'Hatsjoe!', met dank aan de dieselmotor
De ogen branden, de neus jeukt, de longen kreunen: het is hooikoortsperiode in Nederland. Volgens experts is de stikstofdioxide (NO2) van dieselauto's een van de grote boosdoeners.
Naar schatting drie miljoen Nederlanders hebben last van hooikoorts. Wat veel allergische personen niet weten, is dat het vervuilende stikstofdioxide (NO2) dat wordt uitgestoten door dieselauto's hun lijden verergert omdat het de agressiviteit van het stuifmeel merkbaar verhoogt.
De dieselmotor ligt al langer onder het vergrootglas. Enkele jaren terug bleek al dat plattelandskinderen en kinderen uit de Derde Wereld nauwelijks allergieën ontwikkelen. Men dacht dat het met het opgroeien met teveel aan hygiëne te maken had. Maar de dieselmotor en in mindere mate de benzinemotor blijken als een katalysator te werken op de schadelijkheid van de pollen.
De luchtverontreiniging heeft volgens experts namelijk een direct effect op de samenstelling van de pollen. Wanneer dieseldamp in contact komt met de pollen, gaat de buitenwand van de korrel stuk. Daardoor komen de eiwitten die ons ziek maken naar buiten en blijven ze door het laagje diesel kleven op de korrel. Proeven met muizen wezen uit dat diesel de reactie op pollen versterkt, waardoor de patiënt zich nog ellendiger gaat voelen.
Ook in de longen wordt schade aangericht. De ultrafijne deeltjes die vrijkomen bij de verbranding van diesel kunnen door hun kleine formaat gemakkelijk in de longen terecht komen. De deeltjes kunnen de longwand beschadigen en ontstekingen veroorzaken, waardoor het natuurlijke afweersysteem van de longen verzwakt raakt. Mensen die dieseluitlaatgassen inademen, kunnen hierdoor sneller een allergie voor bijvoorbeeld huisstof of graspollen ontwikkelen.
Het Longfonds pleit dan ook voor een wereld zonder diesel. Mensen die jarenlang werken in dieselrook, zoals buschauffeurs en garagepersoneel, krijgen volgens het Longfonds vaker longkanker, COPD, astma en hartziekten. Dat blijkt uit stukken van de Gezondheidsraad. ,,We moeten afscheid nemen van het dieseltijdperk", vindt het Longfonds dan ook. ,,Niemand wil ziek worden door de lucht die je inademt. Ook niet op de werkplek", aldus een woordvoerder.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘De zonneauto van 6000 euro komt eraan’
Wie de Nederlandse zonneauto Lightyear One te duur vindt, kan wellicht aankloppen bij Squad Mobility. Dit eveneens Nederlandse bedrijf zegt voor 6250 euro een micro-auto te kunnen leveren die rijdt op zonne-energie. -
Ik ga op fietsvakantie en neem mee: een lege fietstas
We zijn een fietsminnend volk, logisch dat ‘we’ massaal op fietsvakantie gaan. Maar hoe pak je dat het beste aan? Wat moet er mee, en wat vooral niet? Fietsvakantie-autoriteit Eric Schuijt pleit vooral voor een ontspannen voorbereiding. ‘Neem ook eens een lege fietstas mee.’ -
Bijzondere Ferrari van Michael Schumacher te koop
Een autodealer in Monaco biedt een bijzondere sportwagen aan: een Ferrari California die ooit toebehoorde aan Formule 1-ster Michael Schumacher. Hij kocht de auto zelf in 2009 en reed er bijna vier jaar mee. -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
PREMIUM
In heel het land wordt gevochten om touringcars voor schoolreisjes: ‘Het zit he-lemaal vol tot de zomervakantie’
Touringcarbedrijven moeten tot hun eigen frustratie dagelijks ‘nee’ verkopen aan scholen die nog voor de zomervakantie een schoolreis willen boeken. Er zijn niet genoeg chauffeurs en bussen om aan de grote vraag te voldoen.
-
PREMIUM
Bijna doodgereden motorrijder belandt op intensive care van bloedeigen zoon: ‘Stond me al op te wachten’
Zat vrachtwagenchauffeur Jonathan den H. uit Goudswaard op zijn mobiele telefoon toen hij op de N217 een motorrijder voor hem lanceerde? Of keek de trucker slechts twee seconden naar een metertje op zijn dashboard en doemde er toen plots een file voor hem op waardoor een botsing met zijn voorganger onvermijdelijk was? Die vraag stond donderdag centraal in de rechtszaak tegen de 24-jarige verdachte. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’