Volledig scherm
De Renault Zoe © Renault

Hierdoor lijkt de nieuwe Renault Zoe goedkoper dan de concurrentie

Renault heeft de prijzen van de vernieuwde Zoe bekendgemaakt. De grondig verbeterde elektrische vijfdeurs auto, die dankzij een nieuwe motor en een verbeterd accupakket 395 kilometer haalt op een volle acculading, staat eind oktober in de Nederlandse showrooms en kost minimaal 25.390 euro.

Die basisprijs lijkt erg aantrekkelijk, maar die geldt alleen voor auto’s waarbij je het batterijenpakket er nog los bij huurt. Net als bij de vorige Zoe betaal je dan een extra bedrag per maand, afhankelijk van het aantal kilometers dat je per jaar rijdt. Wie niet meer dan 7500 kilometer per jaar rijdt, krijgt elke maand een extra rekening van 74 euro, terwijl mensen die jaarlijks 17.500 kilometer afleggen maandelijks 124 euro moeten bijbetalen.

Renault biedt deze huuroptie aan om de aanschafprijs van de Zoe laag te houden. In de praktijk kiest zo’n 70% van de Zoe-kopers voor de optie met batterijhuur. In dat geval geeft Renault ‘levenslange’ garantie op de batterijen: mocht de capaciteit van de accu’s meer dan 30% achteruitgaan, vervangt het merk de accu’s kosteloos. In de praktijk schijnt zo’n erge verslechtering, zo verkondigt de fabrikant, overigens vrijwel nooit voor te komen.

Volledig scherm
De Renault Zoe © Renault

Addertje

Nog een opmerkelijk detail: de laagste prijs geldt níet voor Zoe’s met de sterkere elektromotor. Voor de 25.000 euro (wat dus eigenlijk een lagere prijs is om mensen naar de showroom te lokken) krijg je weliswaar ook de nieuwe elektromotor, maar in dit geval is hij elektronisch afgeregeld op een vermogen van 80 kilowatt (110 pk), terwijl de sterkere variant 135 pk levert. Beide versies komen een stuk verder op het verbeterde accupakket; voorheen redde de Zoe zo’n 300 kilometer, nu zou hij in theorie door kunnen tot 395 kilometer. De sterkere R135 kost – met batterijhuur – geen 25.000 euro maar minimaal 26.990 euro. Dat lijkt een addertje onder het gras, maar deze prijs is nog altijd relatief aantrekkelijk.

Voor de luxere Intens vraagt Renault 27.990 euro, terwijl de speciale ‘Edition One’ minstens 29.590 euro kost. In dat geval beschikt de Zoe onder meer over grotere 17-inch wielen, een speciale metallic lak en een groter scherm op het dashboard waarop je de radio, navigatie en infotainment kunt bedienen.

Volledig scherm
De Renault Zoe © Renault

Batterijkoop

Wie liever geen maandelijkse batterijkosten heeft, kan er ook voor kiezen om de Zoe mét batterijen te kopen. Dan kost de auto minimaal 33.590 euro, maar ook in dat geval krijg je niet de nieuwe motor en het verbeterde accupakket. In de praktijk kun je dus beter kiezen voor de R135, die met Zen-uitrusting voor 35.190 euro in de prijslijsten staat. De luxere Intens kost (inclusief batterijen) 1000 euro meer terwijl de Edition One voor 37.790 euro van eigenaar wisselt.

Met deze all-in prijzen zit de nieuwe Zoe dicht in de buurt van nieuwe concurrenten die op stapel staan: de prijzen van de aanstaande elektrische versie van de Peugeot 208 beginnen bijvoorbeeld ook rond de 35.000 euro. Hetzelfde geldt voor de Opel Corsa-e, die van dezelfde techniek gebruikmaakt als de Peugeot.

Volledig scherm
De nieuwe R135-motor levert 100 kilowatt vermogen. © Renault