Nieuwe Suzuki S-Cross alleen nog als mild hybrid
Suzuki heeft de nieuwe S-Cross gepresenteerd. Hij komt nog dit jaar naar Nederland. De auto ziet er beduidend anders uit dan zijn voorganger, maar blijft technisch trouw aan het verleden.
Hoewel de uitgaande S-Cross momenteel in Nederland simpelweg S-Cross heet, is de officiële internationale benaming nog altijd SX4 S-Cross. Dat betekent dat ook het nieuwe type een verre nazaat is van de tussen 2007 en 2013 geleverde SX4.
De nieuwe S-Cross is met zijn lengte van 4,3 meter en wielbasis van 2,6 meter tot op de millimeter gelijk aan het uitgaande model. Daar komt bij dat ook de aandrijflijnen al bekend zijn van het uitgaande model. De jongste S-Cross is dan ook vooral een doorontwikkeling van zijn voorganger en krijgt de mild-hybride 1.4 BoosterJet Smart Hybrid-aandrijflijn die Suzuki vorig jaar al in de S-Cross introduceerde.
In de kofferbak kun je 430 liter bagage kwijt. Na het omklappen van de achterbank plat neemt het laadvolume toe tot 1.230 liter.
Uitrusting is standaard al omvangrijk
Suzuki levert de nieuwe S-Cross straks als Comfort, Select en Style. De standaarduitrusting van de basisuitvoering lijkt al behoorlijk riant. Zo heeft de S-Cross standaard onder meer adaptieve cruisecontrol, een 7-inch infotainmentsysteem dat zowel Apple CarPlay als Android Auto ondersteunt, led-koplampen en led-achterlichten.
Een uitgebreid pakket veiligheidssystemen is eveneens van de partij. Dat omvat onder meer Lane Departure Prevention, Lane Departure Warning en verkeersbordherkenning. De Select-uitvoering voegt daar onder meer keyless entry, automatische klimaatregeling, stoelverwarming en de veiligheidssystemen Blind Spot Monitor en Rear Cross Traffic Alert aan toe. Topversie Style heeft bovendien halfleren bekleding, een 9-inch infotainmentscherm, 17-inch lichtmetalen wielen en een 360-graden-camera.
Nieuwe S-Cross kan aanhanger tot 1500 kg trekken
De 1.4 BoosterJet Smart Hybrid-aandrijflijn levert ook in de nieuwe Suzuki S-Cross 129 pk en krijgt net als voorheen bijval van een 14 pk sterke starter-generator. Die springt onder meer bij tijdens het accelereren. Het vermogen gaat via een handgeschakelde zesbak naar de voorwielen, al levert Suzuki de S-Cross straks ook weer met een zestraps automaat. Beide transmissies zijn te combineren met AllGrip-vierwielaandrijving.
De voorwielaangedreven variant met handbak is de snelste combinatie en helpt de S-Cross in 9,5 seconden naar 100 km/h. De S-Cross legt in die configuratie een zeer schappelijke 1.180 kilo in de schaal en elke uitvoering mag tot 1.500 kilo (geremd) trekken. Het gemiddeld verbruik van de handgeschakelde versie met voorwielaandrijving bedraagt 5,3 l/100 km. De automaat met voorwielaandrijving lust met 5,7 l/100 gemiddeld iets meer, hetzelfde geldt voor de vierwielaangedreven uitvoeringen met handbak en automaat (5,9/100 km en 6,1 l/100 km).
Suzuki zet de nieuwe S-Cross vanaf 17 december bij de Nederlandse dealers. Prijzen volgen in een later stadium.
Alle technische gegevens en prijzen van de huidige generatie S-Cross vind je hier in de database van Autoweek.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
eigen tuin eerst
Zevenblad in de tuin? Bestrijden is een lastige klus
Zevenblad. Als dat in je tuin groeit ben je niet blij. Het woekert als een gek. Zo kom je er vanaf volgens tuingoeroe Romke van de Kaa. -
Autotest
Test Suzuki Jimny: springerige avonturier
De Suzuki Jimny maakt hebberig omdat hij er zo schattig uit ziet. Maar wie overweegt om er ongezien een te kopen, moet zich niet door het modieuze retro-uiterlijk laten misleiden. -
AUTOTEST
Test Suzuki Across: ‘vermomde Toyota’ is ruim en compleet
De grootste Suzuki in jaren is onderhuids eigenlijk een vermomde Toyota RAV4. Maar omdat de Across standaard wel heel compleet is aangekleed, is hij misschien wel een betere keuze dan het origineel. -
Deze informatie kun je allemaal halen uit een kenteken
Een nummerbord is als een ijsberg: er is weinig te zien aan het oppervlak, maar wanneer je een duik neemt in de materie, kun je er veel informatie uit halen. Welke soorten nummerborden zijn er en hoe gebruik je de kentekencheck?
-
AUTOTEST
Test Suzuki Swace: omgebouwde Toyota Corolla is ruim en goed uitgerust
Eigenlijk is de Suzuki Swace een Toyota Corolla. Er zijn slechtere ‘donorauto’s’ te bedenken, maar deze middelgrote stationcar is door Suzuki wel érg gemakzuchtig omgebouwd. -
-
-
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.” -
Deze auto’s zijn in de praktijk veel zuiniger of juist minder zuinig dan volgens de fabrikant
Het ware verbruik van een auto is vaak moeilijk te achterhalen. Rijstijl en traject hebben immers een enorme invloed op de resultaten. De onderzoekers van de Britse consumentenorganisatie WhatCar probeerden een zo realistisch mogelijke test te ontwerpen en kwamen tot opmerkelijke conclusies.