een volle accu. Opel lanceert nu de Rocks-e, die op een volle accu zo’n 75 kilometer kan afleggen. Daarmee is direct helder dat je deze elektrische Opel niet aanschaft als je dagelijkse mobiliteitsbehoefte zich door heel Nederland afspeelt.
De Rocks-e is een stadsmobiel: niet meer, en zeker niet minder. Met zijn lengte van 2,41 meter vind je veel gemakkelijker een parkeerplek dan met een conventionele auto. Het stadskarretje is gemaakt volgens hetzelfde concept als de Citroën Ami, en kan een concurrent worden van de - voornamelijk in Amsterdam razend populaire - Biro. Maar de Biro is slechts 1,74 meter lang, waarmee je ‘m gemakkelijk in de dwarsrichting op een parkeerplek kwijt kunt. Op die manier passen er zomaar twee Biro’s naast elkaar op een doorsnee parkeervak langs de weg.
Dergelijke ‘brommobielen’ mochten voorheen ook op de stoep worden geparkeerd. Daar heeft onder andere de gemeente Amsterdam inmiddels een stokje voor gestoken. Interessant is wel dat parkeerbeheer in Amsterdam specifiek beleid voor dit soort autootjes heeft ontwikkeld, mits ze volledig elektrisch zijn. Tegen een gereduceerd tarief van ruim 200 euro per half jaar mag je de 45 km/h wagentjes op elke parkeerplek stallen, zonder dat je daar additionele parkeerkosten voor betaalt.
Dat parkeren verloopt bijzonder eenvoudig, simpelweg omdat de Rocks-e een draaicirkel heeft van slechts iets meer dan zeven meter. Keren op de weg is een fluitje van een cent. Wel stuurt de Opel op lage snelheid vrij zwaar. Er zit dan ook geen stuurbekrachtiging op. En er zit nog meer niet op, onder het motto ‘wat er niet op zit hoeft ook niet ontwikkeld te worden’, en dus is de prijs van de Rocks-e laag. De basisversie kost €8499. Voor de pizzabezorgers onder ons biedt Opel een Rocks-e Kargo aan. In die versie ontbreekt de passagiersstoel. Daarvoor in de plaats is een kunststof box gemonteerd waarin allerlei spullen kunnen worden opgeborgen. De prijs van de Kargo bedraagt €7399 exclusief BTW.
Er ontbreken in de Rocks-e dus zaken die gangbaar zijn in een echte auto. Er zitten geen airbags in de Rocks-e, evenmin een ABS-remsysteem of een stabiliteitssysteem. De zijramen kun je handmatig omklappen, op dezelfde manier als bij een Citroën 2CV. Er is een usb-poort aanwezig, echter is dit geen usb-c. Een achterklep ontbreekt. Bagage kun je kwijt op of vóór de bestuurderstoel, of in een compacte ruimte achter de twee stoelen. Ook naar een binnenspiegel zul je in de Rocks-e vergeefs zoeken. Als je wilt weten wat er achter je gebeurt, moet je gewoon even je hoofd omdraaien. Optioneel levert Opel een JBL-speaker, die precies past in een daarvoor gemaakte uitsparing op het dashboard. De muziek die je erop kunt afspelen moet van je telefoon komen.
Je zit in de Opel niet werelds op de stoeltjes, iets wat eigenlijk altijd het geval is in brommobielen. In dergelijke vervoermiddelen is nu eenmaal onvoldoende plek om volwaardige autostoelen te monteren. Verzachtende omstandigheid: je zult geen lange ritten maken in de Rocks-e. Bovendien ziet Opel de tweezitter als alternatief voor het openbaar vervoer, waar je ook niet op volwaardige autostoelen plaatsneemt.
Met zijn 5,5 kWh accu kom je dus zo’n 75 kilometer ver. Tijdens de rit door Amsterdam liep de digitale actieradiusmeter evenredig naar beneden zoals de kilometerteller opliep. Het lijkt er dan ook op dat de opgegeven waarde voor de Rocks-e heel realistisch is. Hoewel de Opel redelijk hard geveerd is, ontstaat er al snel een glimlach op je gezicht als je onderweg bent. Dat heeft wellicht ook wat te maken met de hoeveelheid bekijks die we scoorden. Het lijkt wel alsof werkelijk iedereen de Rocks-e een guitig wagentje vindt. Als je ermee door de PC Hooftstraat tuft, scoor je in elk geval meer sympathie dan in de gemiddelde SUV.
Zijn topsnelheid is vastgelegd op 45 km/h, de wettelijke begrenzing die geldt om als brommobiel door het leven te mogen gaan. Het rijbewijs AM is verplicht om in de Rocks-e te mogen rijden, en dat kan vanaf 16 jaar. Beschik je over een rijbewijs B (auto) dan mag je de Opel uiteraard ook besturen.
Zowel Citroën (Ami) als Opel levert nu dus een vergelijkbaar elektrische vervoermiddel voor stadsritten in sommige landen. Omdat in Nederland Opel een populairder merk is dan Citroën, heeft het management van de Stellantis groep, waartoe onder meer Citroën, Opel, Peugeot, Alfa Romeo en Fiat behoren, besloten om de Rocks-e hier het alleenrecht te geven. In Frankrijk is de Ami wel te koop. Fiat gaat het brommobieltje ook leveren, hoogstwaarschijnlijk onder de historische naam Topolino. Vermoedelijk zal de Topolino niet naar Nederland komen. Maar het karretje onder Fiat-label kan het wel eens goed gaan doen in drukke Italiaanse steden als Rome, Turijn en Milaan.
De Rocks-e komt het best tot zijn recht in verstedelijkt gebied, met zijn compacte maten, wendbaarheid en hippe karakter. Door zijn geringe topsnelheid en beperkte rijbereik is het een echte brommobiel. Maar ook een brommobiel kan een alternatief voor een volwaardige auto zijn, zolang je er maar niet de stad mee uit hoeft. Inmiddels wonen 3,3 miljard mensen wereldwijd in verstedelijkte gebieden, en daar komen er dagelijks zo’n 180.000 bij. De vraag naar compacte, voordelige en uitstootvrije mobiliteit neemt daardoor telkens verder toe. Wat dat betreft lift Opel met de introductie van de Rocks-e handig mee met de tijdgeest.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
video
Deze elektrische ‘auto’ kost minder dan 10.000 euro en is dit voorjaar in Nederland te koop
Een elektrische auto voor minder dan 10.000 euro: Opel introduceert dit voorjaar de Rocks-e in Nederland. Het autootje is weliswaar alleen voor stadsritten geschikt, maar het volgt duidelijk een trend van dit moment. Elektrische auto’s worden steeds goedkoper. -
Waarom we steeds vaker een lekke band hebben op vakantie
Auto's hebben steeds vaker een lekke band in het buitenland. Tien jaar geleden ging het in 20 procent van de pechgevallen in het buitenland om een lekke band, nu is dat 29 procent. Dat meldt de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB. -
AUTOTEST
Test Opel Astra: koning van het zitcomfort
De Opel Astra gaat al heel lang mee, maar nooit eerder oogde hij zo stoer en spannend als de nieuwe generatie. Zijn fantastisch zittende stoelen maken zo mogelijk nog meer indruk. -
Alweer een nieuw (Chinees) automerk in Nederland: BYD
Er komt weer een nieuw (Chinees) automerk bij op de Nederlandse markt: BYD, een afkorting die staat voor Build Your Dreams. Importeur van het nieuwe merk wordt Louwman Group, dat al jaren de auto’s van onder meer Toyota, Lexus en Suzuki in Nederland verkoopt. -
PREMIUMhuisarts vertelt
Op bezoek bij meneer Lobi: ‘Uw vrouw zegt dat u verslaafd bent geraakt aan de bank’
Voor onze rubriek Huisarts Vertelt schrijft Rutger Verhoeff wekelijks over patiënten die hem raken.
-
Verbod op geheime ruimte in auto's om vervoer van drugs en wapens tegen te gaan
Het wordt illegaal om in een vervoermiddel, zoals een auto of vrachtwagen, een geheime ruimte te maken die is bestemd voor opslag of vervoer van wapens en drugs. Dat blijkt uit een geplande wijziging van het Wetboek van Strafrecht, die vandaag openbaar is gemaakt. -
Huurauto’s heel erg duur: in dit populaire vakantieland betaal je het meest
Huurauto’s op populaire vakantiebestemmingen zijn ruim anderhalf keer zo duur dan vóór de uitbraak van het coronavirus. Wie deze zomervakantie een auto wil huren, is in Italië het meeste kwijt: daar betaal je ruim twee keer zoveel als drie jaar geleden. Dat blijkt uit onderzoek van reisorganisatie De Vakantiediscounter. -
Interieurinfluencers laten tienduizenden mensen in hun huis kijken: 'Het is een beetje uit de hand gelopen’
Voor sommige interieurstylisten is hun eigen huis hun etalage. Ze delen foto’s en video’s van hun aangeklede woon- en slaapkamers op social media. Hoe is het om zoiets persoonlijks als je huis op het wereldwijde web te zetten? Drie stylisten slash interieurinfluencers vertellen.