Volledig scherm
© Mann + Hummel

Rijdende stofzuigers gaan lucht in binnensteden zuiveren

Drie Duitse bedrijven hebben gezamenlijk ’s werelds eerste emissie-neutrale voertuig geïntroduceerd. Twee ventilatoren zuigen de vervuilde lucht op en filteren de schadelijke stoffen eruit.

Luchtverontreiniging brengt schade toe aan de gezondheid van mens en milieu. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) leidt vervuilde lucht tot tussen de 6.700 en 12.900 vroegtijdige sterfgevallen per jaar. Belangrijke boosdoeners: fijnstof en stikstofdioxide. Het wegverkeer wordt als de belangrijkste oorzaak aangemerkt. Fijnstof wordt niet alleen geproduceerd door verbranding van benzine en diesel, maar ook door slijtage van remblokken, banden en wegdekken. Om deze reden zijn ook elektrische voertuigen niet honderd procent schoon.

Fijn stof

Om dit in de toekomst te veranderen, presenteerde de leverancier en filterspecialist Mann & Hummel, samen met Deutsche Post DHL en de elektrische autofabrikant Streetscooter, onlangs 's werelds eerste 'emissie-neutrale' auto uit. De belofte is niet mals: ‘Geen koolstofdioxide, geen stikstofoxiden, geen lawaai, geen fijnstof’. Het project begon met een proef met vijf elektrische scooters die momenteel op pad zijn voor DHL voor het bezorgen van brieven en pakjes. Aan de achterzijde van de scooter bevond zich een filtersysteem met daarin twee ventilatoren die de omgevingslucht opzuigen en vervolgens de verontreinigende stoffen eruit filteren.

Grote stofzuiger

Op dit moment rijden drie testauto’s rond in Stuttgart. "Het systeem werkt als een extra grote stofzuiger", legt Mann & Hummel projectmanager Jan-Eric Raschke uit. Het gemiddelde stroomverbruik bedraagt volgens hem ongeveer 300 Watt, energie die op dit moment nog wordt geleverd door de accu’s van de elektrische auto’s. De luchtstroom kan het energieverbruik met maximaal een derde verminderen, afhankelijk van de omstandigheden. Het filtersysteem is uitgerust met sensoren die informatie verzamelen over de condities van het systeem, het gezuiverde luchtvolume en de fijnstofconcentratie en de weersomstandigheden, om zo de efficiëntie van het systeem permanent te kunnen controleren.

Volledig scherm
© Mann + Hummel