Met deze enorme elektro-SUV trekt Mercedes een lange neus naar Rolls-Royce
IAA MünchenHet luxe topmerk van Mercedes-Benz, Mercedes-Maybach, werkt aan zijn eerste elektrische auto. De Concept EQS blik vooruit op een enorme batterij-SUV vol luxe, inclusief indrukwekkend glimmende wielen van maar liefst 24 inch.
Wie de komende elektrische versie van de Mercedes-Benz G-klasse nog niet imposant genoeg vindt, kan bij zustermerk Mercedes-Maybach aankloppen voor de overtreffende trap. De Concept EQS is een studiemodel voor een elektrische SUV in het absolute topsegment, waar kopers nu vooral kunnen kiezen uit de fullsize Range Rover, de Bentley Bentayga en de Rolls-Royce Cullinan. Mercedes is de eerste fabrikant die in dit deel van de markt, waar grote benzinemotoren traditioneel de dienst hebben uitgemaakt, een volledig elektrische auto aan gaan bieden.
De term EQS kan wellicht wat verwarrend werken. Heeft Mercedes-Benz zelf ook al niet een auto die zo heet? Dat klopt, maar die lage EQS (een super-de-luxe sedan) krijgt binnen afzienbare tijd dus gezelschap van een hogere variant die op dezelfde bodemplaat staat. Die heet, zoals het er nu naar uitziet, dus ook EQS. Die hogere auto komt eveneens op de markt als Mercedes-EQ maar verschijnt ook als nóg luxer topmodel onder de vlag van Mercedes-Maybach.
Verwennerij
Aan de buitenkant doet de Concept EQS heel hard zijn best om een ‘echte’ Maybach te zijn: de tweekleurige lak van de carrosserie helpt daar al behoorlijk bij, naast de immense 24-inch lichtmetalen wielen, verchroomde deurstijlen en stijlelementen waarin het logo veelvuldig te zien is. Het klassieke Maybach-opschrift op de motorkap, de rechtopstaande Mercedes-Benz ster en de verchroomde sierlijst in het midden van de motorkap zijn volgens het merk een eerbetoon aan traditie. Opvallend is dat de auto uit te rusten is met automatische comfortportieren voor en achter: wanneer de bestuurder de auto nadert, worden eerst de portiergrepen uitgeschoven. Kom je nog dichterbij, dan gaat het bestuurdersportier automatisch open.
Aan de binnenkant verwent de EQS zijn inzittenden met ‘Executive Stoelen’ en sierdelen in witte pianolak en een tint die Maybach ‘diepzeeblauw’ noemt. De grote stoelen achter kunnen in een ontspanningsstand gezet worden: omdat de zitpositie in de EQS hoger is dan gemiddeld, zijn de steunen voor de onderbenen groter dan die in een lage S-klasse. Die chauffeur achter het stuur heeft trouwens zicht op het grote ‘Hyperscreen’ dat al bekend is uit de EQS en EQE. Het bestaat uit één groot glazen paneel dat drie schermen samensmelt, waaronder eentje voor de voorste passagier.
Mercedes-Benz kondigt aan dat de Mercedes-versie van de EQS in 2022 in productie gaat. De productieversie van de vandaag getoonde Maybach-variant volgt iets later. Het merk stelt een elektrisch rijbereik van zo’n 600 kilometer per laadbeurt in het vooruitzicht.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hoe belachelijk groot moderne auto's zijn laat deze vergelijkingssite goed zien
Dat auto's ieder jaar een beetje groter worden, zal weinigen ontgaan. Maar omdat de groei zo gestaag gaat, vergeten we bijna hoe ver de afmetingen van moderne auto's afstaan van modellen uit de vorige eeuw. -
IAA München
Na EQS komt EQE: de Mercedes E-klasse, maar dan elektrisch
Tussen alle opvallende studiemodellen presenteert Mercedes-Benz tijdens de IAA Mobility in München ook een auto die klaar is voor serieproductie. De EQE is een volledig elektrische sedan in het luxe zakensegment: de kleinere broer van de EQS heeft ongeveer het formaat van een conventionele E-klasse. -
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
PREMIUM
Beter dan Tesla, maar ook érg kostbaar: op pad met de Mercedes-Benz EQS
Met de EQA en EQC heeft Mercedes twee tot elektrische auto ‘verbouwde’ modellen in het programma, deze EQS is vanaf de allereerste schets puur en alleen als EV (elektrisch voertuig) bedoeld. Dat maakt het elektrische topmodel uit het EQ-label tot een compromisloze luxe limousine. Kostbaar, maar ook innovatief, efficiënt, veilig, uitzonderlijk comfortabel en bovenal gemakkelijk te rijden. -
PREMIUM
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit.
-
IAA München
EQG Concept: Mercedes maakt in München echt álles elektrisch
Mercedes-Benz laat tijdens de autobeurs IAA in München wilde plannen zien voor toekomstige elektrische modellen. Zo komt het sportieve submerk Mercedes-AMG voor het eerst met een volelektrische auto, toont luxe-afdeling Mercedes-Maybach een voorbode van een ‘exquise SUV’ op batterijen en krijgt zelfs de befaamde G-klasse een elektrische broer – met maar liefst vier motoren. -
-
-
VRAAG & ANTWOORD
Heeft een fietser naast het zebrapad ook voorrang?
‘Bij ons in Barendrecht zijn er tegenwoordig veel kruisingen waar een fietspad en zebrapad naast elkaar liggen’, aldus lezer Henk Heuvelman in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Automobilisten moeten voetgangers op het zebrapad altijd voorrang verlenen. Maar hoe zit het met de kruisende fietsers ernaast, die van beide kanten kunnen komen?’ -
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit.