Pats! steentje tegen je voorruit, wat nu?
Wanneer je een steentje tegen je voorruit krijgt kun je flink schrikken. Zeker als er direct een sterretje ontstaat. Terwijl je naar de schade staart, bedenk je: houdt de ruit het? Moet ik naar de kant? Moet ik het kenteken onthouden van mijn voorganger die het steentje met z’n banden lanceerde?
Ruitschade staat de afgelopen tien jaar steeds bovenaan als meest gemelde autoschade. Dit ondanks het feit dat autoruiten tegenwoordig veel geavanceerder en robuuster zijn dan voorheen. In nieuwere auto’s zit de voorruit verlijmd aan de carrosserie, wat voor extra stevigheid zorgt. ,,Het idee bestaat dat een sterretje in je voorruit direct tot grotere schade leidt”, zegt Menno Dijcks, expert autoverzekeringen bij Independer. ,,Dit beeld komt vooral naar voren in reclames. Maar in de praktijk valt dat wel mee, want de kans op een scheur is klein. En ontstaat er toch een scheur, dan is er nog steeds geen reden tot paniek. Verdere problemen zijn nog steeds onwaarschijnlijk.”
Volgens Pieter Gabriëls, directeur van Autotaalglas, is de kans op doorscheuren van een sterretje wel degelijk groot. ,,Ik zou het risico gewoon niet nemen, want een sterretje repareren kost vaak minder dan 100 euro en een nieuwe voorruit kost een veelvoud van dat bedrag. Als een sterretje of een barst je zicht belemmert, komt je auto ook niet door de APK.” Ook Dijcks vindt het verstandig om een voorruit met een sterretje erin te laten repareren. ,,Niet alleen omdat een auto die voor de volle honderd procent oké is veiliger is dan een voertuig met een mankement, maar ook omdat reparatie van ruitschade meestal wordt vergoed bij een WA+- en allriskverzekering.”
Geen invloed op schadevrije jaren
Het gaat dan om herstel van een ster of barst in de ruit, of een raam dat is ingeslagen bij een auto-inbraak. Maar ook schade die glasscherven elders in de auto veroorzaken, is gedekt. Krassen in de ruit zijn een uitzondering: die wegwerken wordt vaak niet vergoed door een verzekeraar. Herstel van ruitschade is bij de meeste verzekeraars dus kosteloos, mits je de schade laat herstellen door een bedrijf waar je verzekeraar afspraken mee heeft. Ruitschade claimen heeft geen invloed op je schadevrije jaren. Garantie dat een sterretje tijdens de reparatie niet uitscheurt tot een barst, kunnen de reparatiebedrijven niet geven. Vooral sterretjes aan de rand van het glas hebben een grotere kans op doorscheuren. ,,Dat komt doordat er met zuignappen gewerkt wordt bij het vullen van het sterretje met hars", aldus Gabriëls van Autotaalglas. In de rand kan de zuignap vaak minder goed neergezet worden, waardoor de kans op doorscheuren toeneemt.”
Hoewel ruitschade nog steeds de vaakst gemelde autoschade is, neemt het aantal meldingen de laatste jaren af, zo blijkt uit cijfers van Independer. Dijcks: ,,Dat komt onder meer door de zachte winters. Daardoor raakt het wegdek minder beschadigd, waardoor er geen loskomende steentjes opspringen, die de autoruit beschadigen.” De kosten per reparatie nemen wel toe. Dat komt doordat een voorruit inmiddels niet alleen maar een stuk glas is, maar vol zit met camera’s, regensensoren, sensoren om automatisch afstand te houden, of een sensor die zorgt dat de koplampen aangaan als het donker wordt.
Techniek maakt nieuwe ruit duur
Al die techniek drijft de kosten op van ruitherstel. Zelfs als de voorruit niet hoeft te worden vervangen, kan het nodig zijn om de sensoren na een herstel opnieuw exact in te stellen. Een afwijking in een sensor die peilt of een auto genoeg afstand houdt, kan ervoor zorgen dat het remhulpsysteem op het verkeerde moment ingrijpt - of dat juist nalaat. Dit kalibreren is specialistenwerk en kost, als de verzekeraar het niet dekt, zo’n 175 tot 250 euro. Dat komt dus bovenop de kosten van vervanging of reparatie van de ruit zelf.
Als je weet wie schade aan je auto veroorzaakt, kun je doorgaans de herstelkosten bij diens verzekeraar claimen. Bij schade door een opspattend steentje werkt dat niet. ,,Als er onder de band van de vrachtwagen voor je een steentje tegen jouw auto wordt gelanceerd, is het domme pech”, zegt Menno Dijcks. ,,Een claim neerleggen bij de chauffeur of het transportbedrijf heeft geen kans van slagen. Het is overmacht, dus niet verwijtbaar. Maar als er een steen of steentje van de vrachtwagen zelf af valt, is het wel verwijtbaar. Probeer in dat geval zo veel mogelijk bewijs te verzamelen, om aan te tonen dat de schade is veroorzaakt door afvallende lading.”
‘Sterretje gewoon laten zitten’
Volgens consumentenprogramma Kassa kun je een sterretje in je voorruit prima laten zitten. Tien jaar geleden deed het programma onderzoek naar het doorscheuren bij temperaturen onder nul. Ze namen een auto mee in de vriezer om te kijken of zo’n sterretje inderdaad verder zou scheuren bij enorme temperatuurverschillen. In de vriezer bleek echter dat de ruit intact bleef. Een woordvoerder van de ANWB legde in het programma uit dat de hedendaagse autoruit niet zo snel scheurt en dat er absoluut geen reden is voor paniek als je een sterretje in de ruit hebt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
Gevaar: moderne auto extra kwetsbaar bij bevroren voorruit
Moderne auto's blijken extra kwetsbaar zodra de voorruit bevroren is. Nu de temperatuur 's nachts weer onder het vriespunt daalt, bestaat het risico dat bepaalde veiligheidssystemen het laten afweten. Dat komt doordat een camera pas goed functioneert als hij goed zicht door de voorruit heeft. -
VRAAG & ANTWOORD
Moet ik ook richting aangeven in een voorsorteervak?
‘Soms staan er op het wegdek pijlen voor links en rechts afslaand verkeer’, aldus lezer Jos Hekking in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ben je, als je daar rijdt, verplicht om richting aan te geven?’ -
PREMIUM
Buikvet ontstaat door te veel en te slechte voeding: zo kom je ervanaf
Aan het begin van het jaar gaan we massaal op de gezonde toer. Ook dat buikje moet weg, zodat ons lichaam weer ‘strandklaar’ is. Maar dat blijft een lastige. Wat kun je doen? -
Mijn bevalling
Doete is verloskundige en heeft een ‘droombevalling’: ‘Ik voelde dat ik al op 9 centimeter zat’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie bevallingsverhalen creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Verloskundige Doete Reitsma (33) wist zeker dat ze in het ziekenhuis wilde bevallen, tot ze zwanger werd.
-
Tesla wil ruitenwissers vervangen door laserstralen
Tesla heeft een techniek ontwikkeld om water en vuil van de autoruit te schieten met laserstralen. Het patent van de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's is goedgekeurd. De klassieke ruitenwisser zou daardoor overbodig worden. -
-
-
PREMIUM
Winterstalling nodig voor je caravan? Dan heb je een probleem: ‘Wachtlijst heeft geen zin meer’
Wie op zoek is naar een stallingsplek voor zijn caravan of camper heeft een probleem. Het aantal caravans en campers is enorm toegenomen, maar het aantal plekken waar ze in de winter kunnen staan niet. Nieuwe caravaneigenaars moeten creatief zijn. -
PREMIUM
Kassa! Politie deelt voor ruim 14.000 euro boetes uit aan filmende ramptoeristen op A1: ‘Voor de likes’
Bij een fikse kettingbotsing op de A1 knalden dinsdagmiddag vijf voertuigen keihard op elkaar, wat voor lange files zorgde. Tientallen sensatiebeluste automobilisten besloten om de ravage te filmen met hun telefoon. Zij ontvingen allemaal een boete van 350 euro. ,,Het is ontzettend asociaal en dat voor een paar likes op social-media...”