Volledig scherm
Mercedes-Benz EQV © Daimler AG

Mercedes EQV: elektrische MPV met maximaal acht zitplaatsen

Goed nieuws voor gezinnen met veel kinderen die graag elektrisch willen rijden. De Mercedes-Benz EQV biedt veel binnenruimte en komt volgens de officiële cijfers 405 kilometer ver.

De MPV, die is gebaseerd op de V-Klasse, lijkt sprekend op de Concept EQV die eerder dit jaar te zien was tijdens de Autosalon van Genève 2019. De productieversie wordt aangedreven door een 201 pk (150 kW) en 362 Nm sterke elektrische motor met energieterugwinningstechnologie, die is gemonteerd op de vooras. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u.

Volledig scherm
Mercedes-Benz EQV © Daimler AG

De accu's zijn laag onder de vloer gemonteerd, zodat deze de wegligging en  binnenruimte niet beïnvloeden. Met volle accu's komt de ruime auto volgens de NEDC-norm 405 kilometer ver.  De auto kan worden opgeladen met een laadvermogen van 11 kW en 110 kW, waarbij deze laatste de accu's binnen 45 minuten oplaadt van 10 naar 80 procent.

Volledig scherm
Mercedes-Benz EQV © Daimler AG

Het MBUX-infotainmentsysteem met een 10-inch display biedt toegang tot verschillende functies en ondersteunt spraakbesturing. De auto is leverbaar in twee verschillende lengtes: 5,14 meter of 5,37 meter, met een wielbasis van respectievelijk een 3,20 meter of 3,43 meter. De grootste versie biedt ruimte aan maximaal negen inzittenden. Het is nog niet bekend wat de auto gaat kosten en wanneer deze in de showroom staat.

  1. Amerikaanse autoriteiten tikken Tesla en Apple op de vingers: Autopilot én afgeleide bestuurder zijn de oorzaak van dodelijke crash met Tesla Model X

    Amerikaan­se autoritei­ten tikken Tesla en Apple op de vingers: Autopilot én afgeleide bestuurder zijn de oorzaak van dodelijke crash met Tesla Model X

    De Amerikaanse toezichthouder National Transportation Safety Board concludeert in een rapport dat de dodelijke crash met een Tesla Model X in maart 2018 onder meer te wijten is aan een afgeleide bestuurder én beperkingen van de Autopilot. Tesla en Apple, dat de smartphone leverde waardoor de bestuurder is afgeleid, krijgen er in het rapport van langs.