Volledig scherm
PREMIUM
© EPA

Oude auto's zijn verantwoordelijk voor 35 procent van de stikstofuitstoot in het verkeer

Auto’s van vijftien jaar en ouder zijn verantwoordelijk voor 35 procent van de totale uitstoot van stikstofoxides door het autoverkeer. Vooral oude dieselpersonenwagens zijn extreem vervuilend. Een sloopregeling voor deze categorie auto’s kan helpen om uit de stikstofcrisis te komen.

Quote

Geld teruggeven aan individue­le autokopers wordt heel ingewik­keld. Maar met een slooppre­mie kan dat geld mooi terug naar autorij­dend Nederland

Bovag

Vergeleken met een moderne auto is de uitstoot van de oude auto’s gigantisch. Een diesel uit 1999 spuwt 6 keer meer NOx uit dan een moderne diesel. En vergeleken met een benzineauto is die oude diesel zelfs bijna tien keer zo smerig. En dat is dan nog de papieren werkelijkheid. Bij de sjoemeldieselaffaire bleek dat de werkelijke uitstoot van diesels vaak nog veel hoger ligt.

Vervoersdeskundige Jan Anne Annema van de TU Delft berekende op verzoek van deze krant de uitstoot van auto’s van 15 jaar en ouder. Bij de personenauto’s is 35 procent van de stikstofuitstoot en liefst 50 procent van het fijnstof afkomstig van auto’s met bouwjaar 2004 of ouder, zowel met benzine- als dieselmotoren. ,,Terwijl de oude bakjes maar 17 procent van het wagenpark uitmaken.’’ Bij de bestelbusjes, veelal diesels, is het niet veel anders. De oude exemplaren veroorzaken 20 procent van de stikstofuitstoot en 50 procent van het fijnstof van alle bestelbusjes.

Er rijden in Nederland 1,2 miljoen auto’s van 15 jaar en ouder. Dat zijn niet allemaal klassieke raspaardjes uit die door hun eigenaren met liefde worden gepoetst. Het gros betreft werkpaarden. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat er gemiddeld 10.000 tot 12.000 kilometer per jaar met de auto’s van 15 tot 25 jaar oud wordt gereden.

Regeling

Deze week maakt het kabinet keuzes om de uitstoot van stikstof door het wegverkeer snel en drastisch te verlagen om een beetje lucht te krijgen in de stikstofcrisis. Maximaal 100 km/uur rijden en autoloze zondagen liggen op tafel. Er wordt daarnaast gekeken naar een opkoopregeling voor oude vieze auto’s of bestelbusjes. Tien jaar geleden was er ook een landelijke sloopregeling om de luchtkwaliteit te verbeteren, daarmee werden toen 80.000 rokende auto’s van de weg gehaald. Annema wijst erop dat een regeling ingewikkeld is. Hoe voorkom je bijvoorbeeld dat deelnemers niet opnieuw een oude vieze auto kopen? En dat ie niet 1-2-3 is ingevoerd. ,,Maar ik zou de optie momenteel zeker verkennen qua kosten en baten als ik de overheid was.’’

  1. Batterijen voor elektrische auto's binnen een jaar 13 procent goedkoper geworden

    Batterijen voor elektri­sche auto's binnen een jaar 13 procent goedkoper geworden

    Batterijen voor elektrische auto's zijn in een jaar tijd 13 procent goedkoper geworden. Dat blijkt uit de Battery Price Survey 2019 van Bloomberg New Energy Finance (BNEF). De gemiddelde prijzen van accupakketten zijn gedaald tot 156 dollar per kWh. Dat is ruim 13 procent lager in vergelijking met 2018. BNEF verwacht dat de prijsdaling aan zal houden en dat tegen 2023 mogelijk een prijs van 100 dollar per kWh zal worden bereikt.
  2. Automobilist vlucht met 240 km/u voor de politie, maar komt vervolgens met een lege tank te staan

    Automobi­list vlucht met 240 km/u voor de politie, maar komt vervolgens met een lege tank te staan

    Wie het laatst lacht lacht het best, zullen agenten van Franse politie hebben gedacht toen zij de bestuurder van een bliksemsnelle Mercedes AMG staande willen houden. De bestuurder ging er vandoor met een snelheid van 240 km/u, en voor even hadden de agenten het nakijken. Totdat de snelheidsduivel even verderop zonder benzine kwam te staan. Zijn auto werd onmiddellijk in beslag genomen.