Import gebruikte auto's vorig jaar met 36 procent toegenomen
De import van gebruikte auto's nam vorig jaar met 36 procent toe tot in totaal 294.119 voertuigen. Dat blijkt uit van BOVAG en RDC. In 2020 werden er nog 216.629 importoccasions geteld. Volgens de BOVAG is de grote stijging vooral het gevolg van de toegenomen vraag naar tweedehands auto’s bij de vakhandel.
De verkoop van nieuwe personenauto’s bereikte vorig jaar juist een historisch dieptepunt, met circa 323.000 stuks. Mede als gevolg van het wereldwijde chiptekort konden autofabrikanten niet aan de vraag voldoen en daardoor kozen veel kopers voor een gebruikt exemplaar.
Niet alleen met importauto's ging het vorig jaar hard op de tweedehands markt. Nederlandse autobedrijven verkochten vorig jaar dan een recordaantal van meer dan 1,3 miljoen occasions. Volgens de BOVAG was dat mede het gevolg van een toenemende vraag naar individuele mobiliteit, als alternatief voor het openbaar vervoer. De coronapandemie liet dus ook in de autobranche duidelijk zijn sporen achter.
,,Om aan die vraag te voldoen is import noodzakelijk. Met de lage verkoopaantallen van nieuwe auto’s in 2021 - en ook in de jaren daarvoor - zal de binnenlandse occasionvoorraad nog vele jaren onvoldoende zijn om aan de vraag te voldoen‘’, verwacht de BOVAG.
,,Bovendien is er geen balans in vraag en aanbod; de meeste occasionkopers willen compacte auto’s met lage kilometrages, maar uit de lease komen na enkele jaren voornamelijk grotere, elektrische en (plug-in) hybride voertuigen beschikbaar, doorgaans met relatief hoge kilometerstanden. Daarnaast hebben veel leasemaatschappijen al dan niet noodgedwongen lopende contracten verlengd.‘’
De importdiesel is op zijn retour
Het totale aantal importoccasions in 2021 is nagenoeg een verdubbeling ten opzichte van de 152.500 stuks in 2015 en drie keer zoveel als in 2013 (bijna 99.000 destijds). Uit de nieuwste cijfers blijkt ook dat de diesel definitief op zijn retour is. Met 29.062 geïmporteerde exemplaren bedroeg het aandeel van diesel afgelopen jaar voor het eerst minder dan 10 procent van de totale import. In 2012 betrof nog bijna 39 procent van de importoccasions een diesel, hoewel het in absolute aantallen destijds ook om ongeveer 30.000 stuks ging.
Het aandeel van elektrische occasions in de import steeg vorig jaar juist naar 3,3 procent, oftewel 9.652 exemplaren. In 2020 werden met 4.460 stuks minder dan de helft gebruikte EV’s geïmporteerd, goed voor ruim 2 procent van de gehele occasionimport. Inmiddels betreft bijna 1 op de 8 een (plug-in) hybride. Driekwart van de import betreft benzineauto’s: bijna 220.000 voertuigen.
VW het populairst als importauto
Volkswagen was vorig jaar het meest geïmporteerde automerk, met 47.751 stuks, op ruime afstand gevolgd door Audi en Mercedes met respectievelijk 20.800 en 20.749 importoccasions. BMW bezet de vierde plek (20.059) en Ford stond met 18.573 exemplaren op plek vijf. De drie meest geïmporteerde modellen in 2021 waren van Volkswagen: de Golf (12.052 stuks), de Polo (9.994) en de Tiguan (5.707). De topvijf werd gecompleteerd door de Nissan Qashqai met 5.330 importoccasions en de Renault Captur met 5.195 stuks.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
video
Stormloop op subsidie elektrische auto's
Er is een ware stormloop op subsidie voor particuliere kopers van elektrische auto's ontstaan. Gistermiddag was er na één dag al ruim 12 miljoen euro uit de pot subsidie voor 2022. -
Salderingsregeling zonnepanelen wordt pas vanaf 2025 afgebouwd
Huizenbezitters met zonnepanelen kunnen hun teveel aan opgewekte stroom langer tegen markttarieven terugleveren aan het net. Het kabinet wil de zogeheten salderingsregeling pas vanaf 2025 versoberen, waar dat eerder al vanaf 2023 het geval zou zijn. -
Automaat verslaat handbak bij verkoop tweedehands auto's
Voor het eerst is bij tweedehands auto’s de automatische versnellingsbak populairder dan een handbak. Uit data van occasionplatform Gaspedaal.nl blijkt dat er dit jaar niet één maand is geweest waarin de handgeschakelde auto populairder was. -
PREMIUM
Is een video echt of een deepfake? Zo kun je het zien
De politie zette er deze week een in om de dader van een cold case-moord op te sporen: een deepfake-video. Daarmee kun je mensen van alles laten zeggen of laten doen. Maar dat brengt risico’s met zich mee. Hoe herken je zulke nepfilmpjes? -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom mogen motorfietsen meer herrie maken?’
‘Waarom mogen motorfietsen veel meer lawaai maken dan auto’s?', vraagt lezer Bas Loeve in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘In sommige gebieden is de overlast fors.’
-
PREMIUM
Explosieve stijging aantal auto’s in Den Haag: hoe kan dat?
Het aantal auto’s is in Den Haag veel sterker toegenomen dan in andere grotere steden. In 2020 kwamen er 4500 auto’s bij, ruim twaalf per dag. Maar je komt dan ook nergens zo makkelijk aan een parkeervergunning als in Den Haag. -
PREMIUMVijf vragen
Waarom sommige mensen grof geld over hebben voor een digitaal eigendomsbewijs
Wereldwijd schaffen steeds meer mensen NFT's aan. Dit zijn unieke, digitale eigendomsbewijzen, vaak aangeschaft met cryptomunten. En ze zijn al lang veel meer dan kunstwerken of kattenplaatjes. Waarom zou je ze kopen en wat zijn de risico's? Vijf vragen over NFT’s. -
Einde van het gezinsbusje: waarom de nieuwe Renault Scenic totaal anders wordt
Ook Renault stopt met het maken van gezinsbusjes. De komende generatie van de Scenic, waarvan het merk vandaag een voorbode heeft onthuld, wordt niet langer een zogenoemde MPV (Multi Purpose Vehicle) met bovengemiddeld veel ruimte. De opvolger gooit het over een heel andere boeg, en daar heeft het Franse merk goede redenen voor.