Rekeningrijden: dit gaat het je ongeveer kosten
De kans dat we in 2030 per gereden kilometer gaan betalen is groot. Een eerste berekening toont wat deze kilometerheffing grofweg gaat kosten.
In 2030 vervalt de huidige motorrijtuigenbelasting. Daarvoor in de plaats komt een zogeheten kilometerheffing, waarbij je betaalt naargelang het aantal kilometers dat je dat jaar hebt gereden. Geen vast bedrag dus meer, maar variabele kosten. Volgens VVD-minister Harbers is dat systeem eerlijker. ,,In het dagelijks leven betaal je ook voor wat je gebruikt", zo zei hij eerder tegen deze site. ,,Denk aan je boodschappen en je kleding. Automobilisten betalen straks niet meer voor het bezit van hun auto, maar voor het gebruik ervan.”
4 cent per kilometer
Wat dat precies voor de automobilist betekent was nog niet helemaal duidelijk, maar een eerste berekening van NRC geeft wel een indicatie van wat dit betekent voor de portemonnee van automobilisten. Kijkend naar de huidige situatie, zou het zo’n 4 cent per kilometer gaan kosten. NRC komt tot dat bedrag door de wegenbelasting-inkomsten van 2021 te delen door het aantal gereden kilometers. De kilometerheffing wordt namelijk ‘budgetneutraal’ ingevoerd en dat betekent dat er hetzelfde mee binnenkomt als nu met de motorrijtuigenbelasting. Vorig jaar was dat zo’n 4 miljard euro en Nederlanders reden in 2021 gezamenlijk 103,4 miljard kilometer. Dan kom je dus op (naar boven afgerond) 4 cent per kilometer uit.
Gemiddeld 424 euro per jaar
Op jaarbasis kom je dan gemiddeld uit op zo'n 424 euro. Vorig jaar reed een gemiddelde Nederlandse personenauto namelijk 10.600 kilometer. Maar wanneer je 30.000 kilometer per jaar rijdt ben je dus 1200 euro per jaar kwijt. Met de huidige wegenbelastingtarieven ben je nu zo’n bedrag (vast) kwijt als je een benzineauto rijdt in de gewichtscategorie van 1751 tot 1850 kilo. ‘Veelrijders’ worden dus al betrekkelijk snel stevig geraakt in de portemonnee met het rekeningrijden.
‘Iedereen gaat hetzelfde betalen’
Het maakt overigens niet uit in wat voor auto je rijdt, iedereen gaat hetzelfde betalen. Dat is voorlopig althans het plan. Nu ben je dus bijvoorbeeld nog gunstiger uit qua wegenbelasting als je een benzineauto rijdt dan als je een diesel- of lpg-voertuig bezit. EV-rijders betalen zelfs helemaal geen wegenbelasting. Dat onderscheid komt te vervallen, omdat er een gat in de begroting van 5 miljard euro dreigt te ontstaan naarmate er meer mensen elektrisch gaan rijden en er niets verandert, met name door teruglopende inkomsten uit de brandstofaccijnzen. ,,Dat kunnen we ons niet veroorloven", aldus Harbers.
‘Uitstootcomponent bij rekeningrijden’
Ingewijden zijn ervan overtuigd dat er op een gegeven moment een uitstootcomponent komt. In dat geval zijn eigenaren van oudere auto’s met brandstofmotoren straks aanmerkelijk duurder uit dan die van een emissievrije auto.
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Chaos na opnieuw ‘computerblunder’ bij ProRail: ‘Het back-upsysteem moet werken’
Opnieuw liet het back-upsysteem van ProRail duizenden treinreizigers in de steek. Urenlang reden er zondagavond geen treinen van en naar Rotterdam en Dordrecht. ,,Dit is de zoveelste computerblunder’’, zegt een strijdvaardige Maatschappij voor Beter OV. ,,Reizigers moeten erop aan kunnen dat bij problemen het vervangende systeem werkt.’’ -
Rekeningrijden in 2030
Automobilisten moeten betalen voor elke gereden kilometer, ook als het buiten Nederland is
Automobilisten moeten vanaf 2030 gaan betalen voor elke kilometer, waar of op welk tijdstip ze die ook rijden. Ook in het buitenland gereden kilometers tellen dan mee. Dat is het plan dat het kabinet voor ogen heeft met rekeningrijden. -
Meer privacy op WhatsApp: voortaan kun je je online-status verbergen en langer berichten wissen
Chat-app WhatsApp wordt op meerdere fronten aangepast om de privacy van gebruikers beter te waarborgen. Zo kun je verbergen dat je online bent en langer je berichten verwijderen. -
Koken & Eten
Dit gebeurt in je lichaam als je 's avonds nog aan het snaaien slaat
We houden er allemaal van om zo nu en dan 's avonds laat een snack te nemen. Sommige mensen beweren dat het niet goed is om heel laat nog iets te eten, omdat je er sneller dik van zou worden. Klopt die bewering? Deskundigen geven het antwoord. -
Hartje zomer, maar toch glad op de weg? Politie waarschuwt ervoor na incident in Utrecht
Je zou het niet meteen verwachten, maar als het een periode heel droog is geweest, kan het toch nog behoorlijk glad worden op de weg. Zo waarschuwt de politie na een incident op het Robert Kochplein in Utrecht gisteravond. Een auto raakte in een slip en reed tegen twee verkeerslichten op.
-
PREMIUM
Zo maakt BMW van brave gezinsauto's spannende racewagens
Merken als Mercedes-Benz, Renault en Fiat namen voor hun extra snelle uitvoeringen externe tuningbedrijven over. Maar BMW maakt de sportiefste modellen in eigen huis, al vijftig jaar lang. -
Wat is een normaal bedrag voor op je spaarrekening? ‘In veel gevallen is 10 procent te weinig’
Budgetteren, sparen en rondkomen: dagelijks hoort budgetcoach Carolien Vos van haar klanten hoe moeilijk dat is en waar mensen tegenaan lopen. Ze deelt deze zomer haar beste tips. Vandaag: een financiële buffer. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Is het waar dat de benzine in Luxemburg overal hetzelfde kost?’
‘Ik ontdekte dat de prijzen van benzine in Luxemburg overal gelijk zijn’, aldus lezer W. Onderwater in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Of ik nu tankte op de snelweg of in een dorp, het was overal even duur. Klopt dat?’
11 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerCarlo Heuvel
j leenders
Eric Slegtenhorst
Cees Tiek
Andrew Jakobs