Hoe komen snelwegen aan hun naam?
VRAAG & ANTWOORD‘We hebben in Nederland de A1, A12, A15, enzovoort’, aldus lezer H. Assinck in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Hoe zijn ooit die nummers voor de snelwegen bedacht?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Het eerste Rijkswegenplan dateert al van ver voor de Tweede Wereldoorlog. Maar pas in 1932 werden cijfers toegekend aan de grote, doorgaande wegen die hierin zijn getekend. Er zijn destijds 82 autosnelwegen bedacht. Amsterdam, de hoofdstad, werd daarbij als uitgangspunt genomen. Vervolgens zijn de beoogde snelwegen genummerd, om te beginnen met de klok mee vanuit Amsterdam gezien. Dat zie je terug in de huidige trajecten van de A1, A2, A4 en A5.’
‘De cijfers hadden geen invloed op de volgorde van aanleg van de snelwegen. Zo werd in 1937 het allereerste Nederlandse snelwegtraject geopend: een deel van de huidige A12. In 1954 volgde de eerste complete snelweg, de A2 van Amsterdam naar Utrecht. En bijvoorbeeld de A3 is nooit gerealiseerd. Deze zou van Amsterdam naar Dordrecht lopen, maar hiervan is uiteindelijk slechts een klein deel aangelegd en dan ook nog als autoweg: de Randweg Dordrecht (N3).’
‘In Duitsland ligt wél een A3, die Nederlandse automobilisten kennen als ze vanuit Arnhem richting Oberhausen en verder willen reizen. Onze A12 gaat na de grensovergang over in deze A3, die in totaal 767 kilometer lang is en Duitsland diagonaal doorkruist, van de grens met Nederland tot die met Oostenrijk.’
Onze autoredacteur Niek Schenk beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar auto@dpgmedia.nl
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
ZWARTE ZATERDAG
Waarom Nederlandse nummerborden geel zijn (en Belgische niet)
Het is weer zwarte zaterdag: vakantiegangers belanden vandaag massaal in de file op de Europese wegen. Op zoek naar vertier op de achterbank tijdens het kijken naar al die andere auto’s en hun nummerborden? Een spoedcursus kentekenkennis. -
column
Om vijf uur ’s ochtends je bed uit, net als Obama: waarom we graag succesvolle mensen nadoen
Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: routines van succesvolle mensen -
Ruitensproeiervloeistof bevat te veel van de giftige stof methanol
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) waarschuwt maandag voor de ruitensproeiervloeistof van het merk Mullrose. Het goedje blijkt een te hoog gehalte van het giftige methanol te bevatten. -
Zo duur is de grootste en zwaarste caravan ter wereld
Kleine caravans raken steeds meer in zwang, maar in de Verenigde Staten is meer kennelijk nog altijd beter. Daar komt binnenkort een 23.000 kilo wegende en 21,3 meter lange caravan onder de hamer. -
Rijstevlaai en soezen: dit kan iedere beginnende thuisbakker maken
Iedereen is gek op zoetigheid. Natuurlijk kan je hiervoor naar de bakker bij jou om de hoek gaan, maar veel bakrecepten kun je heel makkelijk zelf maken. Twee patissiers geven inspiratie voor de makkelijkste bakrecepten waar iedereen mee aan de slag kan.
-
Deze site weet direct je ideale bandenspanning
Op de website watismijnbandenspanning.nl kunnen automobilisten na invoering van hun kenteken en bandenmaat precies aflezen wat de juiste bandenspanning is voor hun auto. -
-
-
PREMIUMkeiverliefd op mijn auto
De brommobiel van Julia kun je níet missen: ‘Ik noem haar Gerda en ze kan niet achteruit’
Je kunt haar bijna niet missen: ze heeft beige panterprint, wapperende wimpers en een tuintje in het stuur… ‘Gerda’, de Arola 40 van Julia Besselsen, is een echte blikvanger in en rondom Barneveld. -
Skivakantie: hier zijn winterbanden en sneeuwkettingen verplicht
Heel wat Nederlanders gaan binnenkort weer met de auto op skivakantie. Maar hoe zit het met de verplichting tot winterbanden? En hoe bevestig je sneeuwkettingen? Dit zijn de belangrijkste regels.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer