Volledig scherm
Herbert Diess. © REUTERS

'Nieuwe CO2-normen brengen 100.000 banen in gevaar bij Volkswagen'

Strengere normen voor de CO2-uitstoot van nieuwe personenwagens brengen tot 100.000 banen in gevaar bij Volkswagen. Dat heeft de topman van Volkswagen verklaard enkele dagen na een Europees akkoord over de kwestie.

,,Een transformatie met deze snelheid is erg moeilijk beheersbaar omdat binnen tien jaar bijna een derde van ons personeelsbestand geschrapt moet worden. Dat staat gelijk aan 100.000 banen", aldus VW-topman Herbert Diess in de Süddeutsche Zeitung.

De Europese lidstaten zijn dinsdag tot een akkoord gekomen over een daling van de CO2-uitstoot van nieuwe personenwagens met 35 procent tegen 2030. De machtige Duitse sectorlobby VDA liet al weten dat het Europese akkoord onrealistisch en gevaarlijk voor de werkgelegenheid is.

Diess benadrukt dat de dreiging met banenverlies geen chantage is. ,,Onze bewering is gebaseerd op feiten", klinkt het. ,,Zo'n drastische verlaging is een pijnlijke revolutie en geen gecontroleerde transitie."

  1. Ongeluk met een zelfrijdende auto: wie is er verantwoordelijk?
    Video

    Ongeluk met een zelfrijden­de auto: wie is er verantwoor­de­lijk?

    Nooit meer zelf sturen én een verkeer zonder ongelukken! Het ideaal van de zelfrijdende auto klinkt als twee futuristische vliegen in één klap. Google, Tesla en Uber zijn afzonderlijk experimenten gestart om dit te realiseren. De grote vraag is: wie is verantwoordelijk als een zelfrijdende auto een ongeluk maakt? Chauffeur, monteur of auto? Dr. Merel Noorman (Tilburg University) geeft antwoord in een nieuw college van Universiteit van Nederland*.