Volledig scherm
© Daimler

Het einde van een benzineslurper: Mercedes-Benz werkt aan elektrische G-Klasse

De Mercedes-Benz G-Klasse, de grote, zware en rechthoekige SUV van het merk die bekend staat als benzine- en dieselslurper, wordt elektrisch. Dat onthulde de nieuwe topman van Mercedes, Ola Källenius, tijdens het Automobilwoche Kongress in Berlijn.

Källenius bekende ook dat een deel van de leiding van het het bedrijf heeft overwogen om het model definitief te schrappen. Dat is immers ook gebeurd met de Land Rover Defender, eveneens een oud SUV-model dat niet meer aan de eisen voor schoner uitlaatgas kon voldoen. Voor die auto is een compleet nieuwe generatie ontworpen. ,,Maar zelfs al mocht Mercedes-Benz maar één model blijven bouwen, dan zou het een G-Klasse zijn”, aldus de CEO.

Wanneer de elektrische variant van de G-Klasse op de markt komt, wil Mercedes-Benz niet zeggen. Op dit moment bestaat het motorengamma uit de kloeke 350d en 400d, een 422 pk tellende G500 en de volstrekt absurde (maar daarom niet minder populaire) G63 met 585 pk.

  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk