Volledig scherm
Nederlandse snelheidsduivels riskeren een rij-ontzegging van drie jaar in Frankrijk. © ANP

‘Honderd Nederlandse hardrijders direct rijbewijs kwijt in Frankrijk’

Wie in Frankrijk wordt betrapt op te hard rijden, loopt de kans direct zijn rijbewijs te moeten inleveren. In 2017 gebeurde dat 104 Nederlanders die minimaal 50 kilometer per uur te hard reden.

Dat blijkt uit cijfers die BNR heeft opgevraagd bij het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken. Justitie in Frankrijk neemt volgens de nieuwszender elk jaar zo’n honderd rijbewijzen van Nederlanders in. Volgens het strenge Franse strafpuntensysteem krijgen Nederlandse snelheidsduivels zes strafpunten, waarmee ze veroordeeld kunnen worden tot een rij-ontzegging van drie jaar.

,,Op het moment dat je in extreme mate onwenselijk verkeersgedrag vertoont - of dat nou in Nederland is of in het buitenland - moet de politie natuurlijk wel een middel hebben om dat tegen te gaan. Anders zou je vrolijk verder kunnen rijden’’, aldus advocaat verkeersrecht Bert Kabel. ,,Ook in Frankrijk kun je natuurlijk een gerechtelijke procedure starten, maar daar gaat wat tijd overheen.’’

Probleem

Een rij-ontzegging geldt volgens hem alleen in het land waar die is opgelegd. Maar omdat het rijbewijs ook daadwerkelijk wordt ingevorderd, is het een probleem om in Nederland de weg op te gaan. ,,Je moet immers altijd je rijbewijs bij je hebben.’’

Aan Nederlanders in Frankrijk worden jaarlijks 350.000 flitsboetes opgelegd, blijkt eveneens uit navraag. Kabel adviseert bezwaar aan te tekenen als de boete mogelijk onterecht is. ,,Maar wel betalen, anders wordt die flink verhoogd. Bovendien, als je bijvoorbeeld een jaar later Frankrijk in wil, moet je alsnog betalen of je voertuig wordt in beslag genomen.’’

De verkeersregels in Frankrijk zijn niet altijd even bekend. Het Eindhovens Dagblad vroeg mensen die op weg waren wat zij van de regels weten:

  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk
  2. Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer Nederlanders voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. ,,E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”