Hyundai frist leaselieveling op: nieuwe neus en hulpsystemen voor Kona Electric
De Hyundai Kona Electric, één van de populairste elektrische auto’s van Nederland, krijgt volgend jaar een opfrisbeurt. Onder meer een nieuwe neus, een verbeterd interieur en aangescherpte veiligheidssystemen moeten er voor zorgen dat de Electric de strijd met nieuwere concurrenten kan volhouden. Opvallend detail: ondanks de updates stijgt het rijbereik van de elektrische Kona niet.
Het vergroten van de actieradius was dan ook niet heel noodzakelijk, want die is al behoorlijk netjes bij de elektrische Hyundai Kona. Er blijft keuze uit twee versies: de Electric met het kleinste (en goedkoopste) accupakket van 39 kilowattuur komt tot 305 kilometer ver volgens de WLTP-meetmethode, terwijl de exemplaren met een accucapaciteit van 64 kWh nog steeds tot 484 kilometer moeten kunnen halen. Met die cijfers komt de Zuid-Koreaanse compacte SUV nog altijd goed mee met de andere elektrische auto’s in dit segment.
Overigens kreeg het model eerder dit jaar al een update, waarbij de reikwijdte groeide dankzij nieuwe software en andere banden. Sindsdien heeft elke Kona Electric een driefase boordlader waarmee de auto bij openbare laadpunten met 11 kilowatt kan laden. Snelladen gaat met zo’n 77 kilowatt, dat is iets minder snel dan sommige concurrenten die met 100 kW kunnen laden. Met de huidige laadsnelheid is de accu van de Kona in zo’n 45 minuten voor tachtig procent vol.
Ook de prestaties veranderen niet: de ‘instap-Kona’ heeft een elektromotor met een vermogen van 136 pk (100 kW) waarmee hij vanuit stilstand in 9,9 seconden naar een snelheid van 100 kilometer per uur kan optrekken. De topsnelheid van die variant bedraagt 155 kilometer per uur. De versies met het 64 kWh-accupakket doen diezelfde sprint in 7,9 seconden dankzij een sterkere elektromotor die 204 pk (150 kilowatt) levert, terwijl de topsnelheid stijgt naar 167 kilometer per uur.
Nieuwe neus
Wat verandert er dan wel? Ten eerste krijgt de Kona Electric een andere voorkant, met een dichte neus die wat strakker oogt dan het huidige model (dat sinds 2018 op de markt is). Ook zijn er andere koplampen en is de ledverlichting opgefrist. Volgens Hyundai zijn er voortaan ook nieuwe lakkleuren leverbaar, waarbij kopers optioneel kunnen kiezen voor een dak in een contrasterende tint.
Aan de binnenkant van de Kona gebruikt Hyundai naar eigen zeggen materialen van een betere kwaliteit, terwijl een compleet digitaal instrumentenpaneel zijn intrede doet. Het optionele (navigatie-) scherm op het dashboard is ook iets anders van indeling en voortaan wordt het mogelijk om meer functies te bedienen met spraakcommando’s, terwijl voor de koppeling van je smartphone met Android Auto of Apple Carplay niet langer een snoertje nodig is.
Ook zijn er nieuwe veiligheids- en hulpsystemen aanwezig. Zo waarschuwt de Kona zodra de auto voor je gaat rijden, geeft de auto een signaal als er nog iemand op de achterbank zit (dat voorkomt dat kinderen bijvoorbeeld achter worden gelaten) en beschikt de Hyundai over ‘uitstapwaarschuwing’. Dit systeem moet voorkomen dat passagiers de portieren openen om het voertuig verlaten als dit nog niet veilig is. Bovendien moet de auto voortaan in staat zijn beter zelfstandig te rijden, door een verbeterde rijstrookhulp.
Levertijden
Hoewel de vernieuwde Kona pas volgend jaar leverbaar wordt, haast Hyundai zich om te zeggen dat de trage levering van de auto tot het verleden behoort. Toen de Kona Electric uit kwam in 2018 bleek de auto zo populair dat kopers soms maanden op hun auto moesten wachten. Om dat te voorkomen, heeft het merk de productie van de batterijen verplaatst naar Europa (in plaats van Zuid-Korea) waardoor de wachttijden drastisch moeten zijn ingekort. Hyundai claimt dat mensen die de auto nu bestellen binnen twee weken kunnen rijden.
Wat de vernieuwde Kona Electric in Nederland moet gaan kosten is op dit moment nog niet bekend. De huidige versie met 39 kilowattuur-accu kost minimaal 36.795 euro, terwijl de prijzen van de 64 kWh-variant beginnen bij 41.595 euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ik ga op fietsvakantie en neem mee: een lege fietstas
We zijn een fietsminnend volk, logisch dat ‘we’ massaal op fietsvakantie gaan. Maar hoe pak je dat het beste aan? Wat moet er mee, en wat vooral niet? Fietsvakantie-autoriteit Eric Schuijt pleit vooral voor een ontspannen voorbereiding. ‘Neem ook eens een lege fietstas mee.’ -
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim. -
René rijdt straks 1100 kilometer per week in een elektrische auto: ‘Benieuwd of dat lukt!’
René Groeneveld woont in Alphen aan den Rijn maar werkt in Nijmegen. Mede door zijn vele woon-werkkilometers mag hij tot het einde van dit jaar een elektrische Hyundai Kona uitproberen, als gasttester van onze autoredactie. ,,Elke dag rij ik zeker 228 kilometer, dus meer dan 1100 kilometer per week. Ik ben heel benieuwd of dat probleemloos lukt zonder mijn vertrouwde dieselauto.” -
De beste games voor...
De beste games voor op een feestje: zo krijg je iedereen rondom de televisie
Gamen is meer dan alleen maar schieten of voetballen, en is vaak veel makkelijker om aan te beginnen dan je misschien denkt. In deze rubriek geven we daarom laagdrempelige tips voor games in elke situatie. Vandaag: de beste games voor tijdens een feestje. -
Bliksemsnelle Lucid Air komt naar Nederland: 900 kilometer reikwijdte
Het nieuwe automerk Lucid Motors opent deze week al zijn eerste Europese showroom. München heeft de primeur. Later dit jaar volgen verkoop- en servicevestigingen in onder meer Nederland, Noorwegen en Zwitserland. Onder meer een reikwijdte van 900 kilometer en veel motorkracht moeten de kopers lokken.
-
vraag 't vtwonen
Zo wordt je huis een oase van rust: ‘Dat is echt een basisbehoefte’
In een rustig huis is het fijn thuiskomen na een lange werkdag. Hoe maak je van je huis zo’n serene plek? We vragen het Liza Wassenaar, stylist bij vtwonen. -
Een op drie Nederlanders heeft last van ‘fileschaamte’
Maar liefst 32 procent van de werkende Nederlanders voelt zich schuldig richting collega’s als hij of zij in de file staat. Niet iedereen heeft last van zogenoemde ‘fileschaamte’. Zo gebruikt een kwart van de ondervraagden een drukke ochtendspits weleens als smoesje om te laat te komen. -
PREMIUM
Zet je auto in als powerbank en je verdient geld terwijl hij stilstaat
Je auto als slimme buffer voor het elektriciteitsnet, dat is een volgende stap op weg naar een samenleving zonder fossiele brandstoffen. ,,Wie straks de energie uit zijn accu beschikbaar stelt, kan geld verdienen met z'n auto.''