Gevaarlijk of geniaal? ‘Robotauto’ stuurt zichzelf dwars door New York
VideoEen robotauto van het Israëlische technologiebedrijf Mobileye heeft ruim veertig minuten lang zelfstandig door de straten van New York gereden. De praktijktest, waar volgens het concern ‘geen enkele menselijke interventie aan te pas kwam’, moet aantonen dat zelfrijdende voertuigen geen gevaar vormen voor het overige verkeer. De ‘autonome’ Ford haalde de eindstreep zonder schade.
Mobileye, dat is opgericht in Israël maar inmiddels deel uitmaakt van de Amerikaanse technologiegigant Intel, werkt al heel wat jaren aan zelfrijdende voertuigen. Daarbij beweegt een auto dus niet door menselijke handelingen, maar wordt het voertuig gestuurd door input van onder meer camera’s, sensoren en radarsystemen. Het bedrijf test de technologie over de hele wereld: eerder reden er al zelfrijdende auto’s door de Israëlische hoofdstad Jerusalem en inmiddels is Mobileye het eerste bedrijf ter wereld dat ook in New York mag testen.
Een ritje door het bruisende stadscentrum van de Amerikaanse metropool behoort tot de meest uitdagende opdrachten die een zelfrijdende auto kan uitvoeren, zegt professor Amnon Shashua, de ceo van Mobileye. ,,Dit is de grootste en drukste stad van Noord-Amerika. Door een auto hier de weg op te sturen, kunnen we uitstekend laten zien hoe veel mogelijkheden onze technologie voor autonome voertuigen biedt. Het rijden in zulke complexe verstedelijkte gebieden is een cruciale stap om te testen – en te bevestigen – hoe goed onze systemen op hun taak berekend zijn.”
Gevaren
In de ruim veertig minuten durende video van Mobileye is inderdaad goed te zien hoe de grondig verbouwde Ford Mondeo (die in Amerika als Fusion te koop is) zonder noemenswaardige problemen door het drukke verkeer van New York rijdt. In de overvolle straten, zo benadrukt het technologiebedrijf, moeten de systemen rekening houden met een enorme hoeveelheid potentiële gevaren. ,,Denk aan voetgangers, fietsers, ongeduldige en agressieve automobilisten, dubbel geparkeerde auto’s, wegwerkzaamheden, tunnels en bruggen.” Dat zijn zaken die de meeste menselijke bestuurders al voor een grote uitdaging stellen, maar in dit geval zat de bemanning van de Ford er alleen voor de zekerheid bij.
Het systeem van Mobileye maakt gebruik van een complex waarnemingssysteem om de wereld om de auto heen in de gaten te houden. In eerste instantie interpreteert de auto beelden van camera’s en sensorgegevens, waarna een ‘dubbele laag’ aan data wordt verzameld door radar en lasergestuurde lidarsystemen. Vervolgens moet een computer razendsnel berekenen wat de situatie rondom de auto is en hoe het systeem daarop moet reageren.
Met name het voorspellen van het gedrag van andere verkeersdeelnemers is lastig, zeggen de technici: ,,Menselijke bestuurders maken vrij automatisch en onbewust een voorspelling over het gedrag van bijvoorbeeld voetgangers, waarna zij hun rijgedrag daar op aanpassen. Wat gaat die paardenkoets doen, blijft die fietser netjes rechts, staat die auto wel echt geparkeerd of rijdt hij weg? Mensen beoordelen dat soort zaken instinctief, maar computers moeten er speciaal en heel nauwkeurig voor worden geprogrammeerd.” De video van het experiment laat zien dat de Ford zich onder meer laat leiden door het gedrag van auto’s vóór hem.
Uber
Mobileye heeft een primeur te pakken in New York, maar het bedrijf is slechts één van de vele technologieconcerns die zich richten op het ontwikkelen van zelfrijdende voertuigen. Zo richtte Google eerder dochterbedrijf Waymo op dat nog altijd veel aan het testen is, werken diverse automerken zoals Volkswagen, Volvo, Nissan en Ford aan zelfrijdende modellen en investeerde taxidienst Uber vele miljarden in de technologie. Inmiddels heeft Uber de ‘afdeling autonoom rijden’ afgestoten aan Aurora, nadat het bedrijf meerdere keren in opspraak kwam na incidenten met ‘autonome’ Uber-auto’s. In 2018 kwam een vrouw uit Arizona om het leven nadat zij werd aangereden.
Hoewel de test van Mobileye in New York dus verrassend soepel is verlopen, duurt het nog jaren voordat onze eigen auto’s ook volledig zelfstandig zullen rijden. Dat heeft overigens in veel gevallen met regelgeving te maken: zo versoepelde Duitsland enige tijd terug de regels voor auto’s die (zij het deels) zelfstandig kunnen rijden, maar zijn die versoepelingen in Nederland nog niet van kracht. Het idee van de zelfrijdende auto is trouwens veel ouder dan je wellicht denkt: al in 1939 onthulde uitvinder Norman Bel Geddes zo’n voertuig op de New York World’s Fair. Zijn auto had geen ingewikkelde computers aan boord, maar kon zelfstandig ‘rijden’ door een spoor van magneten in het wegdek te volgen.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
100 euro per kilometer: ruziënde Uber-chauffeur laat taximeter meer dan 16 uur lopen
Een passagier van een Britse Uber heeft ondervonden waarom je beter vrienden kunt blijven met je taxichauffeur. Door een ruzie besloot de bestuurder zijn klanten de taxi uit te zetten, maar de meter niet te stoppen. Zestien uur en 27 minuten later bedroeg de rekening zo'n 386 euro (332 pond), voor een ritje van amper drie kilometer. Uber weigert het bedrag terug te betalen. -
Elektrische auto's zijn relatief snel total loss en dit is waarom
Elektrische auto's zijn gevoelig voor kleine aanrijdingen. Een beschadigde accu is moeilijk te repareren en moet vaak in zijn geheel worden vervangen. Dat betekent een enorme kostenpost voor kopers. -
Apple wil zelfrijdende auto's door Hyundai laten maken
Hyundai is benaderd om zelfrijdende auto's voor Apple te gaan maken. De fabrikant van iPhones en iPads wil rond 2025 een zelfrijdende, elektrische auto op de markt brengen. De software komt dan van Apple en de auto zal ook onder die merknaam verkocht worden, maar er is nog wel een autofabrikant nodig voor de hardware. -
Stefan en Susanne bezitten de helft van BMW en zo bizar is hun winstuitkering
De Duitse broer en zus Stefan Quandt en Susanne Klatten hebben vorig jaar ruim een miljard aan dividend uitgekeerd gekregen. De familie Quandt is grootaandeelhouder van het Beierse autobedrijf BMW.
-
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.” -
-
-
Dit moet je doen als je automotor op hol slaat
Een op hol slaande automotor komt gelukkig niet vaak voor - en dat is maar goed ook. Een Amerikaanse Youtuber laat zien wat er kan gebeuren als een vrachtwagenblok ongecontroleerd toeren draait. -
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen.