Bollinger B1
Volledig scherm
Bollinger B1 © Bollinger

Is dit de echte opvolger van de Land Rover Defender?

videoLand Rover maakte van de nieuwe Defender volgens veel liefhebbers een veel te brave, moderne auto. Is de elektrische Bollinger B1 de auto die Land Rover zelf had moeten maken?

B1 en B2 zijn niet alleen de boeven uit Bassie en Adriaan, het zijn ook de namen van twee uitvoeringen van 4x4-modellen van de firma Bollinger: een start-up uit Michigan. De simpele werkpaarden ogen praktisch en stoer. Kortom: een beetje zoals veel mensen hadden gehoopt dat de nieuwe Defender eruit zou gaan zien.

Bollinger B1
Volledig scherm
Bollinger B1 © Bollinger

Land Rover koos tot teleurstelling van veel echte Defender-fans echter voor een aangepaste Discovery met een paar offroadaccessoires, daar waar Bollinger geheel in de geest van de originele Defender uitpakt met een hoekige aluminium carrosserie, prachtig gepopnagelde plaatdelen en stoere koplampen die op de hoeken van de neus zijn geplaatst. 

Bollinger B1
Volledig scherm
Bollinger B1 © Bollinger

Het enige verschil met de klassieke Defender is dat de Bolinger volledig elektrisch is. De B1 en B2 hebben op beide assen namelijk een elektromotor die ze vierwielaandrijving geeft. Met een vermogen van 622 pk en een koppel van 905 Nm zijn ze beestachtig sterk en snel. De acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur geschiedt in minder dan vijf seconden en de topsnelheid is begrensd op 160. Het rijbereik is nog niet bekend.

Bollinger B1
Volledig scherm
Bollinger B1 © Bollinger

Met zijn ruige uiterlijk doet de Bollinger ook denken aan de Hummer H1, met als grote verschil dat de elektrische terreinwagen relatief klein is. De voorgestelde modellen wijken volgens Bollinger slechts op detailniveau af van de definitieve producten die in 2021 worden verwacht. 

Bollinger
Volledig scherm
Bollinger © Bollinger B1

De 4x4's zijn voorzien van twee versnellingen: een voor in het terrein en een voor op de weg. Ook kunnen de voorste en achterste differentiëlen worden vergrendeld. Het laadvermogen bedraagt 2359 kilo terwijl er 3402 kilo kan worden getrokken. Ze zijn dus serieuze concurrenten voor de eveneens elektrische Rivian R1T en R1S, maar ook voor de meest verkochte pick-up ter wereld, de Ford F150.

  1. Consumentenbond wil Volkswagen alsnog aanpakken voor sjoemelsoftware-schandaal

    Consumen­ten­bond wil Volkswagen alsnog aanpakken voor sjoemel­soft­wa­re-schan­daal

    In samenwerking met de Consumentenbond brengt de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES) volgende maand de eerste dagvaarding uit in een aantal individuele proefprocedures tegen Volkswagen vanwege de sjoemeldiesel-affaire. De organisaties zien zich daarbij gesteund door de recente uitspraak van de hoogste Duitse rechter, die oordeelde dat kopers van sjoemeldiesels recht hebben op teruggave van een deel van het aankoopbedrag.