Nieuwe, Nederlandse caravan heeft eigenwijze trekjes

VideoHip, duurzaam en lekker eigenwijs: een nieuwe, Nederlandse caravan trekt veel aandacht op de Caravan Salon in Düsseldorf, 's werelds grootste caravanbeurs. Hij heet Lume Traveler. 

Bedenker Hein van de Laar verkocht vier jaar geleden zijn huis en stopte al zijn spaargeld in de ontwikkeling van deze innovatieve designcaravan, vooral bedoeld om met volle teugen van de natuur te genieten. Koken doe je daarom buiten de caravan. De buitenkeuken komt tevoorschijn zodra de achterkant (met gasdrukveren) open zwaait. Voor slechter weer is een tent bedacht, die je eenvoudig via rails bevestigt. 

Natuurlijke materialen

De traditionele kampeer-gasfles kan achterwege blijven: koken doe je op lpg uit een ingebouwde gastank, die je dankzij de buitenaansluiting bij een tankstation kan vullen. Natuurlijke materialen kenmerken het interieur van de Lume, zoals wolvilt voor de binnenwanden en leer voor de achterwand van het bed. ,,Alles van koeien en schapen die een goed leven hebben gehad. En verder zijn alle materialen volledig biologisch afbreekbaar of te recyclen’’, belooft de fabrikant.

Binnen wacht een fijn bed met matras van topkwaliteit, waarvan je je gewenste hardheid kan kiezen. Voor de vloer én de eettafel is teakhout gebruikt: een knipoog naar de luxe jachtbouw waar Nederland wereldfaam mee geniet. De volledig met klinknagels gebouwde wanden zijn van mat aluminium. Bovenop zijn een zonnepaneel en panoramavenster/dakluik ondergebracht. 

Tesla als voorbeeld

De Lume weegt tussen de 600 en 1.000 kg en de bouwer wil in navolging van Tesla de caravan liefst zelf, online verkopen. Met prijzen vanaf €39.950 zal het nog een hele klus worden om in de caravanmarkt voet aan de grond te krijgen. Aan de andere kant is daarmee exclusiviteit gegarandeerd. En omdat er slechts kleine aantallen worden geproduceerd, kan je deze caravan grotendeels naar persoonlijke wens inrichten en aankleden.

Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/

Volledig scherm
Lume Traveler © Lume
Volledig scherm
Lume Traveler © Lume
Volledig scherm
Lume Traveler © Lume
Volledig scherm
Lume Traveler © Lume
Volledig scherm
Lume Traveler © Lume
Volledig scherm
Lume Traveler © Lume
Volledig scherm
Lume Traveler © Lume
Volledig scherm
Lume Traveler © Lume
Volledig scherm
Lume Traveler © Lume
Volledig scherm
Lume Traveler © Lume
Volledig scherm
Lume Traveler © Lume
Volledig scherm
Lume Traveler © Lume
Volledig scherm
Ook in de Lume Traveler: zonnecellen en een schuifdak © Lume
  1. ‘Cruiseschepen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’
    Vraag & Antwoord

    ‘Cruise­sche­pen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’

    Vorige week publiceerde deze krant op de auto-sectie van zijn website over een onderzoek dat concludeert dat één cruisemaatschappij tien keer meer zwaveloxiden uitstoot dan alle auto’s in Europa. Cruiseschepen vertegenwoordigen echter minder dan 1 procent van alle commerciële schepen. Wereldwijd heeft de sector al een miljard dollar geïnvesteerd in nieuwe technologieën en schonere brandstoffen. Daarnaast trekt de sector ruim 22 miljard dollar uit voor de bouw van schepen met LNG-brandstof, die lagere emissies en een hogere energie-efficiëntie hebben. Meer schepen worden uitgerust met walstroomaansluitingen voor aansluiting op het lokale elektriciteitsnet in de haven. Bovendien heeft de cruise-industrie zich ertoe verplicht om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 procent te verminderen. -Joke Maassen, Cruise Lines International Association