Illustratiebeeld.
Volledig scherm
Illustratiebeeld. © Getty Images

Maximumsnelheid van 130 km/u op de Autobahn: Duitse Senaat stemt er vandaag over

De Bondsraad, de Duitse Senaat, stemt vandaag over het voorstel om een maximumsnelheid van 130 km/u op alle snelwegen in te voeren. De kwestie staat ter discussie in het land waar heel hard rijden op de Autobahn door velen bijna als grondrecht wordt gezien.

Het plan is in oktober gesneuveld in de Bondsdag (vergelijkbaar met onze Tweede Kamer), maar nu proberen voorstanders van de maximumsnelheid het alsnog via de Bondsraad. Deze raad is een vertegenwoordiging van de deelstaten en het idee voor snelheidsbeperking komt uit Berlijn en Bremen. Duitse media betwijfelen of er in de overige veertien deelstaten steun voor te vinden is. De Duitse auto-industrie, die een hoofdrol speelt in de nationale economie, is al jaren fel gekant tegen een maximumsnelheid op de Autobahn.

In Nederland wordt de maximumsnelheid in maart verlaagd van 130 naar 100 km/u. Die beperking geldt dan alleen overdag en is een van de maatregelen van de Nederlandse regering om de uitstoot van stikstof tegen te gaan.

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Nu 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week: op zaterdag én op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.