Mercedes verlegt de grens met reusachtig beeldscherm in nieuw elektrisch topmodel
Mercedes-Benz plaatst in de EQS, het nieuwe elektrische topmodel dat later dit jaar wordt gepresenteerd, een beeldscherm dat zijn gelijke niet kent in de auto-industrie. Het reusachtige oled-scherm dat 1,41 meter breed is, zorgt - aldus de allerminst bescheiden autofabrikant - voor een ‘wow’-effect.
Het grote, gebogen scherm strekt zich met een vloeiende beweging over bijna de gehele breedte uit tussen de beide voorruitstijlen. Het scherm maakt deel uit van een nieuwe generatie infotainment waarin kunstmatige intelligentie (AI) een belangrijke rol speelt. Dankzij software die in staat is om te leren, past het weergave- en bedieningsconcept zich aan de gebruiker aan en geeft het gepersonaliseerde suggesties voor allerlei infotainment-, comfort- en voertuigfuncties.
Volgens de ontwerpers hoeft de gebruiker niet door submenu’s te scrollen of spraakcommando’s te geven. De belangrijkste toepassingen worden altijd toegespitst op de situatie en op het hoogste niveau in het gezichtsveld weergegeven. Het is dus de bedoeling om de automobilist te ontzorgen in de steeds gecompliceerdere bediening van auto's. Bijkomend voordeel is dat de bijrijder hiermee over een eigen display en bedieningsgedeelte beschikt. Als de bijrijdersstoel niet bezet is, vormt het display een digitaal decoratief sierdeel. In dit geval worden bewegende sterren weergegeven, het zogenoemde Mercedes-Benz-patroon.
Designvisie
,,Met ons MBUX Hyperscreen wordt een designvisie werkelijkheid”, aldus Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Daimler Group. ,,We combineren technologie op een fascinerende manier met design, wat de klant een ongekend gebruiksgemak biedt. We houden van eenvoud en we hebben MBUX naar een hoger plan gebracht.”
Het is niet simpelweg de bedoeling om een scherm groter te maken, maar om de bediening intelligenter en intuïtiever te maken‘’, zegt Sajjad Khan, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz en verantwoordelijk voor technologie. ,,Het MBUX Hyperscreen is zowel het brein als het zenuwstelsel van de auto”, aldus Khan.
Processor
De technische details van het scherm en bijbehorende infotainment zijn indrukwekkend: een uit acht zogenoemde cores opgebouwde, krachtige processor (CPU), 24 GB RAM geheugen en 46,4 GB per seconde RAM-geheugenbandbreedte. Op basis van de meetgegevens van een een multifunctionele camera en een lichtsensor wordt de helderheid van het display aangepast aan de omgevingsomstandigheden.
Onder het touchscreen bevinden zich in totaal 12 actuatoren voor haptische feedback tijdens het gebruik. Bij aanraking genereren ze een voelbare trilling. Vanwege de veiligheid bij een eventuele botsing zijn vooraf bepaalde breekpunten naast de zijdelingse luchtuitstroomopeningen aangebracht en ook vijf beugels die dankzij hun honingraatstructuur bij een botsing gericht kunnen meegeven.
Zo werkt de kunstmatige intelligentie
Mercedes geeft enkele voorbeelden van situaties waarin de gebruiker een suggestie van het zelfdenkende MBUX-systeem met één klik kan accepteren of afwijzen:
- Als u op dinsdagavond altijd een bepaalde vriend(in) belt op weg naar huis, wordt u op die dag en op dat tijdstip gevraagd of u wilt bellen. Er wordt een visitekaartje met hun contactgegevens getoond, en – indien opgeslagen – hun foto. Alle suggesties van MBUX zijn gekoppeld aan het profiel van de gebruiker. Als iemand anders in de EQS rijdt op een dinsdagavond, wordt deze suggestie niet gedaan – of komt er een andere suggestie, afhankelijk van de voorkeuren van de andere gebruiker.
- Als u ’s winters regelmatig gebruikmaakt van de massagefunctie volgens het hot stone-principe, leert het systeem dit en stelt het automatisch de comfortfunctie voor bij winterse temperaturen.
- Als u regelmatig naast de stoelverwarming ook de stuurverwarming inschakelt, wordt u dit aangeraden zodra u de stoelverwarming bedient.
- Het onderstel van de EQS kan worden verhoogd voor meer bodemvrijheid. Dit is een handige functie voor steile garage-ingangen of drempels. MBUX onthoudt de GPS-positie waarop u gebruik hebt gemaakt van de ‘Vehicle Lift-Up’ functie. Als de auto de GPS-positie weer nadert, stelt MBUX zelfstandig voor om de bodemvrijheid van de EQS te verhogen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
VRAAG & ANTWOORD4
Waarom staan verkeerslichten niet aan de overkant van een kruising?
‘Zou het niet fijn zijn als verkeerslichten aan de overkant van de kruising opgesteld staan, zoals in de Verenigde Staten?’ vraagt lezer Frans Falize in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Dat zou veel ergernis wegnemen, zoals het in de auto naar voren moeten leunen om omhoog te kijken.’ -
‘Nieuwe elektrische VW krijgt actieradius van 700 kilometer’
Volkswagen mikt voor zijn elektrische sedan, die naar verwachting tussen 2022 en 2023 op de markt verschijnt, op een actieradius van 700 kilometer. Dat zeggen ingenieurs van het merk in vakblad Automotive News Europe. Dat cijfer ligt hoger dan de verwachte actieradius die Volkswagen in 2018 opgaf bij de onthulling van het conceptmodel ID Vizzion. -
Drukke ochtendspits door nat weer: vooral rond Rotterdam en richting Utrecht files
Zoals verwacht zorgt ‘echt veel regen’ en de gebruikelijke dinsdagdrukte voor een hoop stilstaand verkeer op de wegen. Rond 08.00 uur is er zo’n 500 kilometer file geteld. -
PREMIUMEnergie
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten?
-
Moederbedrijf Mercedes-Benz investeert 70 miljard euro, vooral in elektrische aandrijving
De Raad van Commissarissen van Daimler AG heeft volledige steun gegeven voor het nieuwe businessplan van het concern. Het betekent dat de geplande bezuinigingen op vaste kosten door zullen gaan, maar ook dat het concern de komende vijf jaar maar liefst €70 miljard gaat investeren. Hoe dat bedrag precies besteed wordt, is niet helemaal duidelijk. -
-
-
Elektrisch rijden in 2021 interessanter voor particulieren
De komst van nieuwe, elektrische auto’s in alle soorten en maten loopt als een rode draad door autojaar 2021. Is de brandstofauto definitief afgeschreven? -
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema.