Volledig scherm
De BMW 540i haalt met gemak 250 km/uur. © -

Max wint en de verkoop van bloedsnelle benzineslurpers stijgt

Sinds Max Verstappen Formule 1-races wint, stijgt het marktaandeel bloedsnelle auto’s met een ouderwets groot benzineblok onder de motorkap. ‘En mensen willen nog één keer een échte auto voordat ze elektrisch moeten.’

De RAI Vereniging die op verzoek van deze site de data leverde durft niet van een echt Max-Verstappeneffect te spreken, maar opvallend is het wel: hoe harder Max over de circuits blaast hoe meer supersnelle bolides - auto’s die met gemak 200-250 kilometer of sneller kunnen - er in Nederland worden verkocht.

De RAI Vereniging noemt de kopers ‘liefhebbers’, mensen die genieten van snelle bochten en van acceleraties die op Zandvoort niet misstaan. ,,Ze zoeken in deze auto’s rijdynamiek en rijplezier’’, zegt Floris Liebrand van de branchevereniging.

Benzineslurpers

Het marktaandeel benzineslurpers met een motorinhoud van meer dan 2,25 liter stijgt al drie jaar op rij. In 2015 viel een half procent van de auto’s in die categorie. Dit jaar kruipt het aantal richting de 1 procent. Ook in absolute aantallen stijgt de verkoop. In 2016 2400 stuks, vorig jaar 3000 en dit jaar werden al 3236 auto’s verkocht waarmee met gemak harder dan 200 km per uur kan worden gereden. Binnen de 4 of 5 seconden van 0 naar 100 km/uur vinden heel veel mensen leuk.

Het populairste scheurijzer is de BMW 540i (vanaf 80 mille). De zes cilinders leveren 340 pk, goed voor een maximumsnelheid van 250 km per uur en desgewenst snelt de sedan in 4,8 seconden van 0 tot 100 km/uur. Al 260 werden er dit jaar verkocht. Die BMW is een slak vergeleken met de M5 van het merk: 625 pk, in 3,3 seconden van 0 tot 100 km/uur en een topsnelheid van 305 km per uur. De vanafprijs van 164.000 euro (maar met toeters en bellen eerder 2 ton) was dit jaar voor 73 snelheidsduivels geen probleem.

Quote

Mensen willen nog één keer een echte auto voordat ze elektrisch gaan rijden

Jelmer Koelewijn

,,We verkopen echt veel meer snelle auto’s’’, zegt verkoper Jelmer Koelewijn van BMW-dealer Ekris in Veenendaal. ,,Het Formule 1-gevoel speelt mee. Maar wat ik van bijna alle kopers van een BMW uit de M-serie hoor is dat ze nog één keer een echte auto willen voordat ze naar elektrisch moeten. Dus dan maar meteen een flinke ook.’’

Het kan altijd sneller. Bij Ferrari lachen ze om de BMW’s. Elf Nederlanders kochten dit jaar de Ferrari 812 Superfast. 740 denkbeeldige paarden onder de rode motorkap jagen die auto in 2,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km per uur. De topsnelheid 340 km per uur is niet gratis: het speeltje kost 4 ton.

Grommen en brullen

BMW, Mercedes, Audi, en Porsche - zeg maar de Duitsers - domineren het aanbod in het snelle aanbod. Des te pijnlijker dat de elektrische Tesla S P100D de rapste is: de elektromotoren duwen het gevaarte in 2,7 seconden naar 100 km/uur. Maar in die auto ontbreekt het grommen en brullen van de motor natuurlijk. Dan voel je jezelf toch minder Max. ,,En die Tesla kan maar 250 km per uur. En dat snelle optrekken kun je drie keer doen en dan moet je een laadpaal gaan zoeken met je lege accu’’, smaalt BMW-verkoper Koelewijn.

CO2-uitstoot

De verkoopcijfers hadden dit jaar nog hoger kunnen zijn, maar veel automerken hadden moeite om hun snelle auto’s door de nieuwe strengere emissietest WLTP te krijgen. Types zoals de Audi RS3 waren of zijn daardoor tijdelijk niet leverbaar. Die snelle jongens zijn niet goed voor het milieu. Maar fabrikanten en kopers hadden daar lak aan. Niet alleen de raceliefhebbers kijken overigens niet op een grammetje CO2 meer of minder. Voor het tweede jaar op rij daalt de CO2 uitstoot van de nieuwe auto’s dit jaar niet. Net als in 2017 ligt de gemiddelde uitstoot van het broeikasgas ondanks de stijgende verkoop van elektrische auto’s op 112 gram per kilometer.