‘Mogen wij als Nederlanders ook met een Duits kenteken rijden?’
VRAAG & ANTWOORD,,Mag je als Nederlander in Nederland met een auto met Duits kenteken rijden of mogen alleen bewoners in de grensstreken dat?”, vraagt lezer G. Hofmans.
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,In principe mag elke Nederlander in een auto met buitenlands kenteken rijden, op voorwaarde dat de auto in Nederland bij de RDW is geregistreerd. Het gevolg daarvan zal zijn dat er bpm (belasting op personenauto’s en motorrijwielen) en motorrijtuigenbelasting (mrb) moet worden betaald. Maar je kunt deze regel ontwijken door een tijdelijke vrijstelling voor maximaal twee weken bij de Belastingdienst aan te vragen.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Elektrische auto's hebben veel minder grondstoffen nodig dan modellen met verbrandingsmotor’
Elektrische auto’s hebben veel minder grondstoffen nodig dan auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. Dat blijkt uit een analyse van Transport & Environment. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waar loop je als voetganger het veiligst: links of rechts van de weg?’
,,Tijdens deze lockdown gaan veel mensen wandelen. Indien mogelijk lopen wij altijd links van de weg, maar we komen ook mensen tegen die juist rechts lopen. Wie loopt er nou eigenlijk aan de goede en dus veiligste kant?”, vraagt lezer Leo Frunt. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Met deze oplossing voorkom je diefstal van de laadkabels van Tesla’
,,Laatst las ik dat er steeds vaker laadkabels van Tesla’s worden gestolen”, schrijft lezer R. van der Vies. ,,Ik heb hier een eenvoudige oplossing voor: haal de kabel achter een wiel langs zodat een lus om het wiel ontstaat. Doe om de dubbele kabel een krap beugelslot (of hangslot) waar je de stekkers niet doorheen kunt trekken.” -
Hyundai Bayon: goedkoper en kleiner alternatief voor de Kona
De nieuwe Hyundai Bayon is het kleinere broertje van de Kona. Hij is grotendeels gebaseerd op de Hyundai i20 en staat rond mei al bij de Nederlandse dealers. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom heeft niet elke auto voorruitverwarming?’
,,Elke auto heeft tegenwoordig achterruitverwarming, maar waarom geen voorruitverwarming?”, vraagt lezer Henny Nekkers. ,,Kan dat niet, of is het ingewikkeld? Vooral ’s winters zie ik veel auto’s met bevroren of beslagen voorruiten. Voorruitverwarming zou het verkeer toch veel veiliger maken?”
-
Dure auto waarmee klant heel Europa doorreed eindelijk terug bij garagebedrijf
Autodealer Peterman Exclusief uit Enschede heeft eindelijk de Lexus terug die vorige zomer in goed vertrouwen aan een klant werd meegegeven. De auto werd woensdagochtend teruggevonden op een parkeerplaats in het nabij Nijmegen gelegen dorp Ewijk. -
Deze auto stond tien jaar in een veld en dertig jaar in een schuur, maar is toch tonnen waard
Toen zijn baas hem een Britse sportwagen beloofde, hoopte Connie Moore dat het een Jaguar of MG zou zijn. Het werd een Aston Martin, een merk waarvan hij nooit had gehoord. Ruim drie decennia en een flinke laag stof later, neemt hij afscheid van zijn DB4. -
Topman Jaguar Land Rover geeft toe: ‘Kwaliteit van onze auto’s was inderdaad niet best’
De nieuwe CEO van Jaguar Land Rover geeft toe dat betrouwbaarheidsproblemen het bedrijf 100.000 verkopen per jaar hebben gekost. Maar volgens hem is dat snel aan het veranderen.