Volledig scherm
© Brekr

Oerend hard met de elektrische brommer

De Achterhoek is de bakermat van ‘oerend hard’ en ‘brommers kiek’n’. Het nieuwe elektrische brommermerk BrekR uit Doetinchem voegt daar een nieuw hoofdstuk aan toe met de BrekR 4000, die gisteren werd onthuld.

De naam BrekR is een vette knipoog naar het regionale ‘brekken’: een ‘brekker’ houdt van een feestje, van sleutelen en rijden met motoren. Als het goed is, hoef je als bezitter van de BrekR 4000 weinig te sleutelen, want het Doetinchemse bedrijf belooft dat je voor 4199 euro (introductieprijs 3899 euro) een eigentijdse, onderhoudsarme brommer krijgt. En ‘oerend hard’ behoeft in dit geval wel een nuancering: de maximumsnelheid voor brommers - en dus ook voor de BrekR - is in Nederland nu eenmaal 45 km/u.

Historie

Ontwerper Ivo Roos – eerder bij Accell verantwoordelijk voor het ontwerp van de ‘e-bike van het jaar’ 2018 en 2019 – heeft met de BrekR4000 geprobeerd de historie van de aloude brommer te combineren met hedendaags design. Volgens technisch directeur Jasper Hagedoorn is het vreemd dat de huidige generatie elektrische brommers en scooters er hetzelfde uit ziet als gewone brommers, terwijl de tank inmiddels overbodig is. ,,Je kunt de accu beter zo laag mogelijk plaatsen om lekker te rijden.’’

Brommersound

De BrekR 4000 is gemaakt volgens dat idee. De typische brommersound van weleer is ingeruild voor een elektrisch geluid, zodat medeweggebruikers de BrekR wel hoort aankomen. Frame en wielen zijn gemaakt van aluminium, het totale gewicht van de brommer met accu bedraagt 72 kg. Onder het zadel zitten twee uitneembare accu’s met een capaciteit van 1,9 kWh.

Eenmaal op weg reikt de BrekR 80 kilometer ver op één accu, maar bij alledaags gebruik moet de brommer na ongeveer 50 km aan de stekker, aldus de ondernemers uit Doetinchem. En dan is het goedkoop tanken, aldus de makers: 100 kilometer rijden kost circa 90 cent.

De Brekr 4000 is in het voorjaar van 2020 leverbaar in Nederland, België en Duitsland en is alleen te bestellen via www.brekr.com.

Volledig scherm
© Brekr