Volvo V90 Cross Country
Volledig scherm
Volvo V90 Cross Country © Bart Hoogveld

Geen enkele Volvo kan nu nog harder dan 180 km/u

Volvo beperkt de topsnelheid in alle modellen van nu af aan tot 180 km/u. De Zweedse fabrikant vindt het onverantwoord dat auto's harder rijden, met het oog op de verkeersveiligheid.

De maatregel was al eerder aangekondigd, maar is nu definitief ingevoerd.  Ook levert Volvo elke nieuwe auto voortaan standaard met een Care Key. Met deze slimme autosleutel kan de autobezitter onder andere de topsnelheid van zijn auto beperken voordat hij die uitleent aan een ander, bijvoorbeeld een zoon of dochter die nog maar net het rijbewijs heeft gehaald en minder ervaren is in het verkeer.

De aankondiging van Volvo om de topsnelheid van zijn auto’s te beperken leidde eerder tot felle discussies, onder meer op sociale media.  Sommige critici vinden dat het niet aan een autofabrikant is om snelheidslimieten te bepalen, maar aan de wetgever. Maar Volvo vindt dat een autofabrikant juist zelf soms actie moet ondernemen: ,,Dit kan uiteindelijk levens redden, ook als dit betekent dat er potentiële klanten verloren gaan. Hard rijden blijft een van de meest voorkomende doodsoorzaken in het verkeer. Op jaarbasis krijgen miljoenen mensen nog steeds een boete voor te hard rijden.‘’

Dodelijke ongevallen

Een snelheid van 180 km/u, de nieuwe limiet van Volvo, is in Europa alleen in Duitsland toegestaan. En zelfs daar is het aantal snelwegen zonder snelheidslimiet in de afgelopen jaren flink ingeperkt.  Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) is te hard rijden wel nog steeds een belangrijke veroorzaker van veel verkeersongevallen. Naar schatting wordt een derde van de dodelijke ongevallen direct of indirect veroorzaakt door een te hoge snelheid, al gaat het daarbij vaak om aanrijdingen binnen de bebouwde kom. Op snelwegen, waar doorgaans het hardst wordt gereden, komen ongevallen het minst voor. 

,,Wij geloven dat een autofabrikant de verantwoordelijkheid heeft om de verkeersveiligheid te helpen verbeteren”, zegt Malin Ekholm, hoofd van het Volvo Cars Safety Center. ,,Onze snelheidsbeperkende technologie, en de dialoog die ontstaat, past in dat denken. De begrensde topsnelheid en de Care Key helpen bestuurders te reflecteren en te beseffen dat hard rijden gevaarlijk is, terwijl het ook extra gemoedsrust biedt en een veiliger rijgedrag ondersteunt.”

  1. Consumentenbond wil Volkswagen alsnog aanpakken voor sjoemelsoftware-schandaal

    Consumen­ten­bond wil Volkswagen alsnog aanpakken voor sjoemel­soft­wa­re-schan­daal

    In samenwerking met de Consumentenbond brengt de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES) volgende maand de eerste dagvaarding uit in een aantal individuele proefprocedures tegen Volkswagen vanwege de sjoemeldiesel-affaire. De organisaties zien zich daarbij gesteund door de recente uitspraak van de hoogste Duitse rechter, die oordeelde dat kopers van sjoemeldiesels recht hebben op teruggave van een deel van het aankoopbedrag.