Nieuwe VW-topman: ‘Onze infotainmentsystemen zijn slecht, maar het wordt snel beter’
Volkswagen-baas Thomas Schäfer heeft toegegeven dat de touchscreen- en infotainmentsystemen van hun auto's niet goed genoeg zijn. Hij belooft snelle oplossingen uit te rollen, zodat eigenaren niet gefrustreerd raken door digitale bedieningselementen die meer hinderen dan helpen.
Veel Volkswagenmodellen, zoals de Golf en de elektrische ID-modellen, zijn voorzien van de nieuwste digitale infrastructuur, genaamd MIB3. Maar het was van meet af aan dé achilleshiel van de nieuwe modellen. De systemen zijn traag, te veel belangrijke functies moet je opdiepen uit de krochten van het besturingssysteem en de ongevoelige schuifregelaars drijven sommige eigenaren tot wanhoop.
Thomas Schäfer, die deze zomer de weggestuurde Herbert Diess opvolgde als CEO van Volkswagen, gaf tijdens de LA Motorshow in Los Angeles aan het Britse autoblad CAR toe dat er fouten waren gemaakt. ,,We hebben feedback gekregen van klanten, werkgroepen en journalisten. Die zeggen: ‘Jullie weten dat dit niet goed is. Dit moeten jullie verbeteren.’’’
Gelukkig weet Schäfer wat hij eraan moet doen. Het systeem krijgt een grote update. Daarbij wordt ook de schuifbediening voor de radio en verwarming verlicht, zodat je deze makkelijker kunt vinden in het donker. Maar bovenal wordt het systeem aanzienlijk sneller dan nu het geval is, aldus Schäfer.
Fysieke knoppen keren terug
De hardware-wijzigingen zullen vanaf begin 2024 doorgevoerd worden. Het gaat daarbij om andere stuurwielen, die als eerste te zien zullen zijn op de nieuwe Volkswagen Tiguan. Daarbij zullen weer fysieke knoppen terugkeren naar stuurwielen, omdat te veel mensen geen schuifregelaars kunnen en willen bedienen.
Schäfer beweerde tevens dat de nieuwe systemen met draadloze updates sneller zullen worden uitgerold om problemen op te lossen. Ook zal bij toekomstige auto's beter worden gekeken naar een logische benadering. ,,We zeggen: ‘Wat zijn de tien belangrijkste functies die klanten altijd nodig hebben?’ Daarvoor worden dan fysieke knoppen gebruikt.”
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Nederlandse auto gemiddeld oudste van West-Europa
In Nederland zijn personenauto’s gemiddeld ouder dan in elk ander West-Europees land. Wel ligt de gemiddelde leeftijd van een Nederlandse personenauto net onder het gemiddelde van de gehele EU. -
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
VRAAG & ANTWOORD
Mag je in Nederland met een Duits kenteken blijven rijden?
‘Hoe kan het zijn dat iemand die in Nederland woont en werkt, jarenlang blijft rondrijden met een Duits kenteken?’, vraagt lezer J. van der Loon in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Mag dat wel? En welke voordelen heeft dat voor die persoon?’ -
AUTOTEST
Test Fiat Tipo Station Wagon Hybrid: waar is de Italiaanse flair gebleven?
De hybride-uitvoering van de Fiat Tipo Station Wagon is een van de voordeligste manieren om een nieuwe, ruime auto te rijden. Een nuchtere keuze, al had hij meer Italiaanse charme en een soepelere aandrijflijn mogen hebben. -
AUTOTEST
Test Volkswagen ID.3: vernieuwend maar niet altijd handig
Volkswagen blaast hoog van de toren met zijn nieuwe ID.3. Dit is de eerste VW die vanaf de basis volledig als elektrische auto is ontwikkeld.
-
PREMIUM
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
-
-
‘Nieuwe VW Golf heeft opnieuw probleem met infotainment’
Volkswagen roept de nieuwste, achtste generatie van de Golf terug naar de garage vanwege problemen met het bedieningspaneel voor onder andere radio- en navigatiesystemen. Dat schrijft de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung. Het is de zoveelste keer dat VW struikelt over het infotainment. -
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit.