Met 620 km/u in de trein: China werkt eraan
China heeft een trein ontwikkeld die met zijn duizelingwekkende topsnelheid van 620 km/u de Europese hogesnelheidstreinen ver achter zich laat. De trein maakt gebruik van een nieuwe technologie die high-temperature superconducting (HTS) wordt genoemd. Het is alsof de trein zweeft boven de magnetische velden van het spoor.
Delen per e-mail
Het 21 meter lange prototype werd vorige week onthuld in de stad Chengdu. Onderzoekers van de plaatselijke universiteit bouwden een bijbehorende, 165 meter lange spoorlijn, om te laten zien hoe de trein daar in de praktijk overheen zou rijden.
Professor He Chuan van de Jiaotong universiteit leidde de ontwikkeling en schat dat de trein binnen 3 tot 10 jaar operationeel kan zijn. China heeft het grootste spoorwegnet ter wereld als het om hogesnelheidstreinen gaat. Het is 37.000 kilometer lang. Ook rijdt in China nu al 's werelds snelste trein: de Shanghai Maglev, die eveneens gebruik maakt van magnetische levitatie (maglev) en dus dankzij een magnetisch veld boven het spoor zweeft. In 2003 werd de eerste maglev-trein in het land geïntroduceerd. Deze haalt snelheden tot 431 km/u in Shanghai tussen de luchthaven Shanghai Pudong Airport en de Longyang Road in het centrum.
China investeert momenteel flink in de infrastructuur, met het oog op de Olympische Winterspelen die volgend jaar in Beijing zullen plaatsvinden. Onlangs werd ook een nieuwe hogesnelheidstrein geïntroduceerd die extreme kou kan doorstaan. Deze CR400AF-G rijdt 350 km/u bij temperaturen van -40 graden Celsius tussen Beijing, Shenyang en Harbin.
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ford: over vijf jaar geen benzine- en dieselauto's meer in Europa
Ford stopt over vijf jaar met het verkopen van benzine- en dieselauto's in Europa. Vanaf dat moment zijn alleen nog plug-in hybrides of volledig elektrische modellen verkrijgbaar. In 2030 verdwijnen ook de hybrides en zullen er alleen nog volledig elektrische auto's worden verkocht. -
Kortsluiting en brandgevaar: BMW roept 430.000 auto's terug
BMW roept in Duitsland 430.000 modellen uit de 3 Serie terug. De reden hiervoor is een al langer bekende brandgevaarlijke situatie, die in de Verenigde Staten eerder leidde tot ingrijpen door overheidsinstanties. -
Nieuwe Porsche 911 GT3 verlegt de grenzen
De Porsche 911 is nu ook als extra krachtige GT3 verkrijgbaar. Die perst 510 pk uit zijn 4.0 zescilinder boxermotor en mag zich daarmee (tot de komst van de GT3 RS en GT2) het sportiefste lid van de 911-familie noemen. -
Vliegensvlug treinen naar hartje Londen: het kan vanaf eind oktober!
Treinreizigers reizen vanaf 26 oktober rechtstreeks van Amsterdam en Rotterdam naar Londen. Dat maken de NS en Eurostar vandaag bekend. Een overstap in Brussel is dan niet meer nodig. Vanuit Amsterdam doe je er 4 uur en 9 minuten over. Reizigers uit Rotterdam zijn er nog sneller; hun reis duurt 3 uur en 29 minuten. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Hoe is Volkswagen op de naam Up! gekomen?’
,,Mijn buurman rijdt in een Volkswagen Up!”, schrijft lezer Aat Schilperoort. ,,Ik zat te denken hoe ze ooit deze naam hebben verzonnen en ik kwam tot deze verklaring. De U wordt op z’n Engels uitgesproken en dan wordt het ‘joe’ en de P wordt ‘pie’ dus voluit: Joepie! Klopt dit? Was het al bekend? Anders heb ik een wereldprimeur...”
-
PREMIUM
Motor aan, verwarming hoog en ‘n druk op de knop: steeds meer criminelen hebben auto met verborgen ruimte
Het installeren van verborgen ruimtes in auto’s is booming business. De politie ziet criminelen steeds vaker in aangepaste wagens rondrijden, waarmee ze zorgeloos wapens en geld kunnen vervoeren. -
Deze auto stond tien jaar in een veld en dertig jaar in een schuur, maar is toch tonnen waard
Toen zijn baas hem een Britse sportwagen beloofde, hoopte Connie Moore dat het een Jaguar of MG zou zijn. Het werd een Aston Martin, een merk waarvan hij nooit had gehoord. Ruim drie decennia en een flinke laag stof later, neemt hij afscheid van zijn DB4. -
Elon Musk: ‘Beter om bitcoins te hebben dan dollars en euro’s’
Het is beter om bitcoins te hebben dan conventionele valuta zoals dollars en euro’s. Dat heeft Tesla-topman Elon Musk gezegd. Conventioneel geld wordt volgens hem altijd minder waard door inflatie: ,,Dus het zou stom zijn om niet verder te kijken.”