Renault Twingo (2007 - 2014): zuinige lichtgewicht
OccasiondossierDe Renault Twingo is een van de meest gezochte occasions. Waar moet je op letten als je deze gebruikte Renault koopt?
Aankoopadvies Renault Twingo II (2007 - 2014)
• De brandstofmeter is niet de meest accurate. Zie het meer als een indicatie. Er is niet een directe fix voor.
• Wat ook niet altijd te verhelpen is, zijn elektronische storingen. Het kan voorkomen dat deze optreden, maar ook net zo snel weer verdwijnen. Er is niet direct een aanleiding of oorzaak voor.
• De Twingo kon geleverd worden met een dieselmotor. Deze zijn zonder uitzondering erg lawaaiig, deels omdat het niet de meest verfijnde unit is, deels omdat de isolatie in dit prijssegment gewoon minder is. Het kan overigens verder geen kwaad.
• Nog iets om op te letten met de dieselmotor zijn zowel de brandstofpomp als de turbo’s. Die willen het nog weleens sneller dan normaal begeven.
• Het interieur is relatief simpel van opzet. Onderdelen kunnen relatief snel losraken en of beschadigen. Het is vrij eenvoudig te verhelpen, maar draagt niet bij aan de kwaliteitsbeleving.
• De veer onder de voorstoelen kan losraken. Als dat gebeurt kan de stoel ineens naar voren of achteren schuiven. Er is hier een oplossing voor en er is een terugroepactie (in 2009) geweest. Controleer of dat ook bij de Twingo het geval was.
• In sommige gevallen gaat het tanken niet helemaal lekker. De brandstofslang gaat niet goed in de opening en de brandstof gaat niet snel genoeg naar beneden. Het vervangen van de vulpijp kan soelaas bieden.
Aanbod
De Renault Twingo van de tweede generatie is goed vertegenwoordigd in Nederland. Er zijn er nieuw heel erg veel van verkocht. Op dit moment staan er zo’n 700 Renault Twingo occasions op Gaspedaal.nl. Dat zijn allemaal driedeurs hatchbacks: een vijfdeurs variant was helaas niet mogelijk. Een minderheid is voorzien van een dieselmotor.
Verreweg de meeste uitvoeringen van de Twingo zijn voorzien van stuurbekrachtiging. Sommige exemplaren ontberen deze voorziening. Hetzelfde geldt voor airconditioning. Een automatische transmissie op de Twingo was mogelijk, maar wel zeer zeldzaam.
Voor de Twingo-rijder met een bovengemiddelde haast was er zelfs een heuse Renault Sport uitvoering alsmede de luxere Gordini, die in technisch opzicht gelijk is. Deze zijn behoorlijk zeldzaam.
Profiel
De Renault Twingo II had een zeer zware taak: de Twingo I te doen vergeten. De eerste generatie Twingo mag gerust een klein automobiel meesterwerkje worden genoemd. De auto was zeer briljant, charmant en veelzijdig, maar tegelijkertijd ook spotgoedkoop om te produceren. In zekere zin is het een soort opvolger van de Citroen 2CV of de Renault 4.
De auto maakte op de Salon van Parijs zijn debuut als conceptcar. Het eindresultaat, het productiemodel, stond op de Salon van Genève in 2007 te schitteren. In vergelijking met de vorige Twingo was de Twingo II overduidelijk een meer conventionele hatchback.
De Twingo is leverbaar met drie verschillende 1.2 motoren. Een 1.2 achtklepper met 60 pk, een 1.2 zestienklepper met 75 pk en een 1.2 zestienklepper met turbo (100 pk). Verder was er keuze uit een hele kale ‘Accès’ of een nauwelijks betere Authentique. De Expression en Dynamique waren aanzienlijk minder kaal uitgerust. De Initiale was de meest luxe variant.
Voor de sportieve Twingo-rijder waren er enkele opties. De 1.2 TCE was leverbaar in de sportief/luxe ‘GT’ uitvoering of een nog luxere ‘Gordini GT’. Voor het eerst mocht de Renault Sport afdeling losgaan op een Twingo. Het resultaat was een zeer vermakelijke hatchback. Deze Twingo had een 1.6 viercilinder met zestien kleppen, goed voor 133 pk. Daarmee ging de 1.000 kilogram wegende Twingo RS van 0-100 km/u in zo’n 8,7 seconden en kon de auto sneller dan 200 km/u. Met 201 km/u was dat niet heel veel meer, maar meer desalniettemin. Ook de Twingo Renault Sport kon als ‘Gordini’ besteld worden.
De Twingo wordt in 2011 voorzien van een vrij rigoreuze facelift. Met name het front wordt aangepast, naar de nieuwe huisstijl van Nederlander Laurens van Den Acker. Het grote Renault-logo in combinatie met de ronde verstralers geven de auto een herkenbaar aanzien. Ook aan de achterzijde is de nieuwe Twingo herkenbaar, met andere achterlichten, die nu ook op de achterklep aanwezig zijn.
Motorisch veranderde er minder. De 1.2 achtklepper kwam te vervallen. Ook vervielen er een paar uitvoeringen (Expression, Initiale) en kwamen er enkele bij (Parisienne, Collection). Wederom was er een 100 pk sterke GT en een 133 pk sterke RS. Ditmaal waren er geen Gordini uitvoeringen. Voor de veelrijder was er een 1.5 dCi met 85 pk. Daarmee is de Twingo één van de weinige A-segment auto’s die te bestellen is met een dieselmotor.
Bekijk direct het actuele aanbod op AutoTrack.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Miljardair Wolfgang Porsche (79) gaat scheiden omdat zijn vrouw dementie heeft
Wolfgang Porsche, voorzitter van de raad van toezicht van de gelijknamige autofabrikant (79), gaat scheiden. Zijn vrouw Claudia Hübner (74) lijdt al twee jaar aan dementie. Volgens de ex-topman van Porsche heeft de ziekte een ‘verwoestend effect op haar persoonlijkheid’. -
PREMIUM
Zonnedaken boven parkeerterreinen? Hier gebeurt het al: ‘Energierekening blijft op nul’
D66 in de Tweede Kamer wil miljoenen zonnepanelen boven parkeerterreinen. Nieuw? Welnee, in deze steden gebeurt het al lang. ,,Onze energierekening is nul euro’’, zegt Lidl Nederland over de vestiging in Woerden.Gouda, Alphen aan den Rijn, Woerden -
autotest
Test Suzuki S-Cross: allemansvriend met soepele omgangsvormen
Onderhuids is de Suzuki S-Cross bepaald geen fonkelnieuwe auto. Maar zijn opgefriste voorkomen, fijne aandrijflijn en prima inzetbaarheid weten zijn leeftijd goed te verhullen. Onze autoredactie heeft hem getest. -
PREMIUM
Open Huizen Dag: zo prik je door de verkooptrucjes heen
Wil je meerdere huizen die in de buurt te koop staan bekijken? Dat kan op 1 april tijdens de Open Huizen Dag van NVM. Met de tips van Hans André de la Porte van Vereniging Eigen Huis ga je goed voorbereid op huizenjacht. -
PREMIUM
Brenda krijgt plots dreigbrief over ‘haar’ elektrische auto: ‘Trappen die hele auto aan gort, en jullie erbij’
Een anonieme buurtgenoot van Brenda (23) uit Gouda staat erop dat zij haar elektrische auto ‘eens op tijd van de laadpaal haalt’. Woensdagochtend plofte plots een dreigbrief op haar deurmat in de wijk Korte Akkeren. De Goudse is met stomheid geslagen. ,,Ik héb helemaal geen elektrische auto.”Gouda
-
PREMIUMEnergierekening
Robert: ‘Afgelopen jaar verbruikten we 21.000 kWh aan stroom en wekten we 18.900 kWh op’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Robert Schrijvers (53) uit Maria Hoop in Limburg. -
-
-
PREMIUM
‘Ga niet met de hogedrukspuit over het terras met groene aanslag’
Last van algen op tegels, schutting en bloempotten in de tuin? Wacht even met de hogedrukspuit, zegt hovenier Bert Moelee van De Tuinexpert. Hij heeft een betere oplossing. -
‘Zonnestorm kan grootste file aller tijden veroorzaken’
De autonome auto’s van morgen worden geprogrammeerd om te kunnen omgaan met barre winterse omstandigheden, onoplettende voetgangers en zelfs vogelpoep, maar het grootste gevaar kan een zonnestorm zijn die de gps-communicatie uitschakelt en wegen verandert in gigantische parkeerterreinen.