Volledig scherm
De nieuwe generatie van de Volkswagen Polo heeft een probleem met de gordels op de achterbank © Volkswagen AG

Polo-rijders opgelet: gordel kan losschieten

De nieuwste generatie van de Volkswagen Polo heeft een fabrieksfout waardoor een veiligheidsgordel op de achterbank los kan schieten.

Het risico dat de gordel los raakt, kan zich voor doen als je met de auto snel door bochten rijdt. ’s Werelds grootste autofabrikant roept daarom de inmiddels aan klanten afgeleverde Polo’s terug naar de garage.

Het probleem kwam aan het licht tijdens een test van een Fins autotijdschrift. Een van de achtergordels klikte bij het nemen van een snelle bocht los. Het Duitse autoconcern bracht vervolgens een internationale persverklaring naar buiten. Daarin staat onder meer dat Volkswagen al met autoriteiten in gesprek is over de laatste benodigde goedkeuringen voor de oplossing.

Hoeveel auto's de terugroepactie in totaal betreft is niet duidelijk. De problemen zouden alleen spelen in de nieuwe generatie Polo’s, die sinds oktober vorig jaar op de markt is. Eigenaren krijgen binnenkort een brief thuisgestuurd met de uitnodiging om bij de garage langs te gaan. Dan worden de gordels kosteloos voorzien van een vernieuwd gordelslot.

Imago

Autojournalist Niek Schenk noemt de terugroepactie ‘niet rampzalig’ voor het imago van Volkswagen, dat flinke deuken opliep vanwege de sjoemeldiesels. ,,Dit overkomt de beste fabrikanten. Er is steeds meer transparantie over terugroepacties. Dat heeft onder meer te maken met het voorkomen van claims.”

De Polo behoort ook in Nederland tot de best verkochte personenwagens. De Nederlandse importeur van Volkswagen, Pon in Leusden, was niet bereikbaar voor commentaar, maar heeft wel een persbericht verstuurd. Daarin staat: ,,Volkswagen heeft bevestigd dat bij de nieuwe Polo (modeljaar 2018) in specifieke gevallen (bijvoorbeeld bij het snel wisselen van rijbaan met vijf inzittenden in de auto) en wanneer de middelste en linker zitplaats achterin tegelijkertijd zijn bezet, de linker veiligheidsgordel onbedoeld kan worden ontgrendeld.''
 

  1. Ongeluk met een zelfrijdende auto: wie is er verantwoordelijk?
    Video

    Ongeluk met een zelfrijden­de auto: wie is er verantwoor­de­lijk?

    Nooit meer zelf sturen én een verkeer zonder ongelukken! Het ideaal van de zelfrijdende auto klinkt als twee futuristische vliegen in één klap. Google, Tesla en Uber zijn afzonderlijk experimenten gestart om dit te realiseren. De grote vraag is: wie is verantwoordelijk als een zelfrijdende auto een ongeluk maakt? Chauffeur, monteur of auto? Dr. Merel Noorman (Tilburg University) geeft antwoord in een nieuw college van Universiteit van Nederland*.