Porsche toont voor het eerst zijn ‘mislukte’ modellen
VideoIn Porsche Unseen gunt designchef Michael Mauer ons een blik in de geheime garage van het Duitse sportwagenmerk. Daarin staan veel auto's die nooit het productiestadium hebben gehaald.
Delen per e-mail
Als eerste zien we de Vision Turismo, die in productie zou gaan als Porsche 960. De auto moest rond 2016 het gat vullen in de line-up van Porsche tussen de gelimiteerde 918 Spyder hypercar en de snelste versie van de 911. Maar de proporties van een model, zoals deze 960 Vision Turismo, zouden alleen mogelijk zijn met een volledig elektrische aandrijflijn. De 960 zou uiteindelijk leiden tot de elektrische Porsche Taycan.
De Le Mans Living Legend is ontworpen om de Porsche 550 Coupé, de dichte variant van de 550 Spyder, te eren. Het prototype is een kleimodel op ware grootte en bevat diverse verwijzingen naar het verleden, zoals een gespleten achterruit en de tankdop in het midden van de motorkap. Porsche wilde er een V8-middenmotor in leggen, maar zover is het niet gekomen.
De Porsche 919 Street uit 2017 is ook een kleimodel op ware grootte. De auto werd ontwikkeld op basis van de 919 Hybrid en diende om de opwindende rijbeleving van de LMP1-racer toegankelijk te maken voor amateurcoureurs. Onder de body gaat de koolstofvezel monocoque en de 900 pk sterke hybride-aandrijflijn van de Le Mans-winnaar schuil. De wielbasis en afmetingen zijn gelijk aan die van de raceauto.
Met zijn puristische cockpit, de karakteristieke roosters boven de middenmotor, de rode details en de suggestieve staartvinnen, is de Porsche Vision Spyder (2019, model op ware grootte) een duidelijke verwijzing naar de Porsche 550 1500 RS Spyder uit 1954. Het studiemodel had als doel om de identiteit van Porsche verder door te ontwikkelen en tal van ideeën voor de toekomst uit te werken – zoals de ultramoderne rolbeugel.
De Porsche Vision ‘Renndienst’ (2018, op ware grootte) is een gezinsvriendelijk ruimteconcept voor zes personen. Het ontwerpteam creëerde een futuristische ‘space shuttle’ met sensationele proporties. Het studiemodel laat zien hoe de Porsche-identiteit in een nieuwe vorm kan worden gegoten, in een segment waarin het merk onbekend is. Het modulaire interieur is gericht op comfort. De bestuurder zit centraal, de volledig elektrische aandrijflijn is onder de vloer geplaatst. Zonder afbreuk te doen aan het Porsche-gevoel biedt deze constructie de inzittenden buitengewoon veel ruimte.
Deze prachtige 904 Living Legend dateert uit 2013, toen het bedrijf een schaalmodel op ware grootte bouwde. De auto vormt een modern eerbetoon aan de 904 Carrera GTS uit de jaren zestig, zoals de naam al aangeeft. Het is eigenlijk een Volkswagen in vermomming. Als basis werd namelijk de ultrazuinige XL1 uit 2014 gebruikt, die in beperkte oplage werd gelanceerd. Onder de motorkap bevindt zich een tweecilinder motorfietsblok. De krachtbron is 200 pk sterk en draait 12.000 toeren.
In de tweede helft van oktober werd op de Nürburgring een nogal mysterieus prototype van de Porsche 911 gespot met een ongewoon hoge rijhoogte. Het duurde niet lang voordat mensen speculeerden dat een Safari-achtige versie in de maak zou kunnen zijn als een moderne interpretatie van de 911 SC Safari. Nu blijkt dat Porsche al heel lang met dit idee speelt. De 911 Vision Safari werd ontwikkeld in 2012, maar Porsche wachtte tot nu met de onthulling van de auto. De kans bestaat dat er binnenkort alsnog een productieversie van wordt gemaakt.
Ben je op zoek naar een Porsche die wel het productiestadium heeft gehaald, klik dan hier voor het complete aanbod op Gaspedaal.nl
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zoveel extra brandstof kost het gebruik van je radio, stoelverwarming en telefoonoplader
Zaken als stoelverwarming, verwarmde buitenspiegels en stuurwielverwarming zijn in de winter welkome comfortfuncties in de auto. Maar ze verbruiken extra energie en dus brandstof. De Duitse ANWB heeft omgerekend hoeveel extra je betaalt voor deze stroomverbruikers. -
Britten gaan vrijuit bij snelheidsovertredingen in Europa
Een van de weinige positieve neveneffecten van de Brexit is dat de Britten de komende jaren waarschijnlijk minder buitenlandse boetes zullen ontvangen. De afspraak tussen EU-landen om elkaars flitsboetes te innen komt te vervallen, aangezien het Verenigd Koninkrijk geen EU-lid meer is. -
Is een elektrische auto echt goedkoper in onderhoud?
‘Een elektrische auto heeft bijna geen onderhoud nodig’: een uitspraak die we al vaak gehoord hebben als argument om zo snel mogelijk over te stappen op een EV. Maar klopt dit ook? -
Automobilist gepakt die 87 kilometer te hard over A12 scheurt: ‘Was toch rustig op de weg’
Politie Zoetermeer heeft vanochtend vroeg een automobilist in de kraag gevat die als een raket over de A12 richting Gouda scheurde. De bestuurder is opgepakt, zijn rijbewijs werd ingenomen. -
Enorme kettingbotsing met 134 auto's in Japan tijdens sneeuwstorm
Bij een enorme kettingbotsing in Japan zijn 134 auto's betrokken geraakt. Er viel een dodelijk slachtoffer en 12 mensen raakten gewond.
-
Politie met splinternieuwe terreinwagen direct muurvast in de modder
Met een splinternieuwe politieauto - met vierwielaandrijving - het bos in gaan en toch vast komen te zitten. Het overkwam zondagmiddag een aantal agenten die in de buurt van Delden een gewonde wandelaar wilden redden. -
Legendarische brandweerauto keert na halve eeuw terug in Gorinchem
Gorcumse brandweerlieden hebben hun 50 jaar oude autospuit terug, nadat die jarenlang in Polen dienst heeft gedaan. Zij gaan de legendarische brandweerauto in originele staat restaureren. -
Nieuwe super-accu van 3000 euro: tien minuten laden, 400 kilometer rijden
De perfecte accu voor elektrische auto’s lijkt nu echt in zicht. Ingenieurs van Penn State University in de Verenigde Staten hebben een prototype gemaakt dat bewijst: Elektrisch rijden kan net zo gebruiksvriendelijk zijn als rijden in een diesel- of benzine-auto.