Volledig scherm
Flitspaal in België © AFP

Man geflitst met 213 km/u maar krijgt toch geen boete

Een man die vorig jaar werd geflitst in België met 213 km/u waar 120 km/u is toegestaan, hoeft geen boete te betalen. Ook twee andere mannen die kort daarna tegen de lamp liepen met respectievelijk 197 en 184 km/u, gaan vrijuit.

Dat meldt de Belgische website Gocar.be.  Nadat de drie overtreders een dagvaarding in de bus kregen en in Verviers kwamen opdraven bij de politierechtbank, bleek het geluk aan hun zijde. De advocaat van het drietal, Jean-Charles Garot, had namelijk een fout ontdekt. 

De mobiele flitsinstallatie stond opgesteld in een bocht, wat volgens hem leidde ‘tot een afwijking van bijna het dubbele van de door de fabrikant toegestane afstand’. Volgens de advocaat moest het vonnis hierdoor nietig verklaard worden. De drie wegpiraten konden boetevrij het pand verlaten. Volgens Gocar.be reageerde de rechter ‘laconiek'.

  1. Amerikaanse autoriteiten tikken Tesla en Apple op de vingers: Autopilot én afgeleide bestuurder zijn de oorzaak van dodelijke crash met Tesla Model X

    Amerikaan­se autoritei­ten tikken Tesla en Apple op de vingers: Autopilot én afgeleide bestuurder zijn de oorzaak van dodelijke crash met Tesla Model X

    De Amerikaanse toezichthouder National Transportation Safety Board concludeert in een rapport dat de dodelijke crash met een Tesla Model X in maart 2018 onder meer te wijten is aan een afgeleide bestuurder én beperkingen van de Autopilot. Tesla en Apple, dat de smartphone leverde waardoor de bestuurder is afgeleid, krijgen er in het rapport van langs.
  2. Vlaamse automobilistenclub verzet zich tegen ‘discriminatie’ van oude diesels: ‘142.000 auto’s ten onrechte uit stad gebannen’
    PREMIUM

    Vlaamse automobi­lis­ten­club verzet zich tegen ‘discrimi­na­tie’ van oude diesels: ‘142.000 auto’s ten onrechte uit stad gebannen’

    De Belgische zusterorganisatie van de ANWB, de VAB, verzet zich op basis van een praktijktest tegen de ‘discriminatie’ van oude diesels. Volgens de automobilistenclub stoot één op de vijf Euro 4-diesels lang niet zoveel fijnstof uit als gedacht en worden deze auto's ten onrechte de stad uitgejaagd. ,,Baseer een lage-emissiezone op de wérkelijke uitstoot van auto’s, in plaats van op die Euro-norm.‘’