Motorblokje gestolen, schade 200.000 euro
Bij een bedrijf in Bergeijk is deze week een Porsche-motorblokje gestolen. De dieven waren gericht op zoek naar het blok, want er werd verder niets meegenomen. Het zeldzame viercilindertje heeft een waarde van 180.000 euro.
Het gaat hier dan niet om zomaar een motorblokje, maar om een heuse Fuhrmann-motor uit 1956. Deze Type 547-motor staat bekend als een van de grootste verdiensten van de voormalige Porsche-ceo Ernst Fuhrmann. Het blok zat onder meer in de Porsche 550 Spyder en de 904 en moest tijdens races steevast concurreren met dikke zescilinders van Ferrari, Maserati en Jaguar.
Deze specifieke 547/1 lag oorspronkelijk in een Porsche 356 Carrera. Met een inhoud van ongeveer 1500cc kwam het blok tot 110 pk dankzij de dubbele bovenliggende nokkenassen, dubbele ontsteking en Solex-carburateurs. In de jaren 60 werden deze motoren massaal gedumpt omdat ze het alleen goed deden bij volle belasting. Wanneer de motor te lang stationair draaide, kon ‘ie al kapot gaan.
Vanwege de zeldzaamheid is het nu een gezocht object om klassieke Porsches uit die tijd weer origineel te maken. De prijzen liggen al jarenlang ver boven de 100.000 euro. Vorig jaar werd op een veiling in de Verenigde Staten 220.000 dollar - omgerekend zo’n 200.000 euro - geboden voor een vergelijkbaar motorblok, maar dat was minder dan wat de verkoper er minimaal voor wilde hebben en dus ging de veiling niet door.
De diefstal vond woensdagnacht plaats om 3:30 uur bij het bedrijf Speedco. Het nummer van het motorblok is 90047. De eigenaar looft een beloning uit van 10.000 euro voor aanwijzingen die leiden tot het terugvinden van het motorblok.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom dit oude cabriootje duurder is dan een nieuwe Porsche 918 Spyder
Deze Porsche 356 Cabriolet uit 1963 is de duurste Porsche die momenteel te koop wordt aangeboden op eBay. Het zeldzame model is zelfs duurder dan een Porsche 918 Spyder Weissach. -
PREMIUM
Kies de regenton die bij jou past en laat die regen maar komen
Planten water geven, ramen lappen en zelfs de wc doorspoelen: je kunt een hoop doen met regenwater. Maar dan moet je het wel eerst opvangen. Een regenton biedt de oplossing. -
PREMIUM‘Super-openbaar vervoer’
Pak ik de auto, bus of toch de trein? Met één druk op je telefoon zie je straks hoe je het snelst (en goedkoopst) reist
In één oogopslag zien hoe je het snelst en het goedkoopst van A naar B kan reizen met de trein, de bus, de deelauto, -scooter of de leenfiets. Dat kan straks in Zuid-Holland, en uiteindelijk doet ook de trein van Alphen naar Gouda en vice versa mee. -
Tikkie lanceert functie voor uitgaven van groepen: ‘We vonden dit een logische stap’
Betaaldienst Tikkie lanceert vandaag een nieuwe functie: Groepie. Daarmee kunnen groepen hun uitgaven bijhouden en de kosten van bijvoorbeeld een vrijgezellenfeest, groepsvakantie of huisboodschappen eenvoudig verrekenen met, jawel: een tikkie. -
Snelle auto van prinses Diana wordt binnenkort geveild en het is geen koopje
In het Verenigd Koninkrijk wordt de zwarte Ford Escort RS van prinses Diana geveild. De auto gaat volgens schattingen van experts zo’n 120.000 euro opbrengen.
-
Boetegevaar voor SUV's en Tesla-rijders in Duitsland
Eigenaren van een SUV en sommige Tesla-modellen lopen in Duitsland het risico op een bekeuring. Ze zijn bij wegversmallingen in overtreding als ze op de linkerbaan rijden. -
Baden tijdens het laden: Tesla zet zwembad naast superchargers in Duitsland
Tesla wil het opladen van de auto voor klanten leuker maken tijdens de verplichte reisonderbreking. Een eerste aanzet wordt gegeven door het plaatsen van een zwembad bij een van de grootste Tesla-laadstations ter wereld. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Is drie zitplaatsen op de achterbank uit de tijd?’
‘Wij hebben drie kinderen en het is mij opgevallen dat de laatste jaren de achterbanken van auto’s nogal veranderd zijn’, aldus lezer Arjan van Erven in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Was het eerst echt een bank, nu zijn het vaak twee stoelen met een hobbel in het midden. Hoe passen er nog drie kinderen (met en zonder stoeltjes) of drie volwassenen op zo’n achterbank? Voor korte reizen is het vaak prima te doen, maar langer dan een half uur zitten op de middelste plek is bij veel auto’s een uitdaging.’