Nu een dieselauto kopen: dom of juist heel slim?
Dieselauto's zitten in het verdomhoekje. Nieuw worden ze nauwelijks nog verkocht en ook gebruikt zijn ze minder populair. Is het onverstandig om nog een diesel te kopen? Of juist slim?
'Met een witte blijf je zitten.' Nog niet zo lang geleden was dit een gevleugelde uitspraak in Nederlandse autoshowrooms. Omdat een witte auto minder populair zou zijn op de tweedehands markt, raadden verkopers hun klanten aan om een andere tint te kiezen. Dan had je tenminste geen zorgen over een lagere restwaarde. Dat credo is inmiddels achterhaald: mede dankzij de opkomst van hippe parelmoervarianten en daken in contrasterende kleuren is wit - na grijs, zwart en blauw - zelfs de meest verkochte autokleur van Nederland.
Nee, op dit moment is het de dieselmotor die het moet ontgelden. Sinds het dieselschandaal in 2015, waarbij aan het licht kwam dat onder meer Volkswagen sjoemelde met de uitstoot van hun TDI-dieselmotoren, zit er een smet op. Dieselmotoren waren al langer minder populair, maar het sjoemelschandaal duwde ze nog dichter naar de afgrond. Autofabrikanten als Volvo en Toyota zijn zelfs al gestopt met het ontwikkelen en verkopen van nieuwe diesels.
Merken die ze nog wel in de prijslijsten hebben, lijden onder de ingestorte verkoop. Kopers van nieuwe auto's kiezen, mede vanwege fiscaal voordeel, liever voor versies met een (deels) elektrische aandrijflijn. Op de tweedehands markt is dat beeld niet anders, ook daar laten autokopers dieselversies steeds vaker staan.
Inruil
Het gevolg is dat eigenaren van een diesel minder makkelijk van hun auto afkomen. ,,Als het even kan, ruil ik een diesel niet meer in'', bekent Manfred Bavelaar van autobedrijf Baaf Automotive in Delft. ,,Als ik zo'n auto in mijn showroom zet, raak ik hem niet kwijt. Ze blijven gewoon staan! Daarom ben ik voorzichtig met inruilen. Laatst kwam hier een mevrouw met een Fiat Bravo; op zich een nette auto, maar omdat het een diesel was en hij al 220.000 kilometer had gelopen, heb ik een inruilvoorstel gedaan van slechts 500 euro. Ik wil die dingen niet.''
Wie nu een gebruikte diesel verkoopt, heeft dus op z'n zachtst gezegd een uitdaging. Je moet er rekening mee houden dat je simpelweg minder geld krijgt voor je auto. Leaserijders merken de gevolgen ook. Omdat voor nieuwe dieselauto's op den duur een lagere restwaarde wordt verwacht, stijgt het leasebedrag ten opzichte van auto's met een benzine- of elektromotor.
Maar dat diesels minder populair zijn, biedt ook kansen voor autokopers, meent Tom Huyskens van brancheorganisatie Bovag. ,,De verwachte restwaardedaling leidt ertoe dat je een interessante slag kunt slaan wanneer je nu als particulier een dieselauto wilt kopen. Veel dieseluitvoeringen zijn fors voordeliger in aanschaf dan een vergelijkbare benzinevariant.''
Een snelle ronde op autozoeksite Gaspedaal.nl bevestigt dat beeld: een Volkswagen Golf met 1.4 TSI-benzinemotor (bouwjaar 2015) moet 17.500 euro kosten, terwijl een vergelijkbare 1.6 TDI uit hetzelfde jaar voor 14.900 euro te koop staat. Duurdere modellen vertonen een vergelijkbaar beeld: een Jaguar XF met dieselmotor uit 2015 koop je al voor minder dan 20.000 euro, terwijl een vrijwel identieke benzinevariant pas voor 25.950 euro de showroom uit mag.
Afschrijving
De aanschaf van een gebruikte dieselauto kan dus aantrekkelijk zijn, maar is het ook verstandig? De te verwachten lagere inruilprijs is een belangrijk aandachtspunt bij die overweging. Hoe lang ben je van plan om in de auto te blijven rijden? Als je over een jaartje alweer een andere wil, loop je de kans dat je in twaalf maanden veel meer afschrijft op een diesel dan je met een courantere benzineversie zou doen. Maar ben je van plan om jarenlang dezelfde auto te houden en hem 'op te rijden', dan is de te verwachten forse afschrijving veel minder belangrijk.
Verder koop je met een diesel nog altijd een auto met fijne rijeigenschappen, veel trekkracht en lage gebruikskosten. Zeker bij langere ritten verbruikt de uitvinding van Rudolf Diesel immers minder brandstof dan een vergelijkbare benzinemotor, terwijl de prijs per liter aan de pomp al gauw zo'n 40 eurocent lager ligt. Ook blijken de motoren over het algemeen zeer betrouwbaar: je kunt er lang mee doen.
Wel moet je tegelijkertijd rekening houden met een hogere motorrijtuigenbelasting (mrb). De Nederlandse overheid compenseert de lagere brandstofprijs (en accijns) met een hogere wegenbelasting en wil zo het gebruik van diesels ook een beetje ontmoedigen. De mrb is onlangs nog 15 procent omhooggegaan en dat zal in 2025 en 2026 nog een keer gebeuren: het wordt de komende jaren dus steeds duurder om een diesel voor de deur te hebben staan.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
In deze twee auto's mag je in Duitsland nu appen en gamen tijdens het rijden
Duitsland is het enige land in Europa waar eigenaren van een auto met zogeheten Level 3 zelfrijdende technologie aan boord hun handen van het stuur mogen nemen als ze in de file rijden. Mercedes-Benz heeft twee nieuwe modellen voorzien van deze techniek. -
Salderingsregeling zonnepanelen wordt pas vanaf 2025 afgebouwd
Huizenbezitters met zonnepanelen kunnen hun teveel aan opgewekte stroom langer tegen markttarieven terugleveren aan het net. Het kabinet wil de zogeheten salderingsregeling pas vanaf 2025 versoberen, waar dat eerder al vanaf 2023 het geval zou zijn. -
PREMIUM
Is een video echt of een deepfake? Zo kun je het zien
De politie zette er deze week een in om de dader van een cold case-moord op te sporen: een deepfake-video. Daarmee kun je mensen van alles laten zeggen of laten doen. Maar dat brengt risico’s met zich mee. Hoe herken je zulke nepfilmpjes? -
PREMIUMmet video
Profvoetballers, dj's en influencers zijn kind aan huis bij dit bedrijf: ‘Wij maken de dikste auto's nóg dikker’
Roze remblokken op een Range Rover, een sterrenhemel in een Rolls Royce of een full body kit op een Lamborghini: bij Absolute Motors kan álles. Profvoetballers, dj’s en influencers zijn kind aan huis bij het Ridderkerkse bedrijf. ,,Wij maken de dikste auto’s nóg dikker.” -
fietstest
Dit zijn de beste elektrische lifestylefietsen
Een blikvanger. Dat is de felgekleurde lifestylefiets die Marja Verharen (55) probeerde op de testdag in Utrecht. Mooi om te zien. ‘Maar niet om zelf mee te rijden, dat is iets voor iemand van 30.’
-
Hoeveel minuten pauze mag je nemen op een werkdag?
Even een rondje wandelen, een broodje eten of snel het nieuws checken op je telefoon; werknemers hebben recht op pauze, maar hoe zit het precies? Mag je zomaar pauze nemen en krijg je dan doorbetaald? Experts beantwoorden zes veelgestelde vragen over het recht op pauze. -
Gelekt: dit is de nieuwe BMW M4 CSL
De BMW M4 CSL zou morgen pas officieel worden onthuld, maar circuleert nu al op internet. Ook Autoweek publiceert er al over. -
PREMIUMrotondes
‘Heilige graal van verkeersveiligheid’ blijkt gevaarlijker voor fietsers dan gedacht
De rotonde wordt al decennia bejubeld als het summum van verkeersveiligheid. Nieuw onderzoek toont echter aan dat rotondes voor fietsers juist ónveiliger zijn dan gewone kruispunten. Reden is dat het verkeer afgelopen jaren fors is veranderd.