‘Is elektrisch rijden onhaalbaar als je een caravan hebt?’
VRAAG & ANTWOORD‘Ik lees vaak over hybride en elektrische auto’s met een aanhangergewicht van (als je geluk hebt) maximaal 750 kilogram’, aldus lezer Bas Jacobs in de wekelijkse vraag-en-antwoordrubriek van onze autoredactie. ‘Waar zijn al die caravanbezitters met een caravan van 1000 tot 1300 kilogram aan toe? Zijn die aangewezen op een auto van minimaal 50.000 euro?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Een elektrische auto is voor caravanliefhebbers als auto van de zaak wellicht nog enigszins bereikbaar, dankzij het bijtellingsvoordeel. Maar de particuliere rijder moet inderdaad nog steeds een dikke portemonnee meebrengen. Een volledig elektrische caravantrekker met flink trekgewicht kost op dit moment nog minimaal 45.000 euro. Ook bij de stekker-hybrides met enige trekkracht beland je in de prijsklasse boven de 40.000 euro. Bij de benzine-hybrides zonder stekker kun je voor tussen de 35.000 en 40.000 euro een goede trekauto vinden. Voorbeelden daarvan zijn de Hyundai Tucson en Kia Sportage. Maar daar kom je volledig elektrisch niet ver mee. Uw conclusie is dus terecht: met een caravan betaalbaar elektrisch rijden is nog niet in zicht.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Getest: Dit is de beste wasmachine voor grotere huishoudens
-
PREMIUM4
Gewone fiets bijna twee keer zo gezond als e-bike: zoveel calorieën verbrand je per uur
Drie op de tien Nederlanders rijden inmiddels op een elektrische fiets. Ook relatief jonge fietsers zijn overstag. Is dat nou goed nieuws? Want trappen met ondersteuning is toch lang niet zo gezond als jezelf verplaatsen op een gewone fiets? De Fietsersbond en een bewegingswetenschapper zetten op een rij wat de verschillen zijn. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Geldt inhaalverbod voor vrachtwagens ook voor caravans en aanhangers?’
‘Op veel snelwegen melden borden dat vrachtwagens rechts moeten rijden. Mogen of moeten automobilisten met een caravan of aanhanger daar ook rijden?’, vraagt lezer Dennis Koer in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom geven de snelheidsmeters in auto’s illegale snelheden aan?’
‘Waarom installeren autofabrikanten snelheidsmeters in auto’s met snelheden die nooit bereikt mogen worden?’, vraagt lezer W.M. de Jongh in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Die in onze auto geeft als topsnelheid 260 km/u aan.’ -
Elektro-caravan rijdt zélf naar het Gardameer (en pakt meteen het wereldrecord)
Na fietsen, auto’s en campers krijgen binnenkort ook caravans hun eigen elektrische aandrijving. De Duitse fabrikant Dethleffs heeft laten zien waar zo’n voertuig toe in staat is: de experimentele e-Home Coco werd achter een Audi e-Tron Sportback gekoppeld en reed grotendeels op eigen kracht van Zuid-Duitsland naar het Gardameer in Italië.
-
test mazda cx-5 diesel
De beste caravantrekker van Mazda: een beetje fout maar wel lekker
-
-
-
PREMIUM
Subsidie om je huis te verduurzamen? Super lastig. Met deze tips lukt het hopelijk wel
Een op de drie huiseigenaren krijgt het niet voor elkaar subsidie aan te vragen voor het verduurzamen van de eigen woning. Het hele aanvraagproces voor de Investeringssubsidie voor duurzame energie (ISDE) is voor veel huiseigenaren onbegrijpelijk, ontoegankelijk en zeer tijdrovend. Met deze tips wordt het iets eenvoudiger. -
PREMIUM
Caravans en campers: dit zijn de trends van dit moment
Geplaagd door de coronapandemie hebben veel Nederlanders het kamperen op wielen herontdekt. Campers en caravans zijn niet aan te slepen. De belangrijkste kampeertrends voor komend seizoen op een rij.